Ügyfélkapu Nyomtatás
2007. február 21. szerda, 19:39

Irány az ügyfélkapu!

Jelenleg még többféle lehetőség közül választhatnak az adóalanyok az elektronikus adóbevallásra, májustól azonban a vállalkozások csak az Ügyfélkapun keresztül tehetnek eleget ezen kötelezettségüknek. További változás, hogy míg jelenleg mindenki az APEH portáljára csatlakozva tudja elektronikusan megtenni az adóbevallását, májustól egy központi szolgáltatórendszeren keresztül nyílik erre mód.

 


Irány az ügyfélkapu!

Elektronikus adóbevallás


Tavaly az szja több mint 50 százalékát, a társasági adó több mint 90 százalékát, s az áfa több mint 70 százalékát elektronikus módszerrel vagy letölthető program segítségével vallották be.


Az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal (APEH) szakemberei 2001 nyarán döntöttek úgy, hogy megkezdik az internetes elektronikus adóbevallás lehetőségének megteremtését. "Akkor már folytak az elektronikus aláírásról szóló törvény előkészületei, és úgy gondoltuk, hogy ez a megoldás elterjed majd Magyarországon, s akkor fogunk a legjobban érteni hozzá, ha magunk is alkalmazzuk" - emlékszik vissza Dr. Futó Iván, az APEH informatikai elnökhelyettese.


Az elektronikus aláírásnak több szereplője van: a tanúsítványkibocsátó, az aláíró-program készítője, a hordozó (kártya) gyártója, a regisztrációs hatóság, amely regisztrálja a kártyatulajdonost, s végül az elektronikusan intézhető ügyek szolgáltatója. A tanúsítványkiadó és a regisztrációs hatóság ugyanazon intézmény is lehet. "Mivel hazánkban még egyik funkciót sem látta el addig senki, az adóhatóság saját körben látta el e feladatokat. Alapesetben a hivatal csak a szolgáltató lett volna, amely biztosítja azt, hogy az adóbevalló el tudja intézni az ügyét" - vázolja a körülményeket a szakember.


Az elektronikus aláírásról szóló törvény 2001 szeptemberében meg is jelent, 2002 októberétől pedig kötelező lett a budapesti és Pest megyei kiemelt adózók (mintegy 450 adóalany) számára az elektronikus adóbevallás. A hivatal adta a kártyát, a kártyaolvasót, az aláírószoftvert, a tanúsítványt, s egy külön törvény jogosította fel arra, hogy ezen cégeknek, illetve magánszemélyeknek (egyeseknek közülük is kötelező volt) biztosítsa az elektronikus aláírásra szolgáló kártyát, melyet azonban csak adóbevalláshoz használhattak.


(Létezett egy olyan rendelet, amely előírta, hogy amikor megjelenik Magyarországon az első tanúsítványszolgáltató, az ezen időponttól számított 180 napon belül az adóhatóságnak meg kell szüntetnie ezt a tevékenységét, s ezt követően a piacon vásárolható kártyák alkalmazásával lehet aláírni a bevallást.) "Egy másik jogszabály szerint minősített hordozó és minősített aláírószoftver is kellett, ám ilyenek nem léteztek a hazai piacon. A jogszabályok tehát olyan feltételeket írtak elő, amelyek nem teljesülhettek. Akkoriban egymilliárd forintnyi beruházást kellett volna végrehajtania egy olyan cégnek, amely minősített aláírás-tanúsítványok kiadásával akart foglalkozni. Azóta enyhítettek a szabályozáson, s egy speciális felhatalmazással a törvényhozók jogot adtak a hivatalnak arra, hogy csak adóügyekben, de használhassa saját rendszerét, amely technikailag fokozott biztonságúnak számít" - ismerteti a jogszabályi hátteret Futó Iván.


2004 januárjától vált kötelezővé az elektronikus adóbevallás és adatszolgáltatás, országos szinten a 3000 legnagyobb adózónak, 2005 január 1. óta pedig a 10 ezer legnagyobb adózónak kell ily módon elkészítenie a bevallását. Az elektronikus adóbevallásra vonatkozó szabályok a 2005. évi CLXIII. törvény rendelkezései alapján ez évben nagymértékben változnak. 2006 májusától a legnagyobb adózóknak (akik jelenleg a "chipkártyás" adóbevallásra kötelezettek), továbbá a havi és negyedéves bevallási gyakoriságú adózóknak - utóbbiak létszáma 40 ezerre tehető -, s a Pest Megyei és Budapesti Kiemelt Adózók Igazgatósága alá tartozóknak is elektronikus úton kell teljesíteniük a bevallásukat. 2007. január 3l-től pedig az összes foglalkoztatónak valamennyi munkavállalójáról elektronikusan kell a tőlük levont adóról és járulékokról bevallást tenniük az Ügyfélkapun keresztül, ez 1,15 millió személyt jelent.


Magyarországon speciális rendszer működik, mert a kormányzati Ügyfélkapun vagy a www.magyarorszag.hu portálon keresztül is lehet jelszóval bevallásokat tenni, s ez kiváltja az elektronikus aláírást, sőt, 2006. májusától az ügyfélkapus megoldás válik kötelezővé mindenki számára. A törvény egyenrangúnak tekinti az ily módon küldött dokumentumokat az elektronikusan aláírtakkal. Aki ezt a lehetőséget választja, annak el kell mennie valamelyik okmányirodába, ahol regisztrálnia kell magát, s mondania egy azonosítót, majd kap egy jelszót, amelyet az első alkalommal módosít, s ettől kezdve elektronikusan tudja intézni az ügyeit. Jelenleg 7000 olyan regisztrált ügyfél létezik hazánkban, aki ezzel a módszerrel teljesít adóbevallást - 60 ezer adózó nevében. E számok alapján nyilvánvaló, hogy főként adótanácsadók és könyvelők élnek ezzel a lehetőséggel.


Mivel májustól mindenkinek az Ügyfélkaput kell használnia, az APEH érvényteleníti az általa kiadott kártyákat. Az első Ügyfélkapu nyitása ingyenes, minden további után viszont fizetni kell.


Hazánkban működik a letölthető nyomtatványok rendszere is, az APEH honlapjáról letölthető az összes adóbevalláshoz tartozó kitöltőprogram. "Ezt a félig elektronikusnak nevezett módszert azért érdemes használni, mert a szoftver automatikusan ellenőrzi, s ki is szolgáltatja az adatokat" - hívja fel a figyelmet az adóhivatal informatikai alelnöke. Az adózónak elegendő kinyomtatnia és beküldenie az adóhatóságnak az így elkészített bevallást, amelyet nem kell kézzel rögzíteni, mert a lapok alján lévő kétdimenziós pontnak köszönhetően az adatok leolvashatók egy készülékkel.


"Tavaly az szja több mint 50 százalékát, a társasági adó több mint 90 százalékát, s az áfa több mint 70 százalékát elektronikus módszerrel vagy letölthető program segítségével vallották be. Eddig elektronikusan, azaz a kártyás változat alkalmazásával 500 ezer bevallás érkezett, az Ügyfélkapun keresztül 60 ezer, s 1,1 millió olyan szja-bevallást küldtek be, amely a letölthető program felhasználásával készült" - tájékoztat Futó Iván. A jogszabályok alapján magánszemélyeknek továbbra is megmarad a letölthető programmal történő adóbevallás lehetősége.


Az Európai Unió 20 kiemelt elektronikus szolgáltatást jelölt meg, amelyre vonatkozóan javasolja, hogy a tagállamok vezessék be. Az adóhatóságot ebből három érinti: az szja, a társasági adó és az áfa. Az elnökhelyettes úgy látja, hogy az elektronikus adóbevallás tekintetében európai szinten jelenleg a középmezőnyhöz tartozunk, ám ha jövő januárban megvalósul az ügyfélkapus módszer további kiterjesztése, akkor az élbolyba kerülünk. A szakember elmondta, hogy hazánkban most egy paradigmaváltás következik be, mert eddig mindenki az APEH portáljára csatlakozva tudta elektronikusan megtenni az adóbevallását, májustól viszont egy központi szolgáltatórendszeren keresztül kell eleget tenni ennek a kötelezettségnek. Mégpedig úgy, hogy az adóalany a bevallását a saját postafiókjába küldi el, a központi rendszer pedig átteszi az APEH postafiókjába, s a hivatal innen hívja le. Az adóhatóság küldeményei természetesen fordított utat járnak be. Ez azért általánosabb rendszer, mert később nemcsak az adóhivatallal, hanem más kormányzati szervekkel is ily módon lehet majd kommunikálni.


K. Tóth László

 

 

 



A Lépéselőny Virtuális Irodaház üzleti közösség, az üzleti partner keresésre alkalmas cégtár, szakmai tudakozó. Legyen a célja új vevő szerzés, értékesítés – a Lépéselőnnyel a bevétel és a haszon nem marad el. A magyar gazdaság szereplői közti üzleti kommunikáció terepe, a kezdeti lépésektől (cégalapítás, székhely választás) a magyar adózás, adó rendszer, a pénzügy és számvitel gyakorlati oldalán át az adóváltozások nyomon követéséig. Legális adómegtakarítási tippek az adószakértő tolmácsolásában.