Tisztességes webshopokat Nyomtatás
2009. szeptember 24. csütörtök, 03:00

Szeptember elsejével megkezdte működését a Fair Business minősítő és alternatív vitarendező rendszer.


09_24_gazd2Az Infomediator Információs Társadalmi Felhasználóvédelmi Iroda, a Magyar Tartalomipari Szövetség és az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság és a Nemzeti Hírközlési Hatóság összefogásával létrejövő testület célja, hogy a fogyasztókat biztosítsa arról, tisztességes webes kereskedővel van dolguk.

A Fair Business projekt kézikönyveinek elkészítéséhez a Miniszterelnöki Hivatal nyújtott támogatást, a rendszer felépítéséhez 12 millió forintos pályázati forrás áll rendelkezésre.

Mayer Erika, az Infomediator munkatársa elmondta: nem csak fogyasztói, hanem kereskedői oldalról is nagy szükség van a tanúsítási rendszerrel. Egyrészt Magyarország európai szinten jelentős lemaradásban van az elektronikus kereskedelem terén, másrészt a hazai jogi szabályozás igen összetett, így az internetes áruházak üzemeltetőinek nehézséget okozhat a megfelelő weboldalak kidolgozása. Ami a hazai fogyasztókat illeti: az internetezők mindössze 19 százaléka vásárolt már a világhálón és közülük is csak 4 százalék számít rendszeres vásárlónak. Holott a statisztikákból az is kiderül, hogy a neten vásárlók 80 százaléka csak pozitív tapasztalatokat szerzett. Mayer Erika szerint a fogyasztói bizalmatlanságot enyhítheti a Fair Business.

A tanúsítvány két évre kapják meg a feltételeknek megfelelő cégek. Ha eközben jelentős jogszabályváltozás történik vagy új biztonsági kockázat merül fel, illetve ha az adott webbolt nagymértékben átalakul, a cégnek újra minősíttetnie kell a webhelyet. Fontos tudni ugyanakkor, a minősítés nem vonatkozik a teljesítésre, vagyis arra, hogy az adott webes üzlet megfelelő minőségű és mennyiségű terméket szállít-e a fogyasztónak. Ilyen jellegű probléma megoldásában segít a Fair Business alternatív vitarendezési fóruma. A tanúsított cégek vállalják, hogy fogyasztói panasz esetén alávetik magukat az eljárásnak, bár a döntés el nem fogadása nem jár automatikusan a tanúsítvány elveszítésével.

Mayer Erika elmondta: a Fair Business szeptember elsején startolt, eddig egy cég kapta meg a tanúsítványt és két kérelem vizsgálata folyamatban van.
Az első tanúsítvány tulajdonosa a GRoby. Nagy Sándor, a cég ügyvezetője a kezdetektől részt vett a projektben, így – mint mondta – természetes, hogy az internetes élelmiszer áruház az elsők között jelentkezett a tanúsítványért. Az ügyvezető szerint Magyarországon nem túl nagy az érdeklődés egy ilyen minőségbiztosítási rendszer iránt, mivel a cégek „a saját bizniszüket építik”, a kormányzat is csak utolsó másfél évben koncentrált a szektor támogatására.

Nagy Sándor szerint az internet túl nagy csábítást jelent, hiszen pillanatok alatt létrehozhat bárki egy webáruházat ingyenes szoftver segítségével. Míg egy offline kereskedő cég beindításához jelentős befektetés és számtalan szabály betartása szükséges, addig az interneten „a svindlerek is labdába rúghatnak”. Az ügyvezető mindamellett bízik abban, hogy a jogi, fogyasztóvédelmi és informatikai segítséget nyújtó Fair Business testület segít a szélhámosok leküzdésében.


Forrás:
MaiPiac.hu

www.maipiac.hu



A Lépéselőny Virtuális Irodaház üzleti közösség, az üzleti partner keresésre alkalmas cégtár, szakmai tudakozó. Legyen a célja új vevő szerzés, értékesítés – a Lépéselőnnyel a bevétel és a haszon nem marad el. A magyar gazdaság szereplői közti üzleti kommunikáció terepe, ahol a gyakorlatban próbálhatja ki a vállalatgazdaságtani ismereteit. A magyar gazdaság, a vidékfejlesztés, a leader közösségek, az erőforrás gazdálkodás, az informatika, a marketing és a világgazdaság fő hírei.
 

Weboldalunk cookie-kat használ annak érdekében, hogy jobb felhasználói élményt biztosítson azáltal, hogy a cookie-k megjegyzik a személyes beállításait. További információkért olvassa el az Adatkezelési Szabályzatunkat.

A fentiekket egyetértek.