Élénkül a cégfelvásárlási piac Nyomtatás
2016. október 12. szerda, 00:00

Nemzetközi és európai szinten is érezhető a befektetési kedv megerősödése a fúziók és cégfelvásárlások területén; a magyar piac kicsinek számít e tranzakciók szempontjából, itt inkább az eladási tendencia erősödik - összegezte elemzésében a Grant Thornton Corporate Finance Kft.


Az MTI-hez eljuttatott elemzés szerint a korábbinál lényegesen aktívabb a felvásárlási piac 2015 óta, a csökkenő kamatok és az emelkedő kockázatvállalási nyomás hatására. Mind az intézményi, mind a lakossági befektetőknek nehéz megszokni a nulla vagy negatív kamatkörnyezetet, a befektetők keresik az alternatívákat.
Élénk például az érdeklődés a nagyobb regionális, de a globális ingatlanalapok részéről is a Kelet-Közép-Európában és a Délkelet-Európában található logisztikai, kereskedelmi és ipari épületek felvásárlása iránt. A magas hozzáadott értékű szektorok - szoftverfejlesztés, alkalmazott technológia, biotechnológia és az orvosi technológia - iránt is a világ minden részéről van érdeklődés.
A régiós trendek közül kiemeli a tájékoztató, hogy a lengyel cégek a 2014-2015-ben tapasztalható csökkenő aktivitás után ismét nagy erővel keresnek és vásárolnak fel társaságokat Európa kelet-közép és délkeleti térségében.
A magyarországi fúziós és cégfelvásárlási piac kis méretét mutatja, hogy a magánszektorban keletkező tranzakciók jelentős többsége 5-25 millió euró (1,5-7,5 milliárd forint) közé tehető, ami sok európai és főleg globális kockázatitőke-befektetőnek messze a méretküszöb alatti összeg.
A magyar cégek esetében inkább az eladási hullám emelhető ki Kővágó János, a Grant Thornton Corporate Finance Kft. ügyvezető igazgatója szerint. Ennek okát abban látja a szakember, hogy Magyarországon nincs olyan jól működő tőzsde, ahol kisebbségi tulajdonrész eladásával is friss tőkét lehetne bevonni vagy részleges (kisebbségi) tulajdonrész-értékesítés is lebonyolítható lenne.
Bár az uniós kockázati tőkeprogram, a Jeremie kisebb cégek esetében jó lehetőség tőkebevonásra, de a tapasztalatok szerint a középvállalatok esetében továbbra sincs megfelelő megoldás az 5 millió euró feletti tőkebevonásra - közölték.
Szintén a cégeladások számát növeli, hogy sok magyar vállalatnál elérkezett a generációváltás ideje, de a tulajdonos családtagjai nem érdeklődnek az üzlet iránt, inkább eladják a vállalkozást. Sok cég a helyi piac korlátai és kockázatai miatt dönt úgy, hogy önálló működés helyett stratégiai partner bevonásával, egy globális társaság tagjaként, de továbbra is helyben működve lényegesen jobb feltételeket érhet el - áll az elemzésben.

Forrás: MTI

Az elmúlt öt hónapról rendelkezésre álló legfrissebb statisztikák szerint, január-májusban 3,4 millió vendég 7,9 millió éjszakát töltött a kereskedelmi szálláshelyeken, a vendégszám 8,2%-kal, a vendégéjszaka-szám pedig 6%-kal haladja meg a tavalyi értéket – hangsúlyozta Glázer Tamás. A turizmus tehát ismét bizonyított a nemzetgazdaság egyik húzóágazataként. A beutazó turizmusban kulcsszerepe van annak, hogy Magyarország egy nagyon jó ár-érték arányú utazási célpont, az utóbbi évek fejlesztéseinek köszönhetően folyamatosan tud újat, érdekeset és általában a vártnál is jóval többet nyújtani a látogatóknak. A legtöbb vendég Budapestre érkezik, ám a SZÉP Kártya segíti oldani vendégforgalmunk Budapest-centrikusságát, illetve a hazai turizmus szezonalitását, hiszen az elfogadóhelyek több mint 80%-a vidéken van. Az Észak-Magyarország régió a 3. legnépszerűbb belföldi úti cél, a régióban eltöltött külföldi és belföldi vendégéjszakák száma tavaly meghaladta a 2 milliót, ami több mint
13%-os növekedés az előző évhez képest – fejtette ki a vezérigazgató-helyettes. Kiemelte továbbá, hogy az észak-magyarországi turisztikai régió az év 365 napján kínál tartalmas és kellemes időtöltési lehetőséget, így mind a négy évszakban vonzza a turistákat. Olyan, jól ismert és szeretett térségei vannak, mint Eger és térsége, Mátra, Nógrád, Miskolc-Bükk, Aggtelek, vagy Tokaj-Zemplén. A minőségi szálláshelyek, a nemzeti parkok és a borvidékek mellett az élményközpontúságot emelte ki Glázer Tamás, amiben – szavai szerint – Eger verhetetlen, a legfeltűnőbb változáson azonban Miskolc ment keresztül: iparvárosból kulturális és aktív turisztikai úti céllá vált pár év alatt. Az „Egészségtudatos hegyvidék" mottóval népszerűsített Észak-Magyarországon minden rendelkezésre áll, ami a rekreációhoz szükséges: a vizeken kívül számos más gyógytényező – mofetta, gyógybarlang, gyógynövények, ivókúra – is megtalálható itt. A Magyar Turizmus Zrt. célja, hogy tovább bővüljön a régió vendégfo
rgalma. Jelenleg a vendégéjszakák 80%-a belföldi vendégeknek köszönhető, ezért a társaság törekvése a külföldi vendégek arányának növelése is – hangsúlyozta Glázer Tamás.

Hírforrás: OBJEKTÍV Hírügynökség 2015. július 14.