A konjunktúra várható változásáról Nyomtatás
2007. április 21. szombat, 19:26
Hogyan alakult februárban az üzleti szektor?

ImageJavuló üzleti várakozások

Februárban kissé emelkedett a GKI konjunktúra-index szezonális hatásoktól megtisztított értéke. A GKI Gazdaságkutató Zrt. (www.gki.hu) által – az Európai Unió támogatásával – készített felmérés szerint az üzleti várakozások egyértelműen javultak, a fogyasztói várakozások viszont inkább csak stagnáltak.




Az üzleti szektor minden ágazata optimistább lett. Az ipari válaszadók a januárinál elégedettebbek voltak termelési szintjükkel, a termelési kilátásokat viszont lényegében a korábbival azonos módon értékelték. A rendelésállományok megítélése kissé javult, de ezen belül az exportrendeléseké enyhén romlott. Jelentősen csökkentek a saját termelésű készletek, s számottevően javult a foglakoztatási szándék.

Az építőipari bizalmi index a 2007 nyári mélypont óta jelentős hullámzás mellett kissé javul. A februári építőipari felmérés eredményei is az előző hónaphoz képest kissé javuló termelési helyzetre utalnak. A rendelésállományok megítélése is kedvezőbbé vált, a foglalkoztatási várakozások viszont tovább romlottak.

A kereskedelmi bizalmi index értéke – a januári visszaesést követően – februárban számottevően nőtt, de továbbra is nagyon alacsony. Az index összetevőinek többsége februárban kedvezően változott: az előző hónaphoz képest az eladási pozíció megítélése jelentősebben, a készletek megítélése szerényebben javult, a rendelések várható alakulására vonatkozó várakozás pedig lényegében nem változott.

A szolgáltató szféra bizalmi indexe ugyancsak jelentősen nőtt, ez a szektor azonban korábban is viszonylag optimista volt. Az elmúlt hónapok üzletmenetének megítélése kisebb mértékben, a foglalkoztatott létszám és a forgalom várható alakulására vonatkozó várakozások viszont számottevően javultak az előző hónaphoz képest.

ImageAz áremelést tervezők köre az iparban januárhoz képest csökkent, azonban a szokásosnál kevésbé. Februárban áremelést tervezett a malomipari, a bőr- és cipőipari cégek kétharmada, a vegyi alapanyagokat gyártók fele, árcsökkentésre leginkább a híradástechnikai vállalatok és a hús-, hal- és baromfifeldolgozók számítottak. Az áremelési tervek az építőiparban és a szolgáltatók körében szerényebbek, a kereskedelemben viszont kissé erőteljesebbek lettek.

A magyar gazdaság következő háromhavi kilátásainak megítélése az iparban, az építőiparban enyhén romlott, a kereskedelemben és a szolgáltatói szektorban javult. A fogyasztók véleménye lényegében nem változott.

A GKI fogyasztói bizalmi index a 2006 közepi nagy zuhanás után tavaly az év közepéig mérsékelten javult, majd ismét az év eleji szintjére romlott. December óta a mutató értéke lényegében stagnál, 2008 februárjában a hibahatáron belül emelkedett. A lakosság saját pénzügyi helyzetére vonatkozó 12 havi várakozásai januárhoz képest kissé romlottak, de sokkal kedvezőbbek az egy évvel ezelőtti értéküknél. A lakosság rövidtávú megtakarítási képességét mutató index nem változott. Januárhoz és főleg az egy évvel korábbihoz viszonyítva csökkent viszont a munkanélküliség növekedésétől való félelem. Csökkentek az inflációs várakozások is. Ugyanakkor romlott a háztartások saját anyagi helyzetükről alkotott véleménye.

Módszertani magyarázat:

A GKI Gazdaságkutató Zrt. – az EU módszertanának megfelelően – konjunktúra-indexének kiszámításakor az üzleti szférán belül az ipar, a kereskedelem az építőipar és a szolgáltató szektor várakozásait veszi figyelembe. (A szolgáltató szféra cégei közül – hasonlóan az EU gyakorlatához – a pénzügyi és a közszolgáltatások területén működő vállalkozások egyelőre nem szerepelnek a vizsgált szektorok között.) Szezonálisan kiigazított adatokat közöl, vagyis megfelelő matematikai módszerekkel kiszűri a szezonális hatások (például a téli és a nyári időjárás különbségei, a karácsony előtti nagyobb kereslet, a nyári szabadságok miatti kisebb termelés) okozta eltéréseket.
A fogyasztói bizalmi indexet a háztartások pénzügyi helyzetének jelenlegi és várt alakulására, az ország gazdasági helyzetének jelenlegi és várt alakulására, valamint a nagy értékű tartós fogyasztási cikkek vásárlására vonatkozó kérdésekre adott válaszokból számítják.
Az üzleti bizalmi indexet az ipari, a kereskedelmi, az építőipari és a szolgáltató vállalkozások üzletmenetére és várakozásaira vonatkozó kérdésekre adott válaszokból számítják. A szolgáltató szféra várakozásait kifejező index története rövidebb, mint a többi szektoré, ez a fajta felmérés 1998-ban indult. Ezért az 1996-1997-es évekre az üzleti bizalmi index újraszámításához felhasználásra kerültek az egyes szektorok bizalmi indexei közötti 1998 után tapasztalt matematikai összefüggések.

A GKI konjunktúra index a lakossági bizalmi index és az üzleti bizalmi index súlyozott átlaga.

A GKI konjunktúra-index és összetevőihez kattintson ide

Forrás: GKI Gazdaságkutató Zrt.


Kérdése van a cikkhez?
Írja meg a Ezt a címet a spamrobotok ellen védjük. Engedélyezze a Javascript használatát, hogy megtekinthesse. e-mailcímre!

Szeretne díjmentesen konzultálni szakértőnkkel? Érdekli, hogy lehet ezt gyakorlatba ültetni a saját cégében?

Üzleti Közösségünk tagjaként erre IS jogosult egész évben! Részletekért kattintson ide →

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



A Lépéselőny Virtuális Irodaház üzleti közösség, az üzleti partner keresésre alkalmas cégtár, szakmai tudakozó. Legyen a célja új vevő szerzés, értékesítés – a Lépéselőnnyel a bevétel és a haszon nem marad el. A magyar gazdaság szereplői közti üzleti kommunikáció terepe, ahol a gyakorlatban próbálhatja ki a vállalatgazdaságtani ismereteit. A magyar gazdaság, a vidékfejlesztés, a leader közösségek, az erőforrás gazdálkodás, az informatika, a marketing és a világgazdaság fő hírei.
 

Weboldalunk cookie-kat használ annak érdekében, hogy jobb felhasználói élményt biztosítson azáltal, hogy a cookie-k megjegyzik a személyes beállításait. További információkért olvassa el az Adatkezelési Szabályzatunkat.

A fentiekket egyetértek.