A nyereség utáni adózás szabályváltozása Nyomtatás
2007. április 21. szombat, 19:26
ImageAz elvárt adóról

2007. július elsejétől másképp

Mint köztudott az Alkotmánybíróság korábban megsemmisítette az "elvárt" jövedelmet (nyereséget) adóztató törvényi szabályozást, valamint az "elvárt adó" és adóelőlegének megfizetéséről szóló rendelkezést. Az Alkotmánybíróság ugyanis az alaptörvénnyel ellentétesnek találta az elvárt adóról szóló törvénytervezetet, ugyanis a jogszabály eredeti formájában nem biztosított lehetőséget a vállalkozónak, hogy bizonyítsa igazát, amennyiben tényleg veszteséges.


A törvényalkotók viszont az Alkotmánybíróság javaslatának megfelelően módosították a jogszabály szövegét, és július elsejétől, a következő helyzet állt elő:

Bevételtől függetlenül, előre meghatározott összegben vetnék ki az új adót, így a veszteséges cégek és egyéni vállalkozók is fizetnének adót. A nyereségminimum a beszerzési költségekkel csökkentett bevétel két százaléka. A fix összegű, tételes adót az érintettek levonhatnák a társasági adóból, illetve a személyi jövedelemadóból, így a nyereséget termelőket tulajdonképpen nem terhelnék. Ha marad az elvárt adó eredeti logikája, nem kerülhetnék el viszont az adófizetést azok a cégek, amelyeknek beruházások vagy fejlesztések miatt keletkezik időleges veszteségük.

A mostani szabályozás szerint azon cégek, illetve egyéni vállalkozók, amelyek papíron kimutatott nyeresége nem éri el az árbevételük két százalékát, választhatnak: vagy befizetik az adót az árbevétel két százaléka után, vagy kitöltenek egy kérdőívet, amelynek alapján az adóhivatal eldönti, hogy szükséges-e helyszíni ellenőrzés. Leegyszerűsítve: APEH vizsgálatot, vagy az elvárt adót megfizetése.  Az adótörvény július elején lépett hatályba, viszont az első alkalmazása az idei évre vonatkozó társasági adó és személyi jövedelemadó bevallásakor lesz aktuális, vagyis első alkalommal 2008 tavaszán kell foglalkozni az elvárt jövedelemmel.

Valószínűsíthető továbbá hogy ezt az új adónemet is majd megtámadják az Alkotmánybíróság előtt. Ennek alapja lehet a korábbi Alkotmánybírósági határozat.


Leipán Tibor 


 
Kérdése van a cikkhez? Írja meg az Ezt a címet a spamrobotok ellen védjük. Engedélyezze a Javascript használatát, hogy megtekinthesse. e-mailcímre!

Szeretne díjmentesen konzultálni szakértőinkkel? Érdekli, hogy lehet ezt gyakorlatba ültetni a saját cégében?

Cégtárunk tagjaként erre IS jogosult egész évben! Részletekért kattintson ide →

További cikkeket a témában a "Vezetői túlélőcsomag" rovatunkban olvashat →

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



A Lépéselőny Virtuális Irodaház üzleti közösség, az üzleti partner keresésre alkalmas cégtár, szakmai tudakozó. Legyen a célja új vevő szerzés, értékesítés – a Lépéselőnnyel a bevétel és a haszon nem marad el. A magyar gazdaság szereplői közti üzleti kommunikáció terepe, a kezdeti lépésektől (cégalapítás, székhely választás) a magyar adózás, adó rendszer, a pénzügy és számvitel gyakorlati oldalán át az adóváltozások nyomon követéséig. Legális adómegtakarítási tippek az adószakértő tolmácsolásában.
 

Weboldalunk cookie-kat használ annak érdekében, hogy jobb felhasználói élményt biztosítson azáltal, hogy a cookie-k megjegyzik a személyes beállításait. További információkért olvassa el az Adatkezelési Szabályzatunkat.

A fentiekket egyetértek.