A magyar-amerikai mezőgazdasági és élelmiszeripari külkereskedelem alakulása a 2009-es évben |
2010. március 30. kedd, 03:00 | |||
Jelentősen - 39%-kal - visszaesett az Egyesült Államokba irányuló magyar mezőgazdasági és élelmiszeripari export 2009-ben, és mivel a Magyarországra irányuló amerikai export gyakorlatilag nem változott, hosszú idő után külkereskedelmi deficitünk keletkezett.
Kivitelünk 2009-ben 23,5 millió dollárt – mintegy 5-5,5 Mrd forintot – ért el, 15 millió dollárral marad el a 2008-as eredménytől. Exportunk visszaesésének mértéke az általános tendenciát és a magyar nem-mezőgazdasági export csökkenését (-28 %) is meghaladja. A teljes, valamennyi származási országot figyelembe vevő amerikai mezőgazdasági import 2008-hoz képest 12,4%-os csökkenést mutat. Feltűnő, hogy az EU-27-ből származó import csökkenése - 23,5 % - kimagasló az átlaghoz képest. A magyar export csökkenésének aránya EU-viszonylatban is kiugró: utánunk sorrendben a szlovén (- 34 %), a lengyel (-29,6 %) és a francia (-25 %) visszaesés következik. 2. ábra: A magyar mezőgazdasági és élelmiszeripari export szerkezete, általános vámérték, millió USD. Forrás: USITC 3. ábra: Az USD/HUF árfolyam alakulása 2007 áprilisától. Forrás: portfolio.hu
Exportunkat hagyományosan befolyásolja a dollár-forint árfolyam. A fenti ábrából látható, hogy az USD/HUF árfolyam 2009-ben végig - de különösen első félévben - viszonylag kedvező sávban mozgott, ennek ellenére nem tudott érdemi lökést adni mezőgazdasági kivitelünknek. A kereskedelmi akadályok tekintetében kedvező változás, hogy az USDA Food Safety and Inspection Service 2009-ben törölte Bács-Kiskun és Csongrád megyét a madárinfluenza tiltólistáról, így jelentős akadály hárult el a baromfitermékek exportja elől. Ennek ellenére mindezidáig nem volt jellemző az érdeklődés a magyar baromfifeldolgozók részéről az amerikai piac iránt. Az USA-EU hormonkezelt szarvasmarhahús-ügyben született egyezség kedvező szarvasgombaexportunk számára, mert az érintetteknek nem kell büntetővámmal számolniuk. Az Egyesült Államokban a magyar mezőgazdasági és élelmiszeripari áruk továbbra is a niche piacokon érvényesülhetnek, ahol különleges fogyasztói igényeket tudnak kielégíteni speciális tulajdonságaik hangsúlyozásával. A hungarikumok, az egészséges életmódhoz hozzájáruló, organikus, kalória- és zsírszegény készítmények erre a célra különösen alkalmasak. Az ilyen termékek elsősorban kisebb, nemzetközi ízekre, termékekre fogékonyabb vevői réteget megszólító üzlethálózatokba (Rodman’s, Whole Foods, Trader’s Joe stb.), éttermekbe kerülhetnek be nagyobb eséllyel. A Magyarországra irányuló amerikai export 27,03 millió dollárra rúgott 2009-ben, ami elhanyagolható mértékű növekedés a 2008-as 26,94 millió dolláros eredményhez képest. Amerikai importunk több mint fele vetőmag, elsősorban bab, kukorica, napraforgó, borsó, spenót, szemes cirok. Az elmúlt évhez képest mind a kukorica, mind a napraforgó vetőmag értékben igen jelentős növekedést produkált. A Magyarországra irányuló amerikai export meghatározó szeletét jelenti a keltető tojás, a szarvasmarha-sperma és a whisky is. Forrás: Dr. Tóth Attila Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium
A Lépéselőny Virtuális Irodaház üzleti közösség, az üzleti partner keresésre alkalmas cégtár, szakmai tudakozó. Legyen a célja új vevő szerzés, értékesítés – a Lépéselőnnyel a bevétel és a haszon nem marad el. A magyar gazdaság szereplői közti üzleti kommunikáció terepe, ahol a gyakorlatban próbálhatja ki a vállalatgazdaságtani ismereteit. A magyar gazdaság, a vidékfejlesztés, a leader közösségek, az erőforrás gazdálkodás, az informatika, a marketing és a világgazdaság fő hírei.
|