Magyarország az orosz internetezők szemével Nyomtatás
2015. március 18. szerda, 00:00

Budapest az orosz utazók egyik legkeresettebb úti célja
A kutatás az internetes felhasználók oldaláról, vagyis blogok, posztok és keresések alapján segít megismerni Európa, és azon belül Magyarország megítélését az orosz piacon, amely jelenleg hazánk harmadik legfontosabb turisztikai küldőpiaca. Magyarországot 53 478 blogbejegyzésben említik, az internetes keresések alapján pedig a vizsgált városok között Budapest a 18. legkeresettebb. 2014-ben 5,7 %-kal több vendégéjszakát töltöttek az orosz vendégek hazánk gyógyszállodáiban, mint 2013-ban. Oroszország a Magyar Turizmus Zrt. 2015-2017-es marketingstratégiájában a legnagyobb potenciált rejtő, stratégiai jelentőségű piacok között szerepel – tudatta az OBJEKTÍV Hírügynökséggel az MT Zrt.


A 33 európai nemzeti turisztikai hivatalt tömörítő Európai Turisztikai Bizottság (European Travel Commission, ETC), amelynek a Magyar Turizmus Zrt. is aktív tagja, 2014-ben átfogó kutatást végzett Oroszországban, illetve több más, a Független Államok Közösségéhez tartozó országban. A kutatások eredményei az ETC hosszú távú, „Destination Europe 2020" című stratégiájának megvalósulását támogatják, és hozzájárulnak a visiteurope.com portál továbbfejlesztéséhez is. A kutatássorozat részeként az ETC, az ENSZ Turisztikai Világszervezetével (UN World Travel Organization, UNWTO) együttműködve az interneten megjelenő, felhasználók által generált tartalmakat elemezte. A kutatás felfedi, hogy melyek azok a főbb témák, amelyekről egy-egy európai ország kapcsán „beszélgetnek" az interneten, így azt is lehetővé teszi, hogy jobban megértsük az orosz utazók gondolkodásmódját és viselkedését.

Az „Understanding Russian Outbound Tourism – What the Russian Blogosphere is Saying about Europe?" című tanulmány eredményei szerint:

Oroszország jelenleg a világ 4. legnagyobb turisztikai küldőpiaca, de utazói többnyire még mindig a tradicionális módszerekkel választják ki úti céljukat és foglalják le utazásaikat. Továbbra is a prospektusok és magazinok jelentik számukra az elsődleges információforrást. Mindazonáltal Oroszország 84 millió internet-felhasználója közül egyre többen keresnek utazási információkat az interneten és foglalnak online. Évente 40-50%-kal bővül az online utazási piac, ami egyrészt az egyre növekvő számú online utazási irodának, másrészt a szintén egyre bővülő szofisztikált orosz utazói rétegnek köszönhető, amely szívesen szervezi meg önállóan az utazását.

Az internetes keresések alapján az orosz utazók a legnagyobb érdeklődést a rekreáció és a turisztikai attrakciók iránt mutatják, amiket a családi utazás és a vásárlás egészít ki. Nagyra értékelik a kényelmet, ezért szeretik a népszerű rekreációs üdülőközpontokat, vagy a nagyvárosokat, ahol az attrakciók, az éjszakai élet, a vásárlási lehetőségek és az éttermek könnyen elérhetők. Utazási döntéseikben kiemelt helyet foglal el a célország földrajzi elhelyezkedése is. Mindennek megfelelően az orosz utazók Európa vonatkozásában a legnagyobb érdeklődést a közeli fővárosok, a kulturális központok és a tengerparti üdülőhelyek iránt mutatják. Egyetlen ország alapos felfedezése helyett az oroszok a fontosabb európai városok közötti utazgatást, az ún. „city-hopping"-ot preferálják.

Az orosz utazók útvonalhálózatának legfrekventáltabb európai csomópontjai között Budapest is megtalálható Párizs, Prága, München, Bécs, Róma, Szófia, Isztambul, Barcelona, Frankfurt, Riga, Vilnius, Varsó, Brüsszel, Stuttgart és Berlin mellett. A legtöbb orosz Moszkván és Szentpéterváron keresztül lép Európába. Magyarországot 53 478 blogbejegyzésben említik, leggyakrabban Budapest, Debrecen és Miskolc a téma. Az instagram megosztások száma 22 413, a legtöbb fotó város és építészet témájú. A keresések között jelentős hányadot képvisel a wellness téma is. Az internetes keresések alapján a 45 vizsgált város között Budapest a 18. legkeresettebb, megelőzve többek között Amszterdamot, Helsinkit, Lyont, Münchent, Athént, Monte Carlo-t vagy Hong Kong-ot.

Európát az oroszok a jó ételekkel és italokkal, a hétvégi és kulturális utakkal a kempingezéssel és a természettel, valamint a téli sportokkal párosítják. Az európai utazás pozitívumai között leggyakrabban a nagyszerű városnézési lehetőségeket, a kedvező áron elérhető szállás és étkezési lehetőségeket a vásárlási lehetőségek széles tárházát és a tisztaságot említik.

A tanulmány a UNWTO oldaláról ingyenesen letölthető:

http://www.e-unwto.org/content/n21242/fulltext.pdf

KSH előzetes adatai szerint 2014-ben több mint 778 ezer orosz vendégéjszakát regisztráltak a magyarországi kereskedelmi szálláshelyeken, ami 1,4%-kal haladja meg az előző évi adatot. A Magyarországra turisztikai céllal érkező orosz látogatók több mint 30 milliárd forintot költöttek el 2014-ben. Magyarország gyógyturisztikai célországként is érdekes az orosz utazóknak, ezért az ukrán válság hatása kevésbé befolyásolta a magyar turizmus 2014-es teljesítményét.

Az orosz állampolgárok egyre nagyobb számban engedhetik meg magunknak, hogy költsenek az egészségük megőrzésére, így a vonatkozó nemzetközi trendekkel összhangban nő a lakosság egészségtudatossága, aminek következtében felértékelődött az a turisztikai termék – az egészségturizmus – amelyben Magyarország is versenyképes kínálattal rendelkezik.

Mindez megmutatkozik a magyarországi gyógyszállók 2014. évi vendégforgalmán is: a KSH előzetes adatai szerint az összes orosz vendégéjszaka csaknem harmadát, közel 247 ezer vendégéjszakát töltöttek az orosz vendégek hazánk gyógyszállodáiban, ami 5,7%-os növekedés az előző évhez képest. A gyógyszállodák összes vendégéjszakáinak több mint 22%-a köszönhető az orosz vendégeknek.

Fontos szempont az is, hogy hazánk kiváló ár-érték arányú szolgáltatásokat kínál versenytársaihoz képest, ami szintén rendkívül vonzó az orosz vendégek számára.

Az elmúlt években az orosz turisztikai piacon végzett aktív marketingtevékenységnek köszönhetően ma Budapest divatos közép-európai desztináció, Hévíz pedig rendkívül keresett gyógyturisztikai célponttá vált az orosz utazók körében is. Hévíz esetében 10 évvel ezelőtt indult el egy mintaértékű, tudatos, egy irányba mutató szakmai összefogás, amelynek eredményeként a Magyar Turizmus Zrt., a Hévíz TDM Egyesület és a helyi vállalkozók segítségével az orosz piac igényeinek megfelelő turisztikai terméket sikerült fejleszteni, mellyel állandóan jelen vagyunk az orosz piacon, Jekatyerinburgtól Kalinyingrádon át Moszkváig.

Oroszország mellett az MT Zrt. 2013-tól kiemelten foglalkozik a négy FÁK-tagállam – Azerbajdzsán, Kazahsztán, Üzbegisztán és Fehéroroszország – új, feltörekvő piacaival is.

A Magyar Turizmus Zrt. a nemzetközi turisztikai szervezetekkel egyetértésben és velük együttműködve arra törekszik, hogy az orosz piacon továbbra is jelen legyen és ennek érdekében erőteljes piacmegtartó marketingtevékenységet fejt ki.

Forrás: OBJEKTÍV Hírügynökség

 

Weboldalunk cookie-kat használ annak érdekében, hogy jobb felhasználói élményt biztosítson azáltal, hogy a cookie-k megjegyzik a személyes beállításait. További információkért olvassa el az Adatkezelési Szabályzatunkat.

A fentiekket egyetértek.