Amikor az ember fontosabb a projektnél Nyomtatás
2013. október 03. csütörtök, 00:00

Az esetek nagyobbik részében nem csak a terméket és a piac növekedési lehetőségét elemzi egy befektető, hanem a cég menedzsmentjét is. Mert hiába ígéretes a lehetőség, összeférhetetlen projektgazdákkal senki sem dolgozik szívesen. Éreznie kell a befektetőnek – azaz a későbbi tulajdonos társnak - azt is, hogy egy megbízható, szavahihető csapattal áll szemben.
Az ismerkedés során, a befektetőnek is javasolt a menedzsment többi tagját is meginterjúvolni, sőt, korábbi kollegák, partnerek is remek referenciaként szolgálhatnak.


Előny lehet, ha egy ismert tanácsadó, jogi partner mutatja be nekik a céget. Fontos kérdés még, hogy a projektgazdák el tudják-e mondani az üzleti lehetőséget 2-3 mondatban. Ha nehezen magyarázzák el, „mitől kell döglenie a légynek”, vagy meg se kísérlik, mert túl bonyolult lenne ismertetni, hogy hogyan szereznek majd vevőket, hogy győzik meg a későbbi fogyasztókat? Sokan eltitkolják, hogy néhány próbálkozásuk már elbukott, pedig ez is hatalmas érték lehet. Aki látta már, mi romolhat el, mi van, ha nem jönnek be a számítások, hogyan kell szűk budgetből „megvalósítani az álmot”, mind-mind olyan tapasztalat, amit egy multinál asszociálódott felsővezető nem tud.

A projekt jövőjére nézve veszélyes lehet, ha egy cégvezető nem ismeri részleteiben terméke piacát, a versenytársakat vagy a várható sales ciklust. Mindezek hiányában nem tud stratégiát alkotni, nem érti meg vevőit, így a vállalkozása sem lehet sikeres.

A fentiekből is látszik, mennyire fontos az ember és a csapat. Ezt támasztja alá az az új jelenség, hogy a – nem európai – tőkealapok, befektetők, sikeres fejlesztőket, egyetemistákat terelnek egy csapatba, hogy együtt fejlesszenek és találjanak ki valami megoldást egy adott problémára, mert meggyőződésük, hogy sikeres emberek sikert hoznak létre. Van, amikor az embert akarják nagyon.

És ilyenkor már nem is az üzleti terv, meg a piac a hangsúlyos, és természetesen az alku is máshogy néz ki. Ezt kell elérni a befektetői tárgyalásoknál.

Forrás: Horgos Lénárd, M27 ABSOLVO Consulting, ügyvezető partner - Világgazdaság Online