Út az ígéret földjére |
2014. június 04. szerda, 00:00 | |||
Bár a magyar álom és a határokon túli valóság nem mindig jártak együtt, egyre több a nemzetközileg is sikeres hazai cég. A recept egyszerű: felkészültnek kell lenni, rugalmasnak és bátornak. A világcéggé váló magyar BalaBit például már a kezdetektől a külpiaci igényeket igyekezett kiszolgálni, fejlesztéseik során elsősorban a határokon túlra figyeltek. „Azok a velünk egyszerre induló cégek, akik nem így tettek, és csak a hazai piacban gondolkoztak, hamarosan olyan pályán találták magukat, ahonnan nem volt hova továbblépni”, emlékezik vissza az indulásra Györkő Zoltán, a szoftvercég társalapítója. Gyakorlatilag az egész stratégiájuk a külpiaci terjeszkedésre épült, kizárólag organikus növekedéssel sikerült a menedzsmentnek felépítenie a vállalatot, amelynek termékeit mára már a Fortune100-as vállalatok közel harmadánál használják. „Menedzsment, menedzsment és harmadszor is menedzsment”, hangsúlyozza Tánczos Péter, az Euroventures vezérigazgatója arra a kérdésre válaszolva, mely szempontok alapján lehet egy céget felkészültnek tekinteni a külpiacra lépésre. Mivel a befektetők legtöbbször a csapatba fektetnek, egy rugalmas és innovatív menedzsment garancia lehet arra, hogy akár menet közben is képesek legyenek változtatni a terméken, a stratégián vagy akár a csapaton is. Az elmúlt bő tíz évben a BalaBitnál is számtalanszor kellett átalakítani, újragondolni a kereskedelmi és marketing stratégiát, gyakran homlokegyenest más utat jártak be, mint amivel először próbálkoztak. „Gyakorlatilag mindent nekünk kellett kijárni. Ma már sokkal egyszerűbb információhoz jutni, hiszen sajtótermékek, rendezvények, közösségek és tanácsadók egész sora foglalkozik azzal, hogyan érdemes egy sikeres vállalkozást felépíteni”, mondja Györkő. Azonban a rendelkezésre álló lehetőségek ellenére is akad néhány dolog, aminek híján vannak a külpiacra lépés előttálló hazai cégek. Tánczos Péter szerint a legtöbb esetben hiányzik a gyakorlati tapasztalatokkal rendelkező, külföldön is hiteles értékesítési csapat. De ne csak bennük bízzunk! „Azt mondják rólunk, magyarokról, leleményesek vagyunk. Ezt sokszor ki lehetne használni például stratégiaalkotásban vagy információszerzésben” - emeli ki Gyurácz, aki szerint tudjuk, hogyan kell kisebb erőforrásból nagyot alkotni, így a piacra lépés érdekében ezt a tulajdonságunkat jól fel lehetne használnunk. Kollégiumszobából a nemzetközi sikerig Egyetemi garázsprojektként indult, ma már a Facebooknak, a NASA-nak és a Boeingnek is dolgozik a BalaBit, amely Magyarország vezető IT biztonsági szoftverfejlesztő cége és egyben egyik legsikeresebb startupja is. Már a kezdetektől a nemzetközi igényeknek megfelelő megoldások létrehozására törekedtek, stratégiájukban nagy hangsúlyt fektettek az online marketingre. Jelenleg a budapesti értékesítési központ mellett New Yorkban, Párizsban, Münchenben, Londonban és Moszkvában is van kereskedelmi képviseletük. Forrás: Györkő Zoltán, a BalaBit társalapítója, Világgazdaság Online
|