Útmutató készült a kistermelői élelmiszer-előállítás és -értékesítés jó higiéniai gyakorlatához Nyomtatás
2017. október 05. csütörtök, 00:00

Ingyenesen elérhető a Földművelésügyi Minisztérium (FM) honlapján a kistermelői élelmiszer-előállítás és -értékesítés jó higiéniai gyakorlatát összefoglaló útmutató. A kifejezetten élelmiszer-előállító kistermelőknek szánt dokumentum segíti az élelmiszer-vállalkozásokat a rájuk vonatkozó jogszabályok értelmezésében, továbbá irányt mutat az általuk végezhető tevékenységek, a tőlük elvárt igazolások, nyilvántartások és jelölések rendszerében – tudatta az OBJEKTÍV Hírügynökséggel az FM sajtóiroda.


A kistermelők számára kulcsfontosságú dokumentumok összeállításában – az FM és a NÉBIH munkatársai mellett – a Szövetség az Élő Tiszáért Egyesület, majd 2014-től a Kisléptékű Termékelőállítók és Szolgáltatók Országos Érdekképviseletének Egyesülete vett részt.

A jó higiéniai gyakorlat útmutatók célja általánosságban a kockázatokkal arányos, megvalósítható intézkedések összegyűjtése az ésszerűség és az ipari gyakorlat alapján. Az útmutatók segítik az élelmiszer-vállalkozásokat a rendeletek értelmezésében, a konkrét tevékenységükre vonatkozó szabályzatok kidolgozásában, valamint vitás esetekben vonatkoztatási alapul is szolgálnak.

Az élelmiszer-előállítás és -értékesítés jó higiéniai gyakorlat útmutató kifejezetten a kistermelői élelmiszer-előállítók számára készült. Az iránymutató dokumentum részletesen ismerteti, hogy milyen tevékenységeket folytathatnak a kistermelők, milyen igazolásokkal kell rendelkezniük, továbbá milyen nyilvántartásokat kell vezetniük.

Az élelmiszer-előállítók és -értékesítők számára készült specifikus útmutató kitér a kötelező és önkéntes jelölési szabályokra is. A higiéniai követelmények általános ismertetésén túl, a hozzátartozó mellékletek segítségével, termékcsoportonként elkülönítve veszi számba az egyes termékkörök előállítására és értékesítésére vonatkozó gyakorlati útmutatásokat. Az útmutatóhoz csatolt nyilvántartás-, adatlap- és címkeminták a jogszabályi előírások megfelelő alkalmazását segítik.

Az ingyenes útmutató letölthető az FM weboldaláról.

Forrás: OBJEKTÍV Hírügynökség

Az elmúlt öt hónapról rendelkezésre álló legfrissebb statisztikák szerint, január-májusban 3,4 millió vendég 7,9 millió éjszakát töltött a kereskedelmi szálláshelyeken, a vendégszám 8,2%-kal, a vendégéjszaka-szám pedig 6%-kal haladja meg a tavalyi értéket – hangsúlyozta Glázer Tamás. A turizmus tehát ismét bizonyított a nemzetgazdaság egyik húzóágazataként. A beutazó turizmusban kulcsszerepe van annak, hogy Magyarország egy nagyon jó ár-érték arányú utazási célpont, az utóbbi évek fejlesztéseinek köszönhetően folyamatosan tud újat, érdekeset és általában a vártnál is jóval többet nyújtani a látogatóknak. A legtöbb vendég Budapestre érkezik, ám a SZÉP Kártya segíti oldani vendégforgalmunk Budapest-centrikusságát, illetve a hazai turizmus szezonalitását, hiszen az elfogadóhelyek több mint 80%-a vidéken van. Az Észak-Magyarország régió a 3. legnépszerűbb belföldi úti cél, a régióban eltöltött külföldi és belföldi vendégéjszakák száma tavaly meghaladta a 2 milliót, ami több mint
13%-os növekedés az előző évhez képest – fejtette ki a vezérigazgató-helyettes. Kiemelte továbbá, hogy az észak-magyarországi turisztikai régió az év 365 napján kínál tartalmas és kellemes időtöltési lehetőséget, így mind a négy évszakban vonzza a turistákat. Olyan, jól ismert és szeretett térségei vannak, mint Eger és térsége, Mátra, Nógrád, Miskolc-Bükk, Aggtelek, vagy Tokaj-Zemplén. A minőségi szálláshelyek, a nemzeti parkok és a borvidékek mellett az élményközpontúságot emelte ki Glázer Tamás, amiben – szavai szerint – Eger verhetetlen, a legfeltűnőbb változáson azonban Miskolc ment keresztül: iparvárosból kulturális és aktív turisztikai úti céllá vált pár év alatt. Az „Egészségtudatos hegyvidék" mottóval népszerűsített Észak-Magyarországon minden rendelkezésre áll, ami a rekreációhoz szükséges: a vizeken kívül számos más gyógytényező – mofetta, gyógybarlang, gyógynövények, ivókúra – is megtalálható itt. A Magyar Turizmus Zrt. célja, hogy tovább bővüljön a régió vendégfo
rgalma. Jelenleg a vendégéjszakák 80%-a belföldi vendégeknek köszönhető, ezért a társaság törekvése a külföldi vendégek arányának növelése is – hangsúlyozta Glázer Tamás.

Hírforrás: OBJEKTÍV Hírügynökség 2015. július 14.