Szeg és patkó – az üzleti stabilitás alapja |
2010. június 07. hétfő, 03:00 |
A mondás szerint egy szeget nem vertek be egy patkóba rendesen, így a patkó kilazult, a ló megbotlott és a lovasa leesett egy döntő pillanatban, így a csatát elvesztették és a háború is elveszett. Ha nem is pontosan idéztem, a lényeget kifejezi: egy terv, egy szervezet, egy cég sikere a legapróbb részleteken múlik.
Megfelelő embert a megfelelő helyreAz első és legfontosabb: meggyőződni róla, hogy tudjuk, milyen feladatokra van ténylegesen szükség a cég sikeres működéséhez, azaz milyen posztokat kell betölteni feltétlenül. Ez cégmérettől függ, és egy kisvállalkozásban nem biztos, hogy nagyon részletesen ki van bontva mindez, valószínűleg az ügyvezető több mindenért is felel. Azonban egy dolgot nem szabad szem elől téveszteni: a kulcsfontosságú feladatok betöltését nagyon stabil és felkészült emberekre szabad csak bízni, akik később kihozzák abból a maximumot. Haszonkulcs: az értékesítésMindegy, mennyire szervezett a háttér, mindegy, mennyire kidolgozottak a folyamatok, ha nincs új vevő és eladás, akkor nincs bevétel, így nincs miből fenntartani a szervezetet, és elmarad a profit is. Az értékesítés minden szervezet motorja, akár így tudatosul a cégben, akár nem. Ez nem azt jelenti, hogy az eladásért felelős munkatársak többet érnek vagy jelentenek, mint a többi kolléga pusztán a funkció miatt, azonban az igaz, hogy egy cég üzleti partner keresés nélkül nem rendelkezik jövővel. Sokszor hallom azt speciális területeken működő vállalkozásoktól, hogy „nálunk nincs értékesnítés, egy cégnek szállítunk be”. Szerintem ilyenkor is vannak értékesítési folyamatok csak egész más jellegűek, mint egy olyan cégnél, ahol folyamatos új vevő keresés van. Miért fizet a vevő?A másik láb a termelés, a vevők kiszolgálása, hiszen ennek magas színvonala biztosít(hat)ja a folyamatos további rendeléseket, azaz viszonttámogatja az értékesítést. Ha ez nincs rendben, akkor problémák lesznek a bevételekkel. Ahhoz, hogy üzleti partnerkeresés működjön, a belső folyamatok kialakítása egytől-egyig ennek az irányába kell hogy mutasson. Így stabil háttérre, a vevők kiszolgálására lehet alapozni. Ahhoz, hogy ez valóban megingathatatlan legyen, egyrészt az alapanyag-kezelésnek, másrészt a termék/szolgáltatás fizikai előállításának kell összhangban lennie. Hogy találjunk mindehhez megfelelő embereket?Ha kialakult a vevőkör, rendben vannak a folyamatok, ténylegesen azt érdemes átgondolni, hogy az egyes posztokra milyen kvalitású emberre van szükség? Ebből következik a kérdés, hol lehet ilyen embereket találni, milyen értéket képviselnek a piacon (azaz mennyit és milyen konstrukcióban szokás fizetni nekik)? Ezeket követően – feltéve, hogy a meglévő állományt átnézve szükségesnek látszik új, megfelelő munkatárs felvétele – kezdődhet a fejvadászat. Ezek természetesen csak alapok a cégépítésben, mégis – elég egyetlen szeget rosszul beverni, és egy háború veszhet oda. Gondolja át cégét ezen szempontok mentén, melyik területen lenne érdemes legtöbbet fejleszteni!
A kisvállalkozások üzleti partner keresési mentora Lépéselőny Média Kft.
|