Visszaeső élelmiszer-fogyasztás |
2015. július 22. szerda, 00:00 |
Egyre kevesebbet és egészségesebbet, de még mindig sokat és zsírosat esznek a magyarok. A KSH legfrissebb jelentése szerint 2013-ra évi 615 kilóra csökkent az egy főre jutó élelmiszer-fogyasztás, és miközben zuhan a húsok hivatalos forgalma, folyamatosan esik vissza a tej és a zöldségfélék belföldi vásárlása is. Az ajánlott kalóriabevitel 113 százalékát, 12 233 kilojule-t (vagyis közel háromezer kalóriát) fogyasztottak el a magyarok 2013-ban – derül ki a KSH múlt hét végén megjelent, az élelmiszermérlegről és a tápanyagfogyasztásról szóló tanulmányából. Az ajánlott mennyiség – közepes igénybevételnek kitett felnőttet tekintve – 10 866 kilojule (mintegy 2600 kalória) volna: az értékhez fokozatosan közelít a magyar fogyasztás, ám ez csak részben köszönhető az egészségtudatos táplálkozás térnyerésének. Valójában folyamatosan esik vissza az élelmiszer-fogyasztás, ám a statisztikailag kimutatott csökkenésben szerepet kaphatott a feketegazdaság térnyerése is.
Tavalyelőtt egy magyarra átlagosan 615 kiló élelmiszer jutott a termelési mennyiségből kiinduló statisztika szerint, amely figyelembe veszi a kivitt és a behozott árukat és a készletváltozást is, de nem számol a turizmussal: az idelátogató vendégek ebből a szempontból belföldi fogyasztóknak számítanak, míg a külföldön nyaraló magyarok étkezése nem szerepel a statisztikában (kivétel, ha csak az itthon vásárolt konzerveket fogyasztották el). Az így számolt élelmiszer-fogyasztás folyamatosan csökken: az ezredfordulón még évente több mint 700 kiló jutott egy magyarra, a 2013-as mennyiség ennél 12,4 százalékkal kevesebb. A legnagyobb mértékben a húsok fogyasztása esett vissza, több mint 20 százalékkal: az ezredfordulón még évi 70 kiló hús jutott minden magyarra, míg 2013-ban már csak 55,5. A marhahúsfogyasztás 2005 óta 30 százalékkal esett, már csak 2,2 kilónál jár. A legnagyobb vesztes a baromfiágazat: az egy főre jutó fogyasztás az ezredfordulós 33,7 kilóról esett vissza a 2013-ban regisztrált 24,8 kilóra. Ez már alig haladja meg az eladott sertéshús mennyiségét (2013-ban fejenként 24 kiló). A visszaesés ráadásul a termelés szintjén ennél akár nagyobb is lehetett: a KSH meg is jegyzi például, hogy 2013-ban a sertéshústermelés 6 százalékos visszaesését az import kompenzálta, a baromfisoknál pedig a szintén közel 6 százalékos csökkenést kísérte az eddig kis jelentőségű behozatal 20 százalékos növekedése. A termelés mennyiségének kiesését persze magyarázhatja a feketegazdaság térnyerése is, amire utalhat, hogy a hústermelésen belül a vágóhidak kibocsátása 2013-ban 2,7 százalékkal esett vissza csupán, míg a házi vágásoké egyharmadával zuhant. (Ez után, csak 2014-ben következett a feldolgozatlan sertéshúsok áfájának mérséklése ugyanis, ami visszafogta a feketegazdaságot a területen.) Egyedül a halfogyasztás növekedett az utóbbi közel másfél évtizedben jelentősen – az ezredfordulóhoz képest 23 százalékos a növekedés, de ez sem jelent sokat: három kilóról 3,7 kilóra nőtt ugyanis csupán a fogyasztás (igaz, volt ennél nagyobb is, 3,8 kiló 2007-ben és 2008-ban). A KSH negatív jelenségként értékeli, hogy a hazai tejfogyasztás tekintetében az egy főre jutó mennyiség jelentősen, egy év alatt 5,6 százalékkal csökkent 2013-ban (148 kiló/főre), amiben szerepet játszhatott a termelés mérséklődése is. A tojásfogyasztás is tovább mérséklődött (a jelenség 2004 óta tart), ám az ütem is lassabb: 2013-ban mindössze 1 darabbal csökkent 2012-höz viszonyítva, és 214 darab. Ez a szint a 2008–2012-es évek átlagához képest 8,8 százalékkal alacsonyabb. Tíz évvel korábban még 70 darabbal több tojás fogyott egy főre vetítve. A magyarok ugyanis még mindig túl sok zsírt és fehérjét visznek be: az ajánlott mennyiség (szintén az átlag felnőttnek) napi 80 gramm fehérje és 85 gramm zsír volna – ehhez képest előbbiből 92, zsírból viszont 129 gramm fogyott 2013-ban (átlagosan és naponta). Igaz, az értékek sokkal jobbak, mint az ezredfordulón, miközben egyre nagyobb szerepet kapnak a növényi zsírok is: ezeknek a fogyasztása az ezredforduló óta 9 százalékkal emelkedett, míg az állati eredetű zsíroké 36 százalékkal csökkent 2013-ig. A táplálékbevitel leginkább szénhidrátból volt gyenge: az ajánlott 370 helyett 351 gramm. Az alacsony kalóriatartalmú zöldség- és gyümölcsfélék 2013-ban a tápanyagfogyasztás 15 százalékát adták (mennyiségben ugyanakkor ezek teszik ki a fogyasztás több mint 30 százalékát). Az egy főre jutó zöldség- és gyümölcsfogyasztás 186,5 kiló volt – ez 7,1 százalékkal nagyobb az egy évvel azelőttinél, ám 3 százalékkal marad el az előző öt év átlagától, és 14,3 százalékkal kevesebb az ezredfordulón regisztráltnál. A KSH szerint a fogyasztás a termelés és az árak függvényében ingadozik a területen, amire példa az is, hogy a zöldségfélék fejenkénti 101 kilós fogyasztása szinten maradt, ám a gyümölcsöké jelentősen – 11 kilóval –, 86 kilóra emelkedett. A gyümölcsök 85 százaléka hazai termesztésű volt, míg 15 százalékot tett ki a déligyümölcsök aránya. Sör helyett tömény? Tovább mérséklődött az egy főre jutó összes szeszesital-fogyasztás 2013-ban, fejenként már csak 9,1 abszolút litert (ez százszázalékos szeszre számított érték) ittak meg a magyarok, ami a 2000-es évek elején mért 11 literes csúcsnál 20 százalékkal kevesebb. Az elfogyasztott bor mennyisége 2013-ban kicsit nőtt (23,8 liter volt, 0,1 literrel több a 2012-esnél), ám az ezredfordulásnál ez 4,5 literrel kevesebb. A sörfogyasztás 64,6 liter volt fejenként: öt literrel esett vissza egyetlen év alatt, évtizedes mélypontot érve el. Ezzel a söröktől az égetett szeszes italok vették át a vezetést az italpiacon: 2013-ban már a fogyasztás 35,2 százalékát tették ki a tömények, míg 35 százalék volt a sör, és 29,8 százalék a borok aránya. Forrás: Várkonyi Iván, Világgazdaság Online Az elmúlt öt hónapról rendelkezésre álló legfrissebb statisztikák szerint, január-májusban 3,4 millió vendég 7,9 millió éjszakát töltött a kereskedelmi szálláshelyeken, a vendégszám 8,2%-kal, a vendégéjszaka-szám pedig 6%-kal haladja meg a tavalyi értéket – hangsúlyozta Glázer Tamás. A turizmus tehát ismét bizonyított a nemzetgazdaság egyik húzóágazataként. A beutazó turizmusban kulcsszerepe van annak, hogy Magyarország egy nagyon jó ár-érték arányú utazási célpont, az utóbbi évek fejlesztéseinek köszönhetően folyamatosan tud újat, érdekeset és általában a vártnál is jóval többet nyújtani a látogatóknak. A legtöbb vendég Budapestre érkezik, ám a SZÉP Kártya segíti oldani vendégforgalmunk Budapest-centrikusságát, illetve a hazai turizmus szezonalitását, hiszen az elfogadóhelyek több mint 80%-a vidéken van. Az Észak-Magyarország régió a 3. legnépszerűbb belföldi úti cél, a régióban eltöltött külföldi és belföldi vendégéjszakák száma tavaly meghaladta a 2 milliót, ami több mint 13%-os növekedés az előző évhez képest – fejtette ki a vezérigazgató-helyettes. Kiemelte továbbá, hogy az észak-magyarországi turisztikai régió az év 365 napján kínál tartalmas és kellemes időtöltési lehetőséget, így mind a négy évszakban vonzza a turistákat. Olyan, jól ismert és szeretett térségei vannak, mint Eger és térsége, Mátra, Nógrád, Miskolc-Bükk, Aggtelek, vagy Tokaj-Zemplén. A minőségi szálláshelyek, a nemzeti parkok és a borvidékek mellett az élményközpontúságot emelte ki Glázer Tamás, amiben – szavai szerint – Eger verhetetlen, a legfeltűnőbb változáson azonban Miskolc ment keresztül: iparvárosból kulturális és aktív turisztikai úti céllá vált pár év alatt. Az „Egészségtudatos hegyvidék" mottóval népszerűsített Észak-Magyarországon minden rendelkezésre áll, ami a rekreációhoz szükséges: a vizeken kívül számos más gyógytényező – mofetta, gyógybarlang, gyógynövények, ivókúra – is megtalálható itt. A Magyar Turizmus Zrt. célja, hogy tovább bővüljön a régió vendégfo rgalma. Jelenleg a vendégéjszakák 80%-a belföldi vendégeknek köszönhető, ezért a társaság törekvése a külföldi vendégek arányának növelése is – hangsúlyozta Glázer Tamás. Hírforrás: OBJEKTÍV Hírügynökség 2015. július 14. |
Ügyfélszolgálat, bejövő híváskezelés, túlcsorduló hívások kezelése, kampányvonalHogyan tud úrrá lenni a folyamatosan csöngő telefonokon?Üzembiztos módszert mutatunk: munkatársai helyett mi fogadjuk cége beérkező hívásait (vagy azok egy részét, igényei szerint), nyugodt mederbe terelve feladatait.Érdekel |
|
|
|
Hideghívások, telemarketingLead generálás, időpont-egyeztetés, piackutatás, közvélemény-kutatásÉrtékesítők, cégvezetők számára aranybányaSikerdíjas tárgyalási időpont egyeztetés friss és szűrt cégadatbázisból Érdekel |
|
|
|
Adatbázis, e-mail lista, telefonszám listaLépéselőny Önnek, a konkurensei előtt - Tessék, válasszon vevőt magának!Marketing adatbázis, amire szüksége van ahhoz, hogy végre beinduljon a cégeÉrdekel |
|
|
|
Hírlevél kampányok, tömeges és célzott eDM küldésA tömeges DM levél küldés bizonyítottan hatékony módja annak, hogy növelje a forgalmát!Ne bajlódjon az adatbázis építéssel! Csoportos e-mail küldés, eDM marketing szolgáltatásunkkal állunk rendelkezésére.Érdekel |
|
|
|
SMS kampányokÉrjen el egyszerre több ezer ügyfelet azonnal! Az olcsó és kiemelkedően hatékony kampány, amire eddig várt!Tegyük fel, hogy időszakos akciója hírét gyorsan szeretné potenciális vagy már meglévő ügyfelei ezreihez eljuttatni. Milyen módszert választ?Érdekel |
Kapcsolódó cikkek
- Lánchíd - BKK: péntektől használhatják a hidat a buszok, a taxik, a motorral és a kerékpárral közlekedők
- Jóváhagyták az MKB Bank és a Takarékbank egyesülését a közgyűlések
- Átalakultak az utazási szokások, a két-három napos rövid utak a legnépszerűbbek egy felmérés szerint
- Az idén is gyűjti a cipősdobozba csomagolt ajándékokat a Mikulástroli
- Ingatlanfejlesztők: 77,1 millió euróért kelt el a Váci úti Green Court Office
- A lízingpiac 16 százalékkal nőtt az első háromnegyedévben
- Otthon Centrum: a fővárosban 39 négyzetméteres panellakás vásárolható meg 30 millió forintból
- TIM: hatvanezernél is több van már zöld rendszámos járművekből
- Új digitális szolgáltatást vezet be a K&H Bank
- A sávos extraprofit-adó lenne méltányos a lízingszövetség és a követeléskezelők szövetsége szerint
Lépjen kapcsolatba a Virtuális Irodaház Tagjaival - egy kattintással!
Regisztrációhoz kattintson ide..
Regisztrációhoz kattintson ide..
Regisztrációhoz kattintson ide..
Regisztrációhoz kattintson ide..
Regisztrációhoz kattintson ide..
Regisztrációhoz kattintson ide..
Regisztrációhoz kattintson ide..
Regisztrációhoz kattintson ide..
Regisztrációhoz kattintson ide..
Regisztrációhoz kattintson ide..
Regisztrációhoz kattintson ide..
Regisztrációhoz kattintson ide..