A problémák gyökere Nyomtatás
2009. október 19. hétfő, 03:00

10_19_vezt


Az alapos adatgyűjtés fontos. Talán még ennél is fontosabb, hogy hogyan értelmezed az adatokat. Mert hát ugyanazt az információt többféleképpen is lehet értelmezni. Amikor egy beosztottad eléd teszi az adatokat, az elemzés természetesen már az Ő nézőpontját is tartalmazza. Éppen ezért nagyon fontos, hogy objektíven nézd az információt, zárj ki minél több külső tényezőt. Ritka pillanat az, amikor az elemző eléd önti az adatokat és azokat egyből fel is tudod használni. Ahhoz, hogy a cég számára hasznos legyen az analízis meg kell különböztetned a tüneteket a gyökérokoktól.



Méghozzá azért, mert a céged a nap végén az okokat akarja kezelni és nem a tüneteket. - Így szól a tanács!

Ha már régebb óta olvasol, biztosan kitalálod, mit mondanék erre: FÉLIGAZSÁG!

Hadd mutassam meg az érem másik oldalát egy példán keresztül:


Tegyük fel, hogy influenzás vagy, ennek egyik jellemző tünete, hogy köhögsz. Szerinted az orvosnak mit kell kezelnie? A náthát vagy a köhögést?

Ha azt gondolod, hogy az influenzát, akkor a többséghez tartozol, akik valahol megtanulták a gyökérok szót és azóta állandóan azt keresik. Ha azt gondolod, hogy a köhögést, akkor sürgősen menj el egy gyökérok-kereső tanfolyamra, hogy értsd az ok és az okozat közötti különbséget. :)

Ha az orvos a köhögést kezeli akkor azonnali hatást ér el, a tünetek enyhülnek. Ha az influenzát, akkor pedig hosszú távú javulásban reménykedheszt és nem jönnek elő újabb tünetek. Az orvos nem megy túl sokra a tünetek kezelésével, mert a kiváltó ok érintetlen marad, mindig új, és új tünetek jelentkeznek és egyre nagyobb kár keletkezik a szervezetben. Csakhogy! Ha az orvos rögtön az influenzát kezdi el kezelni, akkor könnyen lehetsz az a beteg, aki gyógyulás közben megfullad az egyik köhögési rohamban; azaz belehalsz a tünetbe. A jó orvos a kettőt egyszerre kezeli úgy, hogy több hangsúlyt kap a kiváltó ok, mint a tünet.


Pontosan ugyanez a helyzet a szervezeteknél. Sok tanácsadó megkeresi a gyökérokot, és elkezdi orvosolni. Csakhogy, ez hosszabb időt, több energiát vesz igénybe, a tünetek lassan enyhülnek csak, a vezetők frusztrálttá válnak, csökken a támogatottság és a tünet szépen megmérgezi az egész szervezetet.


Sokkal célravezetőbb, ha egyszerre foglalkozol a tünetekkel és a gyökérokkal. Marad még kihívás így is, mert vagányul hangzik ugyan, amikor egy tanácsadó azt mondja, hogy meg kell különböztetned az okot az okozattól, de vajon egyértelműen eldönthető, hogy melyik jelenség pontosan melyik? A tapasztalatom szerint nincs olyan tuti módszer, amivel egyértelműen megkünböztethető a két dolog. De van egy szemlélet, ami átsegíthet a kezdeti nehézségeken és komplex helyzetekben is sikerre vihet.

Forrás
Dr. Dobay Róbert
Menedzsmentor
www.menedzsmentor.com


A Lépéselőny Virtuális Irodaház üzleti közösség, az üzleti partner keresésre alkalmas cégtár, szakmai tudakozó. Legyen a célja új vevő szerzés, értékesítés – a Lépéselőnnyel a bevétel és a haszon nem marad el. A magyar gazdaság szereplői közti üzleti kommunikáció terepe. Minden, ami egy vezető, cégvezető, ügyvezető igazgató életében nélkülözhetetlen: a vezetőképzés alapjai, a cégvezetés feladatai, a humánpolitika, a tőzsde, az irodavezetés – összefoglalva gyakorlatban használható ötletek a vezetői munka minden részletéhez. A Lépéselőny Virtuális Irodaház olyan, mint egy cégvezető képző, egy gyakorlati vezetőképzés a cégvezetés részére, hogyan foglalkozzon cégével, hogy hatékony legyen és több profitot termeljen.
 

Weboldalunk cookie-kat használ annak érdekében, hogy jobb felhasználói élményt biztosítson azáltal, hogy a cookie-k megjegyzik a személyes beállításait. További információkért olvassa el az Adatkezelési Szabályzatunkat.

A fentiekket egyetértek.