A legtöbb vezető számára tiszta, hogy mielőtt belefognak valamibe, meg kell határozni a célt. Az már korántsem ennyire evidens, hogy hogyan mérik, vajon ott vannak-e már.
Az "Ott vagyunk már?" annyira egyszerű kérdés, hogy egyszerű választ érdemel...
Először ki kell választanod, hogy hogyan méred a célt. Ha nem tudod 5-6 mérőszámból eldönteni pl., hogy jól sikerült-e az üzleti éved, akkor nyugodtan kikukázhatod a célt is, meg a mérőrendszert is.
Ha csodával határos módon mégis sikerül, akkor már csak az van hátra, hogy megnézd, hogy teljesült-e az a néhány dolog, amit végre kellett hajtanod. Tapasztalatom szerint a legnagyobb káosz ekkor jön. A vezetők ilyenkor előveszik az ERP, CRM, vagy egyéb ravasz döntéstámogató rendszerüket, és adatbányászatba kezdenek. Jó sok adatot gyűjtenek be, ami jó sokáig is tart, cserébe pontosan ugyanaz a döntés születik, mint fele annyi információból.
Akkor hogyan értékeld az előrehaladást?
A radikális ötletem: használj színeket!
* Pirosat, ha elmaradtok a várakozástól. * Sárgát ha van előrelépés, de van még tennivaló is. * Zöldet, ha teljesült, vagy jobban halad a feladat a tervezettnél.
"Mi van, ha valaki szerint elértük a várt eredményt, valaki szerint pedig nem?"
Itt az ideje, hogy elővegyétek a számokat! Csak akkor váltsatok színt, ha mindenki egyetért. Addig maradjon pl. sárga, amíg nincs egyetértés a zöldben. Ha perverz a csapatod ,és sehogy sem juttok dűlőre, használjatok narancssárgát, vagy világos zöldet.
"Azt akarod mondani, hogy százmilliós budgetről adatok és alapos statisztikák nélkül hozzak döntést?"
"Igen, pontosan ezt mondom." A legtöbb vezető, akivel ilyen módszert használok, imádja ezt, mert végre használhatja az intuícióját. Végre egyszerűen a saját megérzéseire, ötleteire és ítélőképességére támaszkodhat. Persze a számoknak is megvan a szerepük: megerősíthetik, vagy épp megcáfolhatják azt, amit zsigerből érzel. De ne azzal töltsd a meetingeket, hogy az adatokat nézegetitek. Totál időpazarlás és cserébe unalmas is. Ráadásul, a számok nem mindig "mondják el" a teljes sztorit: néha rossz az adat, néha pedig rossz dolgot mérsz.
Gondold végig: ha azt akarod elérni, hogy a gyereked tanuljon, minden héten végig kell nyálaznod az ellenőrzőjét? Vagy el tudod dönteni az osztályzatok nélkül is, hogy hogyan megy neki a suli?
A vezetők azért tesznek zsebre nagy dohányt (na jó, kivétel a BKV :)), hogy a józan ítélőképességüket használják. Nézz körbe, hogy a cégvezetők között hány kontrollert, vagy elemzőt találsz? Egyet se. Mert vezetői szinten az intuitív döntéshozó képességért fizetnek, és nem a jó-sokat-elemzek-mert-a-számok-jól-védik-a-seggem gondolkodásmódért. Szerintem használj minél egyszerűbb módszert a csapat, a projekt vagy a céged célkitűzésének értékelésére. A végén még mindenki érteni fogja, hogy mit miért csinál...
Forrás Dr. Dobay Róbert Menedzsmentor
www.menedzsmentor.com
A Lépéselőny Virtuális Irodaház üzleti közösség, az üzleti partner keresésre alkalmas cégtár, szakmai tudakozó. Legyen a célja új vevő szerzés, értékesítés – a Lépéselőnnyel a bevétel és a haszon nem marad el. A magyar gazdaság szereplői közti üzleti kommunikáció terepe. Minden, ami egy vezető, cégvezető, ügyvezető igazgató életében nélkülözhetetlen: a vezetőképzés alapjai, a cégvezetés feladatai, a humánpolitika, a tőzsde, az irodavezetés – összefoglalva gyakorlatban használható ötletek a vezetői munka minden részletéhez. A Lépéselőny Virtuális Irodaház olyan, mint egy cégvezető képző, egy gyakorlati vezetőképzés a cégvezetés részére, hogyan foglalkozzon cégével, hogy hatékony legyen és több profitot termeljen. |