Családi vállalkozások: stabilak, életerősek, sikeresek Nyomtatás
2013. február 19. kedd, 00:00

A családi vállalkozások még a bizonytalan gazdasági környezetben is stabil növekedést mutatnak – derül ki a PwC felméréséből.


Az elmúlt évben a családi vállalkozások kétharmada növelte értékesítéseit világszerte, és még ennél is többen remélik, hogy a kitűzött, ambiciózus növekedési céljaik 5 éven belül valóra válnak. A PwC nemzetközi kutatása alapján, mely során több mint 30 országában kérdezték meg 1952 családi vállalkozás vezetőjét, a két fő kihívás jelenleg vállalataik számára a képzett munkaerő toborzása illetve az örökítés megtervezésének folytonos problémája.

Világszerte növekednek a családi vállalkozások, a 2011 során elért 65 százalékos értékesítési növekedés is ezt példázza, szemben a 2010-es évvel, mikor kevesebb mint a fele volt ez az érték. A növekedés főleg Kelet-Európában, Latin-Amerikában és a Közel-Keleten volt számottevő. Csupán a megkérdezettek 19 százaléka tapasztalt értékesítési csökkenést 2011-ben, az előző időszaki 34 százalékhoz képest.

A jövőt tekintve, a családi vállalkozások nagyon optimisták, az elkövetkezendő öt évben 81 százalékuk számít stabil vagy gyors és egyben agresszív növekedésre. A bővülést tervezők 93 százaléka magabiztos cégének növekedési kilátásait illetően.

Norbert Winkeljohann, a PwC szakértője szerint a felmérésből egyértelműen kiderül, hogy a családi vállalkozások alulértékeltek. Nagyban és stabilan hozzájárulnak a globális gazdaság és a társadalom fejlődéséhez, ám ennek ellenére nem mondhatjuk, hogy megfelelően támogatnák őket az egyes kormányzatok az adózást vagy a finanszírozást tekintve.

Kihívások

Az egyik legnagyobb kihívás, mellyel a családi vállalkozások szembesülnek, a képzett munkaerő toborzása. A megkérdezettek 43 százaléka számára jelent ez problémát, míg 2010-ben, az előző felmérés alatt, csak 38 százalékuk említette a toborzást mint problémaforrást.

„Az örökítéssel kapcsolatos problémák, gyakorta keveredve családi bajokkal, konfliktusokkal, politikai kérdésekkel, továbbra is sok fejtörést okoznak a családi vállalkozások számára. Problémaforrás továbbá a nem családi alkalmazottak vonzásának és motiválásának nehézsége. Példaképpen, a kutatás felfedte, hogy a családi vállalkozások csupán felénél van a tulajdonosok között „részvényesi” (szindikátusi) szerződés, és 21 százalékuknak nincs kidolgozott eljárása az ezzel kapcsolatos konfliktusok kezelésére” – tette hozzá Antall György, a Réti, Antall és Társai ügyvédi iroda, PwC Legal cégtársa.

A külső tényezők között továbbra is a piaci körülmények, a kormányzati politika és szabályozás jelentik a legnagyobb kihívást. A kutatásban részt vett országok közül Görögországban a válaszadók 64 százaléka, Oroszországban a 49 százaléka és a Közel-Keleten a 46 százaléka jelezte, hogy mindez komoly problémákat okoz. A megkérdezettek 66 százaléka szerint az általános gazdasági helyzet jelenti majd az elkövetkezendő 5 év legnagyobb kihívását.

Előnyök

A családi vállalkozások úgy vélik, hogy struktúrájukból adódóan sok előnyt hordoznak – legfőképpen gyorsaságukat, rugalmasságukat, hosszú távú stabilitásukat tekintve. Kulcsszerepet játszanak az állásteremtésben, állandóságot jelentenek egy kiegyensúlyozott gazdaság számára és vállalkozó szelleműek is.

A megkérdezettek úgy gondolják, erősebb értékrenddel rendelkeznek, mint más üzleti vállalkozások. 81 százalékuk szerint, még a nehéz idők alatt is keményen küzdenek azért, hogy megtartsák az alkalmazottaikat, rendkívül elkötelezettek a fizetett munkaerő és az őket körülvevő közösség problémáinak megoldása iránt.

A kutatás megmutatja, hogy a családi vállalkozások úgy érzik, bizonyították hűségüket és megbízhatóságukat, hiszen még ilyen nehéz idők során is munkahelyeket teremtenek. Ugyanakkor elégedetlenek az állami támogatásokkal, és úgy vélik, nem becsülik igazán a gazdaságban betöltött szerepüket.

Hogyan tovább?

Pozitívumként említve az Ausztriában, Kanadában, Hongkongban, Indiában, Máltán, Mexikóban valamint a Közel-Keleten működő családi vállalkozások úgy hiszik, a kormány tudatában van e gazdasági szféra jelentőségének. A világszerte működő családi vállalkozások többsége szerint azonban a hatalmon lévő kormányok többet is tehetnének, hogy segítséget nyújtsanak, például az alábbiakhoz hasonló intézkedésekkel:

• Az öröklést támogató adózási feltételek kidolgozása és az eljárások leegyszerűsítése;
• Anyagi ösztönzők nyújtása az induló családi vállalkozások számára;
• Speciális adótámogatások (például a munkaerő hosszú távú alkalmazása után vagy a nyereség visszaforgatásáért);
• A hitelhez jutás megkönnyítése;
• Engedmények, motiváció a kutatás-fejlesztésre, az új technológiába való befektetésre;
• Tréningek és támogatások nyújtása (például az örökítés megtervezését, a nemzetközi terjeszkedést, a belső konfliktusok kezelését és a professzionális menedzsmentet tekintve);
• Hálózatok kialakítása, ezáltal tanácsadás a családi vállalkozások számára.

Norbert Winkeljohann összefoglalásképpen elmondta: „A PwC 2012-es családi vállalkozások felmérés bebizonyította, hogy a családi vállalkozások stabilak, életerősek és sikeresek. Ambiciózusak, vállalkozó szelleműek és stabil profitot termelnek – még a jelenleg fennálló bizonytalan gazdasági környezetben is.”

Forrás: Világgazdaság Online

 

Weboldalunk cookie-kat használ annak érdekében, hogy jobb felhasználói élményt biztosítson azáltal, hogy a cookie-k megjegyzik a személyes beállításait. További információkért olvassa el az Adatkezelési Szabályzatunkat.

A fentiekket egyetértek.