Autóipari kilátások |
2007. február 21. szerda, 19:38 | ||
Változó szemléletMerre tart a világ autópiaca?
Az autóipari vezetők megítélése szerint tavaly a gyártást érintő megfontolások közt első helyen a termék minősége állt; második helyre került az új modellek bevezetése, és csak ezután következett a gazdaságosság. Meglepő módon a vásárlói ízléshez történő alkalmazkodás, ami eddig mindig előkelő második-harmadik) helyen szerepelt a prioritások között, most a nyolc legfontosabb közül csak a hetedik helyen végzett, vagyis látható, hogy a megkérdezettek elégedettek a kétségkívül minden eddigit felülmúlóan változatos termékkínálatukkal. A környezetvédelmi szempontok egyre fontosabbá váltak az utóbbi három évben és most a lista ötödik helyét foglalják el. Valószínű, hogy ez nem csupán a világ környezettudatosabbá válását jelzi, hanem szorosan összefügg a gazdaságos üzemeltetésnek a növekvő üzemanyagárakkal párhuzamosan emelkedő jelentőségével is. A rekordmagasságba emelkedő olajárak, a sokáig gyengélkedő amerikai dollár, a bizonytalan növekedési előrejelzések és emelkedő kamatlábak mellett az autóipari vezetők többsége csak 2006-ban, illetve inkább 2007-ben várja a jövedelmezőség javulását. A növekvő kamatlábak egyformán sújtják a gyártókat és a kereskedőket, akiknek külön fejtörést jelent az interneten fellelhető információk bősége, mivel a vásárlók egyre kevésbé kénytelenek szalonokat látogatni ahhoz, hogy tájékozódjanak. Az autóipar vezetőinek nyolcvan százaléka meg van győződve arról, hogy a növekedés motorja leginkább az ázsiai piacokon bővülő kereslet lesz az évtized hátralevő részében. Viszonylagos egyetértés tapasztalható arra vonatkozóan is, hogy a piacbővülésből leginkább a dél-koreai és kínai gyártók és csekélyebb mértékben a japánok profitálnak majd. Az észak-amerikai autógyárak kilátásainak megítélése enyhén változott: a korábbi felmérésekhez képest kevesebben gondolják, hogy tovább csökken piaci részesedésük, míg az európai gyárakkal kapcsolatban valamivel többen számítanak piacvesztésre, de legalábbis stagnálásra, mint eddig. Az amerikai vezetők sem mind osztoznak ebben a visszafogott optimizmusban: "Sajnos elmulasztottuk a tengerentúli igényekhez alkalmazkodó termékek fejlesztését" - mondta egyikük.
Költségcsökkentés innovációval "Amellett, hogy csökkentjük a bérköltségeket, újításokra is szükségünk lesz a termelési folyamatban" - vélekedett a felmérés során egy amerikai beszállító vezető munkatársa. A felhasznált anyagok terén és a gyártósoron bevezetett újításoknak majdnem egyforma fontosságot tulajdonítanak az autóiparban, ugyanakkor a számítógépes modellezést és az outsourcing-ot nem tartják annyira hatékony költségcsökkentő eszköznek, mint korábban. Ezeket követi - hatását tekintve - a kommunikáció javítása, majd a disztribúció és csak ezután a marketing, s a felsorolás végén állnak a vásárlásösztönző eszközök területén elérhető megtakarítások. Ebben az évben a megkérdezettek kisebb lelkesedést mutattak a fúzió/felvásárlás, mint hagyományos költségcsökkentő megoldások iránt. Az iparág vezetőinek többsége Ázsiában számít a legtöbb ilyen ügyletre. Az egykor amerikai és európai privilégiumnak tekintett technikai innovációból már Japán is kiveszi részét, sőt ez a rész egyre meghatározóbb. Ebben az évben az innováció szempontjából legfontosabb területeknek a biztonság és a tüzeőanyag-cella látszanak. A harmadik helyre a telematika, negyedikre pedig a motorvezérlési rendszerek kerültek, míg az ötödik helyen egy új kategória: a nem hagyományos anyagok találhatóak. A fentiekből is érzékelhető az emelkedő üzemanyagárak hatása a vásárlói szemléletre. Az elektronikai fejlesztések értéknövelő hatásába vetett hit csökkent az előző évekhez képest. "Elértünk egy olyan szintre, ahonnan egyre kockázatosabb a továbblépés" - állítja egy hozzáértő. Akad olyan európai autógyártó is, aki nyilvánosan kijelentette, hogy most jött rá: eddig fölöslegesen nagy figyelmet szentelt az elektronikus berendezéseknek. Ennek ellenére várható például a hangvezérelt fedélzeti kommunikáció és az ehhez hasonló egyéb fejlett technológiák mind szélesebb körű elterjedése, mert a vásárlók igénylik ez efféle szolgáltatásokat. Vita látszik kibontakozni abban, hogy az iparágon belüli erőviszonyok nem fognak-e átrendeződni a különbözű szintű beszállítók javára és az autógyárak rovására. Létezik olyan nézet, hogy az autógyárak kezdenek alapvetően marketing-szervezetekké válni, míg a kutatás, fejlesztés és gyártás átkerül a beszállítók kezébe. Ugyanakkor egyetértés mutatkozott arra vonatkozóan, hogy a megkérdezettek nem tartották különösebben fontos kérdésnek a szakszervezetekkel kapcsolatos vitákat.
Érezhető az óvatosság, és a hurráoptimizmus hiánya - ami nem egyenlő az elszántság hiányával - az autóipar egészében. Ezt az óvatosságot a világgazdaság változatos teljesítménye, az iraki háború, az olajárak mozgása, az emelkedő kamatlábak és a várakozásoktól elmaradó foglalkoztatási szint magyarázzák. Az elmaradhatatlan vásárlásösztönző eszközökkel együtt jár a szűkülő profit, s az érezhető költségcsökkentéshez már nem elegend?ľ a munkahelyek megnyirbálása, hanem valódi kreativitás és innováció kell. A felvásárlás/fúzió egykor univerzálisnak tekintett eszköze megoldhat problémákat, de nem teremt új lehetőségeket. Ugyanakkor az autó, mint tárgy egyre népszerűbb, s mindinkább megragadja az emberek fantáziáját. Az egykor csak Észak-Amerikában divatos, hosszú távú jótállás minden fontos régióban megszokott már. Az autógyártók elkezdtek számos modell és variáns kialakítását engedő, valódi világautókat építeni - szemben a régebben favorizált világmodellekkel; szinte már csak technikai kérdés, hogy mikor jön el az interneten megrendelhető, egyéni igények szerint gyártott autó ideje!
- outsourcing: kihelyezni egy részleget - telematika: jármű követő rendszer, a navigációs rendszert szolgálja
A Lépéselőny Virtuális Irodaház üzleti közösség, az üzleti partner keresésre alkalmas cégtár, szakmai tudakozó. Legyen a célja új vevő szerzés, értékesítés – a Lépéselőnnyel a bevétel és a haszon nem marad el. A magyar gazdaság szereplői közti üzleti kommunikáció terepe, ahol a gyakorlatban próbálhatja ki a vállalatgazdaságtani ismereteit. A magyar gazdaság, a vidékfejlesztés, a leader közösségek, az erőforrás gazdálkodás, az informatika, a marketing és a világgazdaság fő hírei. |