Íme, a sorrend: Tesco, CBA, Coop |
2010. április 20. kedd, 14:00 | |||
A Tesco, CBA és Coop áll a legnagyobb forgalmú élelmiszer-kereskedelmi láncok 2009. évi ranglistájának élén - tájékoztatott a Nielsen. A Tesco forgalma 602 milliárd forintról 638,4 milliárdra nőtt tavaly. A sorban második a CBA 547,5 milliárd, harmadik pedig a Coop 510 milliárd forintos éves forgalommal. Mindkét láncnál valamivel nőtt a forgalom 2008-hoz képest - derül ki a Nielsen piackutató vállalat 2009. évi rangsorából, amelyet a vállalatok saját közlése, illetve becslések alapján állított össze. A dobogósokat - ahogyan az előző évben is - a Spar csoport és a Reál követi, 397,4 milliárd, illetve 358 milliárd forintos forgalommal. A két lánc forgalma szintén növekedett az előző évhez képest. A rangsorban második CBA 3 054 üzlete, a harmadik Coop 5 250 és az ötödik Reál 2 320 boltja együttesen több mint 10 500 egységet jelent. Így a három hazai tulajdonban lévő lánc együttesen a teljes magyarországi élelmiszer-kiskereskedelmi hálózat több mint felét képviseli. A magyar tulajdonban lévő vállalatok előkelő pozíciója fehér hollónak számít Közép-Európában. Hazai tulajdonú láncok ugyanis hasonlóan magas forgalmakat, illetve piaci részesedéseket régiónk egyetlen más országában sem érnek el. Az Auchan és a Cora hipermarketjeivel a boltláncok rangsorának 6., illetve 10. helyére került. A több csatornát működtető Tesco piacvezető pozícióját többek között terjeszkedésének is köszönheti. Egy év alatt tizenhárom hiper- és tizenöt szupermarkettel, összesen 176 üzletre bővítette hálózatát. Az említett bolttípusokon kívül belvárosokban expressz, az északnyugati megyékben pedig S-market üzletei várják a vevőket. A hipermarket láncok közül a Tesco mellett az Interspar és az Auchan is terjeszkedett tavaly. Az Interspar két új üzlettel 31-re növelte hálózatát, az Auchan egyet nyitott, és 12 egységet működtet. A négy diszkont lánc – Lidl, Penny Market, Aldi és Profi – a legutóbbi időszak nyertesei közé tartozik. A Nielsen által becsült együttes forgalmuk 14 százalékkal emelkedett, egyik évről a másikra, és múlt évben meghaladta a 430 milliárd forintot. Jelentős növekedésük egyik fő oka, hogy a fogyasztók egy része olcsóbb üzletek felé fordult a legutóbbi időszakban. A forgalomnövekedéshez hozzájárult az is, hogy a hazai diszkont hálózatuk 39 egységgel bővült 2009-ben. A Lidl tizenhét, Aldi tizenhárom, míg a Penny Market kilenc új üzletet nyitott Magyarországon. Figyelemre méltó piaci szereplő a Spar. Az Interspar bővítése mellett szupermarket hálózatába beleillesztette a Plus diszkontokat, de nyitott új egységeket is. Az üzletláncok idei rangsora azt mutatja, hogy folytatódik az élelmiszer-kiskereskedelem koncentrációja, a vásárlói igények változásainak megfelelően. A legtöbb magyar fogyasztó számára idén a boltválasztás legfontosabb kritériumává lépett elő, hogy egy üzletben megtaláljon mindent, amire szüksége van, mégpedig könnyen és gyorsan - állapítja meg a Nielsen kutatása. Forrás: Napi Gazdaság www.napi.hu
|