Túlélőcsomag vezetőknek 1. Nyomtatás
2007. április 05. csütörtök, 23:27
Hogyan nyírja ki magát a cégvezető Image

Avagy hogyan kerülheti el a növekedés csapdáját

- A három halálba vivő megoldás közül Ön melyiket választotta?

- Állította már kemény kihívás elé Önt a cég növekedése?

- Lehetne másként is csinálni?


Kedves Cégvezető Barátom!

Egy cégvezető tulajdonképpen egy nagy lény. Ugyanis nagy a tere. Nagy az a terület, ahol ő az okozó. Sokkal több mindent kontrollál, mint egy átlagember. Sokkal több pénzt, anyagot és embert kontrollál, mint mások. Saját szakmájában a kontrollzónája kiterjedhet az egész országra, egy szállítmányozó cég esetében akár több ezer kilométerre. Mindez azért lehetséges, mert ő egy nagy személyiség, egy nagy lény.

Mikor indította a cégét, az ő saját teréhez és nagyságához képest, az ő kontrollálni tudásához képest nem volt nagy a vállalkozás. Ugyan sokat dolgozott, de mindenen rajta tudta tartani a szemét, minden cégen belüli tevékenységet kontrollált, és a dolgok az ő gondolkodásmódja, értékrendje és irányelvei szerint zajlottak a szervezetben.

De valahol tudat alatt érezte, hogy a cég hosszú távú, jó minőségű túléléséhez a vállalkozásnak növekedni kell. Szépen el is kezdett nőni a cég. De a mérete még belül volt azon a határon, melyet cégvezető barátunk képes volt kontrollálni. Ugyan sokat dolgozott, de tulajdonképpen még élvezte is, látta, hogyan fejlődik a szervezet, kezében tartotta a folyamatokat.

Aztán egyszer csak utolérte a saját – illetve a vállalkozás – veszte. Már túl sok dologra kellett volna figyelni. Túl sok megoldandó feladat, túl sok ügyfél, túl sok munkatárs, túl sok minden, amire neki kéne gondolnia. Ezzel szemben kevés az idő, kevés a pénz. Jaj Istenem, mit csináljak?

A cégvezetők 99 százaléka három megoldás valamelyikével reagál. Ezek egyike sem működik, csak belehalni lehet. Nézzük sorban őket.

Image A halálba vezető első út

Csináljunk a nap huszonnégy órájából harmincat! Ha többet dolgozunk, többet lehet elérni. A családnak meg küldünk egy fényképet magunk helyett. Sajnos ennek elég konkrét határa van. Úgy hívják, hogy: SZÍVINFARKTUS. Persze a cégvezető szívós állatfajta, az első nem állítja meg, csak a harmadik, de az aztán végleg. Ez a megoldás hosszú távon nyilván nem járható.

A halálba vezető második út

Image 

Ne nőjön tovább a cég! Miután a szervezet elérte azt a méretet, melyet cégvezető barátunk még átlát, megfelelően kontrollál, és kézben tud tartani, nem növekszik tovább. Kedves Olvasó! Bizonyára Ön is ismer a környezetében olyan cégeket, melyek néhány évi dinamikus fejlődés után valahogy megálltak, és úgy elvannak egy adott szinten, mint a befőtt. Persze hosszú távon ez sem működik, mert ami nem növekszik, az csökken, és a konkurencia is nő közben.

Image A halálba vezető harmadik út

Fújjunk lufit! Hagyjuk, hadd nőjön a cég. És lesz egy csomó olyan terület, amivel tudjuk, hogy foglalkozni kéne, de ki a fenének van rá ideje. Majd csak lesz valahogy, olyan még nem volt, hogy ne lett volna valahogy.

Ennek szép példája volt az az ötven élelmiszerbolttal működő, tízmilliárdos éves forgalmú, élelmiszerkereskedő cég, ahol annyi írott szabályozás nem volt, hogy a dolgozók hányra járjanak dolgozni.

Lestrapált és elhízott cégvezető barátunk pedig éppen most akart még két benzinkutat venni. Lehetett látni, hogy a huszonnegyedik óra utolsó percében vagyunk, és az a két benzinkút a kegyelemdöfés lett volna, ami kidurrantja ezt a nagyra fújt luftballont. Akkor mi a megoldás?

Klónozzuk a cégvezetőt!

Image Tegyünk be a cégbe olyan eszközöket és mechanikákat, melyek azt hozzák, hogy minden poszton a cégvezető fejével gondolkodni tudó, az ő irányelveivel és értékrendjével döntéseket hozó munkatárs dolgozik. És ha a cégvezető távollétében születik a szervezetben valahol egy döntés, az ugyanaz lesz, mint amit ő döntött volna ebben a szituációban. Legyenek olyan mechanikák a cégben, melyek stabil, biztonságos működést adnak.

Ekkor megalapozottan növekedhet a cég, biztonságban lesz a dolgozó, a cégvezető, de még az ügyfél is. Ehhez persze az is szükséges, hogy cégvezető barátunk tanuljon és fejlődjön. Már csak ettől is nagyobbá válik az a terület, melyet kontrollálni tud.

Egy cég vezetésének és működtetésének ugyanúgy megvannak a maga alapelvei és eszközei, mint bármely más szakmának. Csak ezeket sajnos nem tanítják a közoktatásban. De elérhetők és megtanulhatók.

Piroska Gyula

Profi Konzultáns Szövetség

Kérdése van a cikkhez? Írja meg az Ezt a címet a spamrobotok ellen védjük. Engedélyezze a Javascript használatát, hogy megtekinthesse. e-mail címre, vagy hívja a 06 30 740 8462-es telefonszámot!

 

Szeretne díjmentesen konzultálni szakértőnkkel? Érdekli, hogy lehet ezt gyakorlatba ültetni a saját cégében?

Cégtárunk tagjaként erre IS jogosult egész évben! Részletekért kattintson ide →

 

További cikkeket a témában a "Vezet?ľi túlél?ľcsomag" rovatunkban olvashat

 



A Lépéselőny Virtuális Irodaház üzleti közösség, az üzleti partner keresésre alkalmas cégtár, szakmai tudakozó. Legyen a célja új vevő szerzés, értékesítés – a Lépéselőnnyel a bevétel és a haszon nem marad el. A magyar gazdaság szereplői közti üzleti kommunikáció terepe. Minden, ami egy vezető, cégvezető, ügyvezető igazgató életében nélkülözhetetlen: a vezetőképzés alapjai, a cégvezetés feladatai, a humánpolitika, a tőzsde, az irodavezetés – összefoglalva gyakorlatban használható ötletek a vezetői munka minden részletéhez. A Lépéselőny Virtuális Irodaház olyan, mint egy cégvezető képző, egy gyakorlati vezetőképzés a cégvezetés részére, hogyan foglalkozzon cégével, hogy hatékony legyen és több profitot termeljen.