"Segíts magadon és..."
Az öngondoskodásról
Gecser Ottó az Öngondoskodás Alapítvány elnöke az IIR GmgH Magyarország által megrendezésre került "Befektetési Piac" című konferencián beszélt arról, hogy milyen lehetőségeket lát a lakosság pénzügyi öngondoskodási képességének javítására.
Az előadó elmondta, hogy az egyáltalán semmilyen megtakarítással sem rendelkezők aránya az EU-ban 42%, idehaza pedig 75%. Az egyes megtakarítási lehetőségek, termékek között pedig még mindig a folyószámla és a bankbetét aránya a meghatározó (60%), a részvény és kötvény jellegű eszközök alkalmazása csak 5 %. Mindenképpen fontos különbségtétel az, hogy az öngondoskodás többről kell, hogy szóljon, mint az egyszerű megtakarítás. Ma már aktív és folyamatos pénzkezelésre van szükség, nem elegendő a jövedelem egy részének folyamatos elkülönítése. Az öngondoskodás fokozottabb tudatosságot és hosszabb tanulási folyamat eredményeként elérhető tudást igényel.
Mi kell a megtakarításhoz?
Nem lehet a hazánkban kialakult megtakarítási helyzetet annyival elintézni, hogy az embereknek nincs pénzük, akkor pedig miből képeznének megtakarításokat és hogyan is kezdhetnék el az öngondoskodást....A reáljövedelmek kedvezőtlen alakulása mellett gond van a szükséges ismeretekkel, a pénzügyi szemlélet kialakításával, az oktatással és az értékrenddel is. A megtakarítások arányának növekedéséhez pénzügyi termékek kellenek, valamint ezeket a termékeket kínáló pénzügyi intézmények (bankok, egyéb szolgáltatók) - folytatta a gondolatmenetet Gecser Ottó. Aztán természetesen kell egy "piac", ahol a szolgáltatók és a megtakarítók találkoznak, valamint kellenek a megtakarító polgárok, akik az adott folyó fogyasztásról hajlandóak lemondani a megtakarítás képzése érdekében. A fentiek még úgy ahogy rendben is állnának, az igazi gond a tudatos gondolkozásban, a hasznosítható, széleskörű pénzügyi ismeretek hiányában van.
Hogyan lehet a szükséges ismeretet terjeszteni?
A pénzügyi ismeretek elsajátításában segítségünkre lehet a média (lehetne, sokkal inkább, mint az jelenleg elmondható róla). A gond ezzel a csatornával ott van, hogy rengeteg pénzbe kerülne az alkalmazása és nagyon nagy a "média zaj", talán a téma nem is való a képernyőre (?). Aztán ott vannak a pénzügyi közvetítők, akiknek a hitelessége, önzetlensége megkérdőjeleződik. Marad lehetőségként az iskolai oktatás. Az ifjúság fogékony, nyitott, érdemes velük foglalkozni. Alapjaiban megváltoztatni a pénzügyi kultúrát csak az "alapoknál", az oktatási rendszerben lehet. Az Öngondoskodás Alapítvány által elkészített digitális tananyagot (Beni és Ani) 2006-2007-ben 60 iskolában, több mint ezer diák bevonásával tesztelték. Az eredmények bíztatóak, de egyértelműen láthatóvá váltak egy ilyen tananyag elkészítésének a nehézségei is.
Pénzügyi Oktatási Program
Az igazi feladat nem egy tankönyv megírása, hanem sokkal inkább a meglévő tananyagok egységes egésszé alakítása és a tantárgy felépítése. Teljesen a nulláról induljon az oktatás, legyen szemléletformáló, időtálló és gyakorlatias. Legyen interaktív, kevésbé fókuszáljon az elméleti háttérre és vállalkozói ismeretekre, sokkal inkább a háztartási pénzügyeket, napi, hasznosítható isameretet közvetítsen. Rengeteg kérdés merül fel: - Lehet-e a témából önálló, új tantárgyat elfogadtatni a jelenleg is túlterhelt oktatási rendszerben? - Lehet-e egy gyakorlatias, életre nevelő tantárgyat bevezetni a mai poroszos, jegy centrikus oktatásban? - Csak internet alapon működő oktatási program elfogadtatása. - Aztán ki fogja ezt tanítani?
Fontos, hogy a program mögött minél több támogató álljon, legyen egy minél szélesebb konszenzus. Megteremtődjön a "tanári bázis" és megnyerjék a szülőket és a diákokat. Ugye már ennyiből is látható, hogy egyáltalán nem kis feladatra vállalkozott az alapítvány... Sok sikert kívánunk a munkához.
dr.Tatár Attila
Forrás: www.bankweb.hu
Kérdése van a cikkhez? Írja meg a
Ezt a címet a spamrobotok ellen védjük. Engedélyezze a Javascript használatát, hogy megtekinthesse.
e-mailcímre!
Szeretne díjmentesen konzultálni szakértőnkkel? Érdekli, hogy lehet ezt gyakorlatba ültetni a saját cégében?
A Lépéselőny Virtuális Irodaház üzleti közösség, az üzleti partner keresésre alkalmas cégtár, szakmai tudakozó. Legyen a célja új vevő szerzés, értékesítés – a Lépéselőnnyel a bevétel és a haszon nem marad el. A magyar gazdaság szereplői közti üzleti kommunikáció terepe, ahol a gyakorlatban próbálhatja ki a vállalatgazdaságtani ismereteit. A magyar gazdaság, a vidékfejlesztés, a leader közösségek, az erőforrás gazdálkodás, az informatika, a marketing és a világgazdaság fő hírei. |