A jó startup ügyesen tud kommunikálni Nyomtatás
2014. május 14. szerda, 00:00

A kommunikációban meglepő módon egyelőre még adósak a startup hozzáállással az ilyen vállalkozások, ez komoly károkat okozhat hatékony működésükben. Erre figyelmeztetnek szakértők és befutott cégek vezetői egyaránt.


Magyarország innovációs adottságai alapján különösen alkalmas arra, hogy startup központ legyen, ugyanakkor már az is látszik, hogy az ilyen vállalkozások, illetve alapítóik nincsenek felkészülve a kommunikációra – véli Vas Dóra, a MatrixPr Kft. ügyvezetője. Egyelőre nincs olyan specifikus kommunikációs szolgáltatás itthon, amely a startup cégeket alapító, működtető fiataloknak segítene megoldani a kommunikációs feladatokat, különösen kommunikációs válsághelyzetben, vagy annak elkerülése érdekében. A MatrixPr ezért is szervezett egy ún. meetupot a témában a startupok iránt érdeklődők számára.

Az összejövetelen már befutott startup és a nemzetközi porondra most kilépni készülő vállalkozás vezetője, s induló cégek inkubációjával foglalkozó szakértő számolt be kommunikációs tapasztalataikról. A résztvevő fiatalok konkrét példákon keresztül betekintést nyerhettek a sikeres kommunikáció műhelytitkaiba, illetve szembesülhettek a rossz kommunikáció legtöbbször nehezen jóvátehető következményeivel.

„A startup siker és túlélés kulcsa az alkalmazkodás, tudomásul kell venni, hogy a világ és az ügyféligény folyamatosan változik, amihez igazodni kell” - mondta Kovach Anton, a nemzetközi startup versenyeken már bizonyítani tudó Karma Platformot fejlesztő ShiwaForce.com ügyvezetője.

A csapat minden tagjának felelősséget kell éreznie a cég sikeréért, az agilis hozzáállás a startup feeling nélkülözhetetlen eleme. „Jómagam minden jelentkezőnél azt nézem, hogy mennyire csillog a szeme, mert ez sokat elárul a hozzáállásáról” – hangsúlyozta. Majd hozzátette: fel kell készülni arra is, hogy miközben gomba módra szaporodnak a startup cégek, néhány éven belül világszerte hiány lesz fejlesztőkből, így érdemes előrehozni az ilyen létszámbővítéseket.

Ezt erősítette meg a startup vállalkozásból globális céggé fejlődött, járműipari navigációs megoldásokat fejlesztő NNG online szolgáltatások fejlesztéséért felelős alelnöke, Simon Attila. Elmondta, hogy miközben néhány éve tíz fővel indultak, idén átlépik a 700-800 fős létszámhatárt, mert akkora az igény a fejlesztéseik iránt a globális piacon. Megítélése szerint sikerükben nagy a szerepe a hatékony, lokális piacokat célzó kommunikációnak.

Az inkubáció az USA-ban egyre inkább fejvadász jelleget ölt a tizenévesek között, és már nem csupán a fiatalok terepe a startup, az 50-60 éves korosztály is megjelent a csillogó szeműek között – jelentette be Miskolczy Csaba, inkubációs szakértő, a Myco.hu ügyvezetője. Náluk az inkubáció során kiemelten vizsgálják, hogy milyen a vállalkozás naggyá válási képessége. A Climate-KIC program keretén belül idén 40 induló céget segítenek a nemzetközi piacra lépésben, a legjobbaknak 3-5 év alatt kellene globális piaci szereplővé válnia. Miskolczy Csaba rámutatott: „Rengeteg ötlet verseng a piacon, de kevesen képesek elvinni a nemzetközi sikerig a cégüket. A kudarc oka sok esetben az alapítók hiányos üzleti háttértudásában rejlik, ezért is fontos, hogy tisztában legyenek a kommunikáció fontosságával, erejével.”

Szerző: K. M., Világgazdaság Online