Statisztikai menedzsment Nyomtatás
2007. április 21. szombat, 19:26
Statisztikák Image

Avagy a cégvezetők által használt "műszerfal"

Még vissza tudunk emlékezni a régi, kelet-német gyártmányú autókra. Igaz, hogy „Trabanton szállni élvezet” volt, de ha például újra kellett tölteni az olajat, akkor egy hosszadalmas procedúra vette kezdetét, és ha jól emlékszem, még egy pálcika is kellett hozzá. Egyik ismerősöm mesélte, hogy nem lehetett látni a benzinszintet a műszerfalon.


Nem akarok gúnyolódni az akkori technikán, az autótulajdonosok bizony örültek a járműveiknek, és még nagyon hosszú utakat is megtettek vele. Ma csak azért megmosolyogtató az a műszaki fejlettség, mert össze tudjuk hasonlítani a mostanival. Egy repülőgép pilótái ki sem néznek az ablakon, csak a műszerekre és a számítógépre hagyatkoznak. A modern autók pedig elkormányozzák a vezetőt a célállomásra.

Mi az a „műszerfal”, amelyre a cégvezetők rápillantanak, mielőtt vezetői döntéseket hoznak? „Vajon jobbra kormányozzam a cégem, vagy balra induljak?” Belenézhetnek az eredmény-kimutatásba, ismerik a terveket, a csapat tagjait. Sok adat áll rendelkezésükre, és a megérzések is sokat segíthetnek.

Image Létezik azonban egy sokkal megbízhatóbb és egyszerűbb módszer a cég vagy egy terület állapotának megmérésére: ez pedig a statisztikai menedzsment. Mit is jelent pontosan ez a kifejezés? A statisztika egy előállított teljesítmény mértékegysége egy korábbi mennyiséghez viszonyítva. Például ha a cég bevétele egy hónapban 100 millió Ft volt, majd a következő hónapban 101 millió Ft, akkor ez egy emelkedő statisztika. Első lépésként biztosítanunk kell, hogy a statisztikáinkkal a megfelelő dolgokat mérjük, és a helyes adatokat tartalmazzák. Így nem kerülhetünk abba a helyzetbe, hogy a statisztikánk hazudik, és megbízhatatlanná válik.

A következő teendő már logikusan következik: biztosítanunk kell azt, hogy a statisztika továbbra is emelkedjen. Amennyiben viszont csökkenő értéket mutat, akkor fel kell tárnunk az okokat, és meg kell fordítanunk ezt a folyamatot. Röviden ez a statisztikai menedzsment.

De mire is használható mindez? Először is a statisztikák alapján megállapíthatjuk, hogy mely terület igényel azonnali figyelmet. Hol nem tűr halasztást a beavatkozás? A statisztikai menedzsment megtanítja azokat a módokat is, ahogy egy statisztikát, azaz a mögötte lévő teljesítményt meg lehet javítani, fel lehet vinni.

Image Másodszor, a statisztikák segítségével rajta tarthatjuk az ujjunkat a szervezet „ütőerein.” Egy szempillantással láthatjuk, hogy melyik főľ területünk hol tart. Ez nem utolsó szempont egy olyan vezetőnél, aki rendkívül elfoglalt, és minden perce be van táblázva. Figyelem! A statisztikai menedzsment egy nagyon pontosan kidolgozott, precíz rendszer. Nem összekeverendő táblázatok és számhalmazok hosszadalmas áttanulmányozásával, a lényeges és lényegtelen adatok vég nélküli válogatásával. Egy megfelelően kidolgozott statisztikai rendszer gyorsan ad egyértelmű információkat.

Nem utolsó sorban ez segíteni tud a cégvezetőnek abban, hogy mely munkatársakat jutalmazzon, kik kapjanak elmarasztalást. Egy olyan szervezetben, ahol a munkatársak rendelkeznek egyértelmű mérésekkel a teljesítményükre vonatkozóan, ott nem kell megérzésekre támaszkodni a vezetőnek a munkatársak értékelésénél. És a szóbeszédek sem érnek többet célba. Hall egy pletykát a beosztottja hanyatló teljesítményéről? Nézze meg a statisztikáját! Ez a fajta szigorú értékelés első látásra talán túl „kegyetlennek” vagy „embertelennek” is tűnhet. De a saját személyes tapasztalatom az, hogy a statisztikák bevezetése után a kollégák még nagyobb energiával kezdenek el hajtani, elkezdenek elmaradni a felesleges, időt rabló tevékenységek. A cég több eredményt hoz létre, kevesebb idő alatt. Egy jól prosperáló, stabil cég pedig minden munkatárs érdeke, nem?

Ha többet akar megtudni erről a statisztikai rendszerről, keresse fel a Comline Tréning és Konzultációt!

Szabó Nóra

Konzultáns

Comline Budapest Kft. 

Kérdése van a cikkhez? Írja meg az Ezt a címet a spamrobotok ellen védjük. Engedélyezze a Javascript használatát, hogy megtekinthesse. e-mailcímre! 

Szeretne díjmentesen konzultálni szakértőinkkel? Érdekli, hogy lehet ezt gyakorlatba ültetni a saját cégében?

Cégtárunk tagjaként erre IS jogosult egész évben! Részletekért kattintson ide →

További cikkeket a témában a "Vezetői túlélőcsomag" rovatunkban olvashat →



A Lépéselőny Virtuális Irodaház üzleti közösség, az üzleti partner keresésre alkalmas cégtár, szakmai tudakozó. Legyen a célja új vevő szerzés, értékesítés – a Lépéselőnnyel a bevétel és a haszon nem marad el. A magyar gazdaság szereplői közti üzleti kommunikáció terepe. Minden, ami egy vezető, cégvezető, ügyvezető igazgató életében nélkülözhetetlen: a vezetőképzés alapjai, a cégvezetés feladatai, a humánpolitika, a tőzsde, az irodavezetés – összefoglalva gyakorlatban használható ötletek a vezetői munka minden részletéhez. A Lépéselőny Virtuális Irodaház olyan, mint egy cégvezető képző, egy gyakorlati vezetőképzés a cégvezetés részére, hogyan foglalkozzon cégével, hogy hatékony legyen és több profitot termeljen.
 

Weboldalunk cookie-kat használ annak érdekében, hogy jobb felhasználói élményt biztosítson azáltal, hogy a cookie-k megjegyzik a személyes beállításait. További információkért olvassa el az Adatkezelési Szabályzatunkat.

A fentiekket egyetértek.