Árpolitika: vevő és eladó eredményes kompromisszuma! 1. rész Nyomtatás
2010. május 18. kedd, 03:00

Lépéselőny/Marketing: ÁrpolitikaA Magyar Marketing Szövetség gondozásában megjelenő könyv fejezeteiből mazsoláztunk az Lépéselőny Virtuális Irodaház olvasói számára.
A könyv az árpolitikának egy egész fejezetet szentelt. „Az árpolitika lényege a „jó ár kialakítása”.” –olvasható. A kérdés az, hogyan? Ismernünk kell hozzá az ár funkcióit, fajtáit, figyelembe kell venni az árképzés elveit és formáit. Tudatos az Ön cégében az árdifferenciálás, vevői árérzékenység és ártárgyalás és-ellenőrzés? A könyvből mindezt megismerheti.  
Dr. Kandikó József Árpolitika: vevő és eladó eredményes kompromisszuma! című írásából két részletben közlünk ízelítőt.


kandiko_jozsAz árak meghatározása a vállalkozó számára minden esetben talán a legfontosabb üzleti döntés. Minden vállalkozó tudatában van annak, hogy ezzel egy fontos döntést hoz, amellyel a piacot – vevőinek keresletét és versenytársainak viselkedését jelentősen befolyásolhatja. Ugyanakkor az árral való foglalkozás a leghálásabb marketingdöntésnek is számít, mert a jó ármeghatározás után egyértelműen jelentkezik a nyereségnövekmény.

Az árpolitika lényege a „jó ár kialakítása”. Ez már csak azért is egyre fontosabb kérdés, mert a műszaki fejlődés gyorsulása, az új termékek piacon való követési idejének mérséklődése miatt egyre rövidebb idő marad arra, amíg egy új termék egyedül van a piacon, és kellő extraprofitot lehet nyerni rajta. Ez egyben azt is jelenti, hogy lerövidül a termékfejlesztés és a piaci bevezetés folyamatába való pénzügyi befektetések megtérülésének időtartama. Azt is tapasztaljuk, hogy a fogyasztási, vásárlási szokások is elég gyorsan változnak, ami jelentősen befolyásolja az árak elfogadásának folyamatát. A verseny kiterjedése, a piacok telítődése a kínálat bővülésében is jelentkezik, míg a 2008-ban kezdődő gazdasági válság a kereslet általános visszaesését eredményezte. Ennek következménye az, hogy az árverseny rendkívüli mértékben felerősödött. Ne feledjük, hogy amikor árról beszélünk, nem csak a termékek és a szolgáltatások árát értjük, hanem ugyanezek a tulajdonságok és funkciók jellemzők a különféle díjakra (közüzemi díjak, autópályadíj, stb.), honoráriumokra (ügyvédé, művészé, közreműködőé), a jutalékokra (ügynöké, közvetítőé, brókeré), a kamatra (a pénzhasználat ára), vagy akár az illetékekre (az állami szolgáltatások ára).
Mielőtt azonban elkezdjük a vállalkozó árral kapcsolatos döntési lehetőségeinek bemutatását, célszerű előbb alaposabban megismerni azt, hogy mi az ár szerepe a gazdaságban és a vállalkozásban, és hogy milyen feltételeknek kell megfelelniük az, un. „jó” áraknak.


Az ár funkciói

Az ár akkor jó, ha fedezi költségeket és nyereséget is biztosít. Ez azt jelenti, hogy a kialakított, és a piacon kinyilvánított árban a megtérülnek a vállalkozás szükséges ráfordításai, és emellett bizonyos nyereséget jelent a vállalkozó számára. Az elvárt nyereségnek is van közgazdasági meghatározottsága, ami függ a gazdaság egészének állapotától, de azért a nyereség elvárt nagyságát általában a tulajdonos, a befektető, a vállalkozó jelöli meg, és a vevők árelfogadásától, és a versenytárs reakcióitól függ, hogy megvalósul-e. Ez mindjárt azt is jelenti, hogy a jó árban tükröződnek a piaci viszonyok. Ha észrevehetően nagyobb a kínálat a keresletnél, akkor a vevők az alacsonyabb áron kínált termékeket veszik meg, és ez összességében árcsökkentő tendenciához vezet. Ha a kereslet nagyobb a kínálatnál, vagyis hiány van a piacon, akkor a vásárlási szándékkal rendelkező vevők hajlandók magasabb árat is adni a számukra fontos és kívánatos termékért, szolgáltatásért.
Az ár harmadik fontos funkciója, hogy kifejezze a társadalmi preferenciákat. Ezen azt értjük, hogy a társadalom értékrendje – bizonyos termékek, szolgáltatások fogyasztásának támogatása vagy korlátozása – az parlamentben elfogadott adózási jogszabályokkal meghatározott adómérték eltérésekben mutatkozik meg, ami beépül az árba.
Miután az előbbi összetevők figyelembevételével a vállalkozás meghatározza a terméke, szolgáltatása árát, ennek az árnak van egy negyedik funkciója is: az ár az, ami a vevőket orientálja a vásárlási döntéseikben. A vásárlóknak ugyanis – sok éves vásárlási tapasztalataik alapján – az árhoz valamilyen minőségtudatuk kapcsolódik.

Az árak fajtái és az árpolitika

Amikor egy vállalkozás egy adott üzleti időszakra meghatározza az árpolitikáját, akkor a fentiek közül megfogalmazhat irányelveket a beszerzési árakra és az eladási árakra vonatkoztatva is.
A vállalati árpolitika keretében a vállalkozásnak meg kell határoznia az árpolitikai céljait, az árképzési elveket és módszereket, az új termékek piaci bevezetésekor alkalmazott árstratégiák formáit, az ártaktikázás belső szabályait, az árellenőrzés és az árkommunikáció lehetséges módjait.
Az árpolitikai célok többfélék lehetnek: nyereséghez kötődő, forgalommal kapcsolatos, piacrészesedéshez kapcsolódó árpolitikai célok, a versenytársakkal kapcsolatos célok, a speciális marketingcélokat segítő árpolitika.

Az árképzés elvei és formái

Az árkialakításának három különböző szemléletéről beszélhetünk aszerint, hogy az árképzésnek mi a kiinduló pontja. Ennek megfelelően az ár alapja lehet a költség, a versenytársak ára, vagy a fogyasztói értékítélet.

A költségalapú árképzés a legelterjedtebb, mert ehhez rendelkeznek a vállalkozások a legtöbb információval. A versenyalapú árképzés gyakorlatilag árbearányosítást jelent. A fogyasztói értékítélet figyelembevétele az árképzésnél a modern marketing egyik legfontosabb követelménye.

Forrás: a részlet a "Marketing nélkül nem megy" c. gyakorlati kézikönyvből, mely a Magyar Marketing Szövetség gondozásában jelent meg 2009. év végén


A Lépéselőny Virtuális Irodaház üzleti közösség, az üzleti partner keresésre alkalmas cégtár, szakmai tudakozó. Legyen a célja új vevő szerzés, értékesítés – a Lépéselőnnyel a bevétel és a haszon nem marad el. A magyar gazdaság szereplői közti üzleti kommunikáció terepe, az online marketing gyakorlati kipróbálására tökéletes helyszín. Keresőmarketing és marketingképzések, weboldalkészítés és keresőoptimalizálás, e-mail szolgáltatások profi színvonalú kivitelezéséhez szükséges tudásanyagok mind megtalálhatók a Lépéselőnyben.

 

Weboldalunk cookie-kat használ annak érdekében, hogy jobb felhasználói élményt biztosítson azáltal, hogy a cookie-k megjegyzik a személyes beállításait. További információkért olvassa el az Adatkezelési Szabályzatunkat.

A fentiekket egyetértek.