A túlméretes járművek közlekedésének új szabályai Nyomtatás
2009. július 16. csütörtök, 03:00

A Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium elkészítette a meghatározott össztömeget, tengelyterhelést és méretet meghaladó járművek úthálózaton történő közlekedésének szabályairól szóló új rendeletet. A jogszabály a kihirdetését követő 15. napon, 2009. július 7-én lép hatályba.


A túlsúlyos vagy túlméretes járművek fokozott közlekedésbiztonsági kockázatot jelentenek és más járművekhez képest nagyobb mértékben járulnak hozzá az úthálózat elhasználódásához. Ezért közlekedésük különleges szabályozását és bizonyos esetekben díjkötelessé tételét a szaktárca változatlanul szükségesnek tartja.

Az új rendelet azonban számos ponton enyhíti a korábban bevezetett korlátozásokat, ezzel az érintett járművek, így egyebek mellett a túlsúlyos, túlméretes mezőgazdasági munkagépek közlekedése is egyszerűbbé, olcsóbbá válik.

A közútkezelői hozzájárulás a birtokszerkezet általános jellemzőire tekintettel kiterjedtebb körben, a telephelytől számított korábbi 20 km-es helyett 50 km-es kistérségi körzethatáron belül lesz érvényes.

A tervezet hatályba lépésével 60 százalékkal, éves szinten 4800 forint + ÁFA összegre csökken a közútkezelői hozzájárulás díja e kistérségi határon belül.

Megszűnik a pótdíjfizetési kötelezettség, így a kétszeres szankcionálás helyett a jövőben kizárólag közigazgatási bírságot szabhatnak ki az előírásokkal szemben vétőkre.

A jelenlegi útvonalengedélyekben foglalt általános napszakkorlátozás célja, hogy a lassú túlméretes járművek a csúcsforgalmi időszakokban lehetőség szerint ne közlekedjenek a főúthálózaton. E korlátozás a 4 méter szélességet nem meghaladó járművek esetében megszűnik azokon a főutakon, amelyeket átlagosan napi 8000 járműnél kevesebb használ. A közútkezelő a kistérségi útvonalengedélyekben köteles felsorolni a napszakkorlátozásban érintett nagy forgalmú főútszakaszokat.

Az utak tervezésénél előírt sávszélesség értékeket figyelembe véve a 3,2 méter szélességet nem meghaladó mezőgazdasági járművek esetén csak abban az esetben szükséges kísérő kocsi biztosítása, ha a jármű a munkaterületre tartva emelt sebességű főúti szakaszon is áthalad.

Az új rendelet alapján a túlméretes mezőgazdasági járművek a továbbiakban útvonalengedély nélkül is közlekedhetnek a földutakon (szilárd burkolattal nem rendelkező közutakon).

Forrás:
Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium

www.khem.hu

 



A Lépéselőny Virtuális Irodaház üzleti közösség, az üzleti partner keresésre alkalmas cégtár, szakmai tudakozó. Legyen a célja új vevő szerzés, értékesítés – a Lépéselőnnyel a bevétel és a haszon nem marad el. A magyar gazdaság szereplői közti üzleti kommunikáció terepe. Minden, ami egy vezető, cégvezető, ügyvezető igazgató életében nélkülözhetetlen: a vezetőképzés alapjai, a cégvezetés feladatai, a humánpolitika, a tőzsde, az irodavezetés – összefoglalva gyakorlatban használható ötletek a vezetői munka minden részletéhez. A Lépéselőny Virtuális Irodaház olyan, mint egy cégvezető képző, egy gyakorlati vezetőképzés a cégvezetés részére, hogyan foglalkozzon cégével, hogy hatékony legyen és több profitot termeljen.
 

Weboldalunk cookie-kat használ annak érdekében, hogy jobb felhasználói élményt biztosítson azáltal, hogy a cookie-k megjegyzik a személyes beállításait. További információkért olvassa el az Adatkezelési Szabályzatunkat.

A fentiekket egyetértek.