Folytatódott a cégfelvásárlási láz Nyomtatás
2016. március 09. szerda, 00:00

Hatéves rekordot döntött tavaly a cégfelvásárlások és összeolvadások száma Magyarországon. Főként a belföldi ügyletek domináltak.

Tavaly az elmúlt hat év legjobb eredményét érte el Magyarország az összeolvadások és felvásárlások (M&A) piacán – ismertette a tizenegy közép- és dél-európai országra kiterjedő vizsgálat eredményét Dezse Margaret, az EY tranzakciós és üzleti tanácsadó vezető partnere. (Az elemzés nem tartja számon a zöld- vagy barnamezős beruházásokat, csak a cégek egymás közötti ügyleteit.) A 2012-es mélypontot követően a magyar tranzakciós piac folytatta a 2013-ban megkezdett növekedést mind a tranzakciók száma, mind pedig azok becsült összértéke tekintetében.


Az elmúlt évben Magyarországon 130 ügylet jött létre, 28 tranzakcióval több, mint egy évvel korábban. A tranzakciók száma alapján Törökország állt az élen, amit Lengyelország és Csehország vezetett, és Magyarország a negyedik helyre került, s ezzel egy helyezéssel előrébb jutott 2014-hez képest.

A magyarországi M&A-piac becsült értéke 2015-ben meghaladta az 1,5 milliárd dollárt, ami némi növekedés 2014-hez képest, amikor ez 1,49 milliárd dollár volt, 2013-hoz képest viszont a tavalyi érték húszszázalékos növekedést jelent. A vizsgált régióban az elmúlt évben 1,281 tranzakciót hoztak nyilvánosságra, becsült értékük megközelítette a 43,1 milliárd dollárt.

A magyarországi tranzakciós piacot továbbra is a belföldi ügyfelek uralták – tette hozzá Dezse Margaret. Tavaly a tranzakciók 61 százalékában a célvállalat és a vevő is magyar társaság volt, hasonlóan az egy évvel korábbi értékhez. A külföldi vevők közül az amerikai és németországi befektetők hat-hat üzlettel a legtöbb tranzakciót zárták, majd Nagy-Britannia és Csehország befektetői következtek öt-öt ügylettel. Dezse Margaret azt is elmondta, hogy összesen nyolc Magyarországról külföldre irányuló felvásárlást hoztak nyilvánosságra az elmúlt évben, ezek közül kettő Lengyelországban volt, de Romániában, Szerbiában, Bosznia-Hercegovinában, Norvégiában, sőt még Pakisztánban és az Egyesült Államokban is történtek „magyar” bevásárlások.

A befektetők számára a legvonzóbb az IT- és a technológiai szektor, ezek az összes ügylet 28 százalékát tették ki Magyarországon, ezt követte az energetika-bányászat, valamint a gyártás.

Az IT- és a technológiai szektorban a tranzakciók átlagos értéke tavaly elérte a 9,4 millió dollárt – mondta Bányai András, az EY tranzakciós tanácsadási szolgáltatások menedzsere. A legnépszerűbb befektetéseknek továbbra is a felhőalapú számítástechnikai, adatvédelmi és a pénzügyi IT-szoftverek, valamit a biotechnológiai cégek számítanak. Az ügyletek száma alapján az IT-szektorban még hangsúlyosabbá váltak a belföldi tranzakciók, amelyek összességében 72 százalékot tettek ki.

A dobogós helyezettek között az energetikai és bányászati szektorban 17 tranzakciót zártak le tavaly, míg a feldolgozóiparban 12-t.

Az elmúlt három év tehát azt jelzi, hogy felfelé megy Magyarországon az M&A-piac, és e trend folytatására számítanak. Megbobhatja az idei számokat például a részben magyar alapítású videostreaming szolgáltatást nyújtó Ustream felvásárlása, a vételárról ugyan nem nyilatkoztak, de piaci források szerint az IBM 130 millió dollárért (37,5 milliárd forintért) szerezhette meg az IT-vállalkozást.

Forrás: Világgazdaság Online, Diószegi József
Az elmúlt öt hónapról rendelkezésre álló legfrissebb statisztikák szerint, január-májusban 3,4 millió vendég 7,9 millió éjszakát töltött a kereskedelmi szálláshelyeken, a vendégszám 8,2%-kal, a vendégéjszaka-szám pedig 6%-kal haladja meg a tavalyi értéket – hangsúlyozta Glázer Tamás. A turizmus tehát ismét bizonyított a nemzetgazdaság egyik húzóágazataként. A beutazó turizmusban kulcsszerepe van annak, hogy Magyarország egy nagyon jó ár-érték arányú utazási célpont, az utóbbi évek fejlesztéseinek köszönhetően folyamatosan tud újat, érdekeset és általában a vártnál is jóval többet nyújtani a látogatóknak. A legtöbb vendég Budapestre érkezik, ám a SZÉP Kártya segíti oldani vendégforgalmunk Budapest-centrikusságát, illetve a hazai turizmus szezonalitását, hiszen az elfogadóhelyek több mint 80%-a vidéken van. Az Észak-Magyarország régió a 3. legnépszerűbb belföldi úti cél, a régióban eltöltött külföldi és belföldi vendégéjszakák száma tavaly meghaladta a 2 milliót, ami több mint
13%-os növekedés az előző évhez képest – fejtette ki a vezérigazgató-helyettes. Kiemelte továbbá, hogy az észak-magyarországi turisztikai régió az év 365 napján kínál tartalmas és kellemes időtöltési lehetőséget, így mind a négy évszakban vonzza a turistákat. Olyan, jól ismert és szeretett térségei vannak, mint Eger és térsége, Mátra, Nógrád, Miskolc-Bükk, Aggtelek, vagy Tokaj-Zemplén. A minőségi szálláshelyek, a nemzeti parkok és a borvidékek mellett az élményközpontúságot emelte ki Glázer Tamás, amiben – szavai szerint – Eger verhetetlen, a legfeltűnőbb változáson azonban Miskolc ment keresztül: iparvárosból kulturális és aktív turisztikai úti céllá vált pár év alatt. Az „Egészségtudatos hegyvidék" mottóval népszerűsített Észak-Magyarországon minden rendelkezésre áll, ami a rekreációhoz szükséges: a vizeken kívül számos más gyógytényező – mofetta, gyógybarlang, gyógynövények, ivókúra – is megtalálható itt. A Magyar Turizmus Zrt. célja, hogy tovább bővüljön a régió vendégfo
rgalma. Jelenleg a vendégéjszakák 80%-a belföldi vendégeknek köszönhető, ezért a társaság törekvése a külföldi vendégek arányának növelése is – hangsúlyozta Glázer Tamás.

Hírforrás: OBJEKTÍV Hírügynökség 2015. július 14.