Átrendeződött a kihelyezés Nyomtatás
2009. május 22. péntek, 05:00

Átrendeződött a világ tevékenység kihelyezési (outsourcing) térképe

Az A.T. Kearney elemzése

Továbbra is India és Kína a legkedveltebb szolgáltatás kihelyezési célpont; Közép és Kelet-Európa mélyrepülésben; Délkelet-Ázsia és a Közel-Kelet országai bizakodhatnak


A költségelőnyök eltolódása és a munkaerő minőségbeli fejlődése drámai átrendeződést indított el az országok szolgáltatás kihelyezési listáján - ezt tükrözi az A.T. Kearney nemzetközi tanácsadó cég legfrissebb elemzése, melyben az országokat a Globális Szolgáltatáskihelyezési Index (Global Services Location Index) alapján rangsorolja.

India, Kína és Malajzia a GSLI első, 2004-es mérése óta őrzi vezető helyét a listán, a legújabb értékek mégis alapvető súlyponteltolódást jeleznek a világ országai között, mivel a korábban erős pozíciókkal bíró közép-európai régiónál már az ázsiai, a közel-keleti és az észak-afrikai térség is versenyképesebb.

A GSLI a világ 50 legtőkevonzóbb országát rangsorolja a tevékenységek lehetséges kihelyezése szempontjából (informatika, szolgáltatások és támogatás, ügyfélkapcsolati központok és back-office megoldások). Az országok rangsorát az eredmények súlyozott eredménykombinációjából számítják.. A rangsor meghatározó számítási paraméterek 3 nagyobb csoportba sorolhatóak: a pénzügyi teljesítmény, a megfelelő munkaerő megléte és az üzleti környezet.

A közép-európai régió (Lengyelország, Csehország, Magyarország és Szlovákia) az elmúlt években még a nyugati, távoli kiszervezési (ún. offshore) üzletek elsőszámú célpontja volt, ám a bérinfláció és a dollárral szembeni árfolyamgyengülés megdrágította a helyi beruházásokat. Eközben Délkelet-Ázsia és a Közel-Kelet alacsonyköltségű országai komoly eredményeket értek el idén a munkaerő hozzáférhetősége és képzettségének fejlesztése terén. Ennek köszönhető, hogy idén először Egyiptom, Jordánia és Vietnám is bekerült a GSLI lista első 10 helyezettje közé.

„Noha a kiszervezésekről szóló döntéshozatalnak továbbra is sarokköve a költségelemzés, a munkaerő-állomány minősége is egyre fontosabb tényezővé válik. A vállalatok ma már globális szemüvegen keresztül nézik a munkaerőpiacot, amelynek elsődleges oka a magas hozzáadott értéket generáló pozícióknál meglévő hiány” – állítja Norbert Jorek, az A.T. Kearney partnere és a Globális Üzletpolitikai Tanács (Global Business Policy Council) ügyvezető igazgatója. A világ kormányai erre az igényre a humántőkébe történő befektetésekkel válaszolnak.”
Bár Magyarország veszített pozíciójából a korábbi évekhez képest, Frank Klausz, az A.T. Kearney magyarországi igazgatója bizakodó a romló tendencia megfordulását illetően. „Noha a magyar pozíció abszolút értelemben romlott (a 24-i helyről a 37-ra) , a régió többi országában ez a visszalépés magasabb mértékű mint Magyarországon (például Szlovákia 12-ről a 40-ik helyre esett vissza). A globális versenyre Magyarországnak összetett választ kell adnia, ahol a humán tőkébe történő folyamatos befektetés és a versenyképes költségszint elérése a legfontosabb eszközök” – állítja Frank Klausz.

A 2009-es év teljes eredménylistáját az 1. táblázatban olvashatja. A régiók teljesítményéről részletesebb elemzést és további információt a www.atkearney.com oldalon talál.

A 2009-es GSLI-lista legfontosabb tanulságai:
•A Közel-Kelet és Észak-Afrika is megjelent a legkeresettebb célpontok között. Előretörésük a nagylélekszámú és képzett lakosságnak, valamint Európához való közelségüknek köszönhető. Az első 10-ben szereplő Egyiptom (6.) és Jordánia (9.) mellett Tunézia (17.), az Egyesült Arab Emírségek (29.) és Marokkó (30.) is bekerült a GSLI-lista első 30 országa közé.
•A dél-szaharai régió erejéről tanúskodik Ghána (15.), Mauritius (25.), Szenegál (26.), és Dél-Afrika (39.) teljesítménye.
•Latin-Amerika és a Karibi-térség továbbra is az USA-hoz való közelségéből profitál (ún. onshoring). A régió-első Chile gazdasági erejét stabil belpolitikája és kedvező üzleti háttere biztosítja, a 8. helyen szerepel. A térség többi országa közül kiemelkedik Mexikó (11.), Brazília (12.) és Jamaica is, mely 11 helyet javítva már 23. a listán.
•Az első három helyezett India, Kína és Malajzia egyedülálló adottságaiknak köszönhetően továbbra is jelentős előnnyel vezet a világ országai előtt, lakosságuk magasan képzett, üzleti környezetük vonzó és a költségszintjük alacsony. India különösen vonzó célpont, s miközben továbbra is őrzi vezető helyét a listán, már tőkekihelyezéssel is serkenti iparának növekedését.
•Az Amerikai Egyesült Államok a San Antonio-hoz hasonló, kisebb, ’második ligás’ városok tőkevonzó képessége alapján a 14. a listán – a dollár mélyrepüléséből fakadó pénzügyi előnyöknek köszönhetően. Amerikában, ahol a munkaerő minősége a legjobbnak bizonyult, a növekvő munkanélküliség és a politikai szempontok fokozzák az érdeklődést a belföldi beruházási lehetőségek iránt. Hasonló trendek figyelhetőek meg az Egyesült Királyságban, Franciaországban és Németországban is, amelyek szintén előrébb kerültek a listán.
•A világgazdasági válság ugyan lelassította az aktuális kiszervezéseket, ám a vállalatok dolgozói közt az offshore-állomány aránya mégis növekedhet a nemzetközi válság eredményeképp. A hazai leépítésekkel nem jár együtt az szolgáltatás kihelyező cégek alkalmazottainak elbocsátása is, hiszen a vállalatok arra törekszenek, hogy alacsonyabb költségek mellett, de megtartsák szolgáltatásaikat. Egy kihelyezett szolgáltató vállalat azért is olyan vonzó lehetőség, mert előéletének rövidsége miatt még nem alakultak ki az anyaországokban idővel létrejövő alacsony hatékonyságú tevékenységek.

„A világválság tervezhető következményei fényében a vállalatok most újraértékelik a politikai kockázatokat, a külföldi munkaerőt és a szakértelem szerepét is. Ez alapvetően változtatja meg a kiszervezések dinamikáját” – összegez Paul A. Laudicina az A.T. Kearney elnök-vezérigazgatója. „A képességek koncentrációjával szemben, azok stratégiai elosztásának és a globális szolgáltatások zavartalanságának biztosítása érdekében felértékelődik a kockázatkezelés jelentősége.”

Forrás
Weber Shandwick


A Lépéselőny Virtuális Irodaház üzleti közösség, az üzleti partner keresésre alkalmas cégtár, szakmai tudakozó. Legyen a célja új vevő szerzés, értékesítés – a Lépéselőnnyel a bevétel és a haszon nem marad el. A magyar gazdaság szereplői közti üzleti kommunikáció terepe, ahol a gyakorlatban próbálhatja ki a vállalatgazdaságtani ismereteit. A magyar gazdaság, a vidékfejlesztés, a leader közösségek, az erőforrás gazdálkodás, az informatika, a marketing és a világgazdaság fő hírei.
 

Weboldalunk cookie-kat használ annak érdekében, hogy jobb felhasználói élményt biztosítson azáltal, hogy a cookie-k megjegyzik a személyes beállításait. További információkért olvassa el az Adatkezelési Szabályzatunkat.

A fentiekket egyetértek.