Negatív a magyar infláció Nyomtatás
2016. június 17. péntek, 00:00

Májusban 0,2 százalékkal csökkentek a fogyasztói árak - derül ki a KSH friss adataiból. Az árcsökkenés oka egyértelműen az üzemanyagok árainak zuhanása, a járműüzemanyagokért 11,9 százalékkal kevesebbet kellett fizetni, mint egy éve. A legnagyobb mértékben a szeszes italok, dohányáruk drágultak.

A fogyasztói árak májusban átlagosan 0,2 százalékkal alacsonyabbak voltak, mint egy évvel korábban - közölte a KSH. Ezen időszak alatt jelentős mértékben csökkent az üzemanyagok ára. A legnagyobb mértékben a fogyasztási főcsoportok között a szeszes italok, dohányáruk drágultak.


2015 májusához viszonyítva az élelmiszerek ára összességében nem változott. Ezen belül a cukor ára 19,7, az idényáras élelmiszereké (burgonya, friss zöldség, gyümölcs) 8,9, az étolajé 7,9 százalékkal nőtt, a sertéshús ára 18,5, a tejé 7,7, a sajté 6,9 százalékkal csökkent. A szeszes italok, dohányáruk átlagosan 2,2, a szolgáltatások 1,3, a tartós fogyasztási cikkek 0,8, a ruházkodási cikkek 0,3 százalékkal drágultak. Az egyéb cikkekért (gyógyszerek, járműüzemanyagok, illetve lakással, háztartással és testápolással kapcsolatos, valamint kulturális cikkek) 4,3, ezen belül a járműüzemanyagokért 11,9 százalékkal kevesebbet kellett fizetni. A háztartási energia ára 0,1 százalékkal csökkent.

Egy hónap alatt, áprilishoz képest a fogyasztói árak átlagosan 0,3 százalékkal emelkedtek. Az élelmiszerek ára 0,3 százalékkal nőtt, ami meghatározóan az idényáras élelmiszerek, azaz a burgonya, friss zöldség, gyümölcs 3,2 százalékos drágulásának következménye. E csoport nélkül számítva az élelmiszerek ára 0,1 százalékkal mérséklődött. A sajt ára 2,3, a tejé 1,1, a kenyéré 0,7 százalékkal csökkent. A fogyasztási főcsoportok közül a legnagyobb mértékben, 1,1 százalékkal az egyéb cikkek drágultak, ezen belül a járműüzemanyagokért 2,7 százalékkal kellett többet fizetni. A ruházkodási cikkek ára 0,7, a szeszes italok, dohányáruké 0,4 százalékkal nőtt. A szolgáltatások és a háztartási energia ára egyaránt 0,1 százalékkal mérséklődött. A tartós fogyasztási cikkekért 0,2 százalékkal kevesebbet kellett fizetni.

2016 első öt hónapját összesítve az előző év azonos időszakához képest a fogyasztói árak átlagosan 0,2 százalékkal emelkedtek.

Suppan Gergely , a Takarékbank elemzője úgy látja: a meglepetést leginkább az élelmiszerek és szolgáltatások árainak vártnál kisebb drágulása okozta. A következő hónapokban az alacsony üzemanyagárak, valamint bázishatások miatt az infláció 0 százalék körül ingadozhat. Bázishatások és a dohánytermékek tervezett jövedéki adó emelése miatt 2016 őszén az infláció megközelítheti a 2, év végére pedig a 2,1 százalékot, de a 3 százalékos inflációs célt várhatóan így sem éri el 2018-ig, ami lehetővé teszi a kamatok tartósan alacsony szinten tartását.

Ürmössy Gergely, az Erste vezető makrogazdasági elemzője szerint augusztusban térhet vissza a pozitív tartományba az inflációs ráta és az év egészében átlagosan 0,6 százalék lehet a pénzromlás üteme. A 2017-es évben az áfa csökkentésnek köszönhetően visszafogottabb ütemben gyorsulhat az inflációs ráta, átlagosan pedig 2 százalék lehet jövőre az infláció Magyarországon.

Az NGM azt emelte ki: előző év azonos időszakához képest jelentős mértékben, közel 20 százalékkal csökkent a sertéshús ára, amely szerintük bizonyítja, hogy az áfacsökkentés nyertese a lakosság lett.

Forrás: Világgazdaság Online

Az elmúlt öt hónapról rendelkezésre álló legfrissebb statisztikák szerint, január-májusban 3,4 millió vendég 7,9 millió éjszakát töltött a kereskedelmi szálláshelyeken, a vendégszám 8,2%-kal, a vendégéjszaka-szám pedig 6%-kal haladja meg a tavalyi értéket – hangsúlyozta Glázer Tamás. A turizmus tehát ismét bizonyított a nemzetgazdaság egyik húzóágazataként. A beutazó turizmusban kulcsszerepe van annak, hogy Magyarország egy nagyon jó ár-érték arányú utazási célpont, az utóbbi évek fejlesztéseinek köszönhetően folyamatosan tud újat, érdekeset és általában a vártnál is jóval többet nyújtani a látogatóknak. A legtöbb vendég Budapestre érkezik, ám a SZÉP Kártya segíti oldani vendégforgalmunk Budapest-centrikusságát, illetve a hazai turizmus szezonalitását, hiszen az elfogadóhelyek több mint 80%-a vidéken van. Az Észak-Magyarország régió a 3. legnépszerűbb belföldi úti cél, a régióban eltöltött külföldi és belföldi vendégéjszakák száma tavaly meghaladta a 2 milliót, ami több mint
13%-os növekedés az előző évhez képest – fejtette ki a vezérigazgató-helyettes. Kiemelte továbbá, hogy az észak-magyarországi turisztikai régió az év 365 napján kínál tartalmas és kellemes időtöltési lehetőséget, így mind a négy évszakban vonzza a turistákat. Olyan, jól ismert és szeretett térségei vannak, mint Eger és térsége, Mátra, Nógrád, Miskolc-Bükk, Aggtelek, vagy Tokaj-Zemplén. A minőségi szálláshelyek, a nemzeti parkok és a borvidékek mellett az élményközpontúságot emelte ki Glázer Tamás, amiben – szavai szerint – Eger verhetetlen, a legfeltűnőbb változáson azonban Miskolc ment keresztül: iparvárosból kulturális és aktív turisztikai úti céllá vált pár év alatt. Az „Egészségtudatos hegyvidék" mottóval népszerűsített Észak-Magyarországon minden rendelkezésre áll, ami a rekreációhoz szükséges: a vizeken kívül számos más gyógytényező – mofetta, gyógybarlang, gyógynövények, ivókúra – is megtalálható itt. A Magyar Turizmus Zrt. célja, hogy tovább bővüljön a régió vendégfo
rgalma. Jelenleg a vendégéjszakák 80%-a belföldi vendégeknek köszönhető, ezért a társaság törekvése a külföldi vendégek arányának növelése is – hangsúlyozta Glázer Tamás.

Hírforrás: OBJEKTÍV Hírügynökség 2015. július 14.