Óriási probléma a magyar vállalkozásoknak a fenntartható versenyelőny |
2013. május 14. kedd, 00:00 |
A külpiacra lépés a jelenlegi nehéz gazdasági környezetben nem csak lehetőséget, hanem kiutat jelenthet a kis- és középvállalkozások számára. Régóta erről szól a kormányzati kommunikáció, ezt hangsúlyozzák a pénzügyi befektetők, a gazdasági szakértők a magyar KKV szektor szereplőinek. Az exportpiacok kínálta lehetőségeket és a cégek előtt álló kihívásokat vizsgálták a témában járatos szakemberek az M27 ABSOLVO, a HVCA, a Magyar külgazdasági Szövetség és a Nemzeti Külgazdasági Hivatal idei második közös konferenciáján. A rendezvény a külpiacra lépés finanszírozásának legfontosabb kérdéseit járta körbe - fókuszban a kockázat és magán-tőkebevonással. "A nemzetközi terjeszkedés nagyon nehéz, ami egyrészről saját kulturális korlátainkból adódik, sajnos még ma sem természetes jelenség, hogy a magyar vállalkozók külföldre induljanak. A másik legnagyobb probléma a fenntartható versenyelőny, mivel a legtöbb hazai vállalkozásnak nincs képe arról, hogy például milyenek a versenytársai. A külpiacra lépéshez elengedhetetlen, hogy a vállalatnak stabil és dokumentált folyamatai legyenek, hogy egy nemzetközi terjeszkedés ne tudja megzavarni a normális működést. De mindennél fontosabb a tulajdonosi eltökéltség, az akarat és törekvés, hogy mindez sikerüljön" – mondta Orbán Krisztián, az ORIENS IM alapítója és ügyvezetője partnere. A KKV oldalon a sikeres külpiacra lépés legfontosabb elemei Gyurácz Németh Iván, az M27 ABSOLVO partnere szerint a következők: "Sok cég évek óta csak fontolgatja a külpiacra lépést, ahelyett, hogy tennének érte. Minden sikeres nemzetközi terjeszkedés alapja az elhatározás, az akarat és a kitartás. Ha ez megvan, akkor az ügyfél-igényeket kell megismerni: ne akarjunk nála okosabbak lenni, ne a szakmai gőg vezéreljen, hanem hallgassuk meg őket és oldjuk meg a problémájukat. Ha nem érti, miért jobb a mi termékünk, mint a versenytársaké, az a mi hibánk. A marketing stratégia, az online-világban való pozicionálás, megjelenés és a humánerőforrás, szakértői bázis kiépítése azok a fő területek, amikre koncentrálni és költeni kell. A finanszírozás tervezésekor ezeket mindenképpen be kell építeni a költségvetésbe, mert nélkülük nem lehet sikeres az exporttevékenységünk" – figyelmeztet az Export Kooperáció szakértője. Az előadást követő panelbeszélgetésben résztvevők (a HITA képviselője, egy kockázati tőkealap képviselője, jogi tanácsadó, export szakértők, és sikeres külpiacra lépést megvalósító vállalat képviselője) két dologban egyetértettek: Egyrészt nem elhanyagolható az időtényező. Nem szabad feladni, sok erő és kitartás szükséges, mert a siker években mérhető, előfordulhat, hogy akár 2-3 évet is várni kell rá. Valamint szemléletváltás szükséges abban is, hogy a megfelelő piaci információ megszerzésére illetve a finanszírozás szakértőire áldozni kell, ezen nem érdemes egy vállalatnak spórolnia. Forrás: Világgazdaság Online
|