Nálunk könnyebb a cégalapítás, de nehezebb az adófizetés Nyomtatás
2015. november 05. csütörtök, 00:00

Magyarország két helyett rontott, de mégis 12 hellyel előrébb került a Világbank vállalkozói környezetet értékelő rangsorában, versenytársai továbbra is leelőzik.


Továbbra is Szingapúrban a legjobb és legkönnyebb üzletet csinálni, a délkelet-ázsiai gazdaságok mellett az észak-európai államok, és természetesen az Egyesült Államok és Nagy-Britannia vezetik – hagyományosan – a Világbank Doing Business rangsorát. Az éves jelentés a vállalkozói környezetet értékeli, és az idén bőven volt mit kiemelni, hiszen az államok egymást túlszárnyalva próbáltak kedveskedni a cégeknek: a fejlődő országokban 169 üzletbarát reformot számoltak össze a szakértők, míg a fejlett gazdaságokban is további 37 kedvező lépést. Az adminisztráció csökkentése mindenütt fontos, de egyszerűbb a vállalatok alapítása is: ehhez 2003-ban 51 nap kellett, ma már viszont elég húsz is - a 189 vizsgált ország átlagában.

Magyarország a rangsorban 42. helyet érte el, ami az előző évi kiadványban szereplőnél 12 hellyel jobb. Igaz, ez a javítás egy módszertani váltás következménye, ami a Nemzetgazdasági Minisztérium közleménye szerint egy két éves konzultáció előzött meg a tagállamokkal, így a váltás többek között a magyar javaslatok eredménye is. A megújított indikátorok a tárca szerint hazánk versenyképességét, gazdasági teljesítményét a korábbihoz képest sokkal reálisabban fejezi ki.

Más kérdés, hogy az új indikátorok alapján Magyarország tavaly 40. lett volna, vagyis az idén két helyet romlott a helyezés – aminek leginkább az az oka, hogy a többiek javítottak többet. A pontszám javult ugyanis, de keveset (csak néhány tizedet), tulajdonképpen csak a cégalapítás lett könnyebb, ám minden más mutatóban rontott az ország. Az adófizetés tekintetében tovább romlott a mérleg: bár továbbra is 11 féle adót kell fizetni és 277 órát visz el az ezzel kapcsolatos adminisztráció, az egyéb adófizetési kötelezettségek növekedése (vélhetően a különadók bevezetése) rontotta a pontszámot.

Emiatt Magyarország továbbra sem előzi le veresenytársait: a 42. hellyel Belgium és Olaszország előtt van ugyan, de bőven a 36-38. helyeket birtokló cseh-román-bulgár gazdaságok mögött, jelentősen lemaradva a 29. helyen holtversenyben osztó Szlovéniától és Szlovákiától, valamint a 25. Lengyelországtól.

Forrás: Várkonyi Iván, Világgazdaság Online
Az elmúlt öt hónapról rendelkezésre álló legfrissebb statisztikák szerint, január-májusban 3,4 millió vendég 7,9 millió éjszakát töltött a kereskedelmi szálláshelyeken, a vendégszám 8,2%-kal, a vendégéjszaka-szám pedig 6%-kal haladja meg a tavalyi értéket – hangsúlyozta Glázer Tamás. A turizmus tehát ismét bizonyított a nemzetgazdaság egyik húzóágazataként. A beutazó turizmusban kulcsszerepe van annak, hogy Magyarország egy nagyon jó ár-érték arányú utazási célpont, az utóbbi évek fejlesztéseinek köszönhetően folyamatosan tud újat, érdekeset és általában a vártnál is jóval többet nyújtani a látogatóknak. A legtöbb vendég Budapestre érkezik, ám a SZÉP Kártya segíti oldani vendégforgalmunk Budapest-centrikusságát, illetve a hazai turizmus szezonalitását, hiszen az elfogadóhelyek több mint 80%-a vidéken van. Az Észak-Magyarország régió a 3. legnépszerűbb belföldi úti cél, a régióban eltöltött külföldi és belföldi vendégéjszakák száma tavaly meghaladta a 2 milliót, ami több mint
13%-os növekedés az előző évhez képest – fejtette ki a vezérigazgató-helyettes. Kiemelte továbbá, hogy az észak-magyarországi turisztikai régió az év 365 napján kínál tartalmas és kellemes időtöltési lehetőséget, így mind a négy évszakban vonzza a turistákat. Olyan, jól ismert és szeretett térségei vannak, mint Eger és térsége, Mátra, Nógrád, Miskolc-Bükk, Aggtelek, vagy Tokaj-Zemplén. A minőségi szálláshelyek, a nemzeti parkok és a borvidékek mellett az élményközpontúságot emelte ki Glázer Tamás, amiben – szavai szerint – Eger verhetetlen, a legfeltűnőbb változáson azonban Miskolc ment keresztül: iparvárosból kulturális és aktív turisztikai úti céllá vált pár év alatt. Az „Egészségtudatos hegyvidék" mottóval népszerűsített Észak-Magyarországon minden rendelkezésre áll, ami a rekreációhoz szükséges: a vizeken kívül számos más gyógytényező – mofetta, gyógybarlang, gyógynövények, ivókúra – is megtalálható itt. A Magyar Turizmus Zrt. célja, hogy tovább bővüljön a régió vendégfo
rgalma. Jelenleg a vendégéjszakák 80%-a belföldi vendégeknek köszönhető, ezért a társaság törekvése a külföldi vendégek arányának növelése is – hangsúlyozta Glázer Tamás.

Hírforrás: OBJEKTÍV Hírügynökség 2015. július 14.