Milyen a jó motivációs rendszer? Nyomtatás
2007. április 21. szombat, 19:26
Kell-e egyáltalán motiválni?

Eszközrendszer munkatársaink sarkallására

ImageLegutóbbi üzleti klubbunk témája a motiváció volt. Ez jó ihletet adott összefoglalni az ezzel kapcsolatos tapasztalatokat.
Egy tanácsadó blogján azt olvastam épp legutóbb, hogy ne motiváljuk az alkalmazottat pénzzel, hiszen a vezetőt sem motiválja senki, csak saját maga. Adjuk meg neki a kialkudott fix fizetését havonta, ez az ő jutalma a minőségi munkavégzéséért cserébe, a profitot pedig rakja zsebre a tulajdonos, hiszen övé az üzleti kockázat.


A motiváció jelentése, késztetni, serkenteni – a mozgás (angolul: motion) szóból származik, azaz mozgatni. Sajnos, vagy nem sajnos, motiválni kell. Mozgatni, dolgoztatni kell az embereket célok kitűzésével, játékok, versenyek kitalálásával, pénzzel, elismeréssel, stb. bármilyen eszközzel, de késztetni kell őket, hogy a munkát elvégezzék.

A vállalkozó szellemű ember illetve az alkalmazotti munkatárs két különböző embertípus. Amíg a vállalkozó a nagyobb siker, profit reményében akár mindenét képes kockára tenni, addig az alkalmazotti típus a biztonságot, a kiszámíthatóságot szereti. Vagyis csak annyit hajlandó dolgozni, ami feltétlenül szükséges az életszínvonala megtartásához. Erre mondják a cinikusok, hogy a tulajdonos annyit fizet az alkalmazottjának, amit minimálisan szükséges, cserébe az alkalmazott annyit hajlandó dolgozni neki, amit minimálisan szükséges.

Az érdekeket közelíteni kell, az alkalmazottat érdekeltté kell tenni, azaz motiválni kell.

Motivációs eszközök

Motiválás alatt nem csak pénzbeli motivációt értünk. A felmérések szerint az alkalmazottakat nem pénz motiválja elsősorban, hanem 1. elismerés („időnként veregessék meg a vállam”), 2. biztonság, kiszámíthatóság, és végül 3. a pénz.

Motivációs típusok tehát:
-külső (anyagi) motivációs eszköz, pl. pénz, jutalmak, jutalomüdülések, stb.
-belső (pszichés) motivációs eszköz, pl. erkölcsi elismerés, példamutatás, előléptetés, díjak, közös kirándulás, stb.

Ebben a rövid hírlevélben csupán kettőt emelnék ki a fentiek közül.

ImagePénzzel való motiválás- fix fizetésen túli bónrendszer

Nem könnyű olyan fizetési rendszert kidolgozni, ami az alkalmazottak számára motiválóan hat, és a cég is megengedheti magának. Én mégis azt javaslom, hogy a havi fix fizetésen túl, dolgozz ki egy motiváló bonusz rendszert. Hagyd meg a fix fizetésüket (mert ez jelenti számukra a biztonságot), de ösztökéld őket havi szinten teljesítménynövelésre azáltal, hogy valamilyen formában és mértékben tovább részesíted őket a sikerből.

A rendszer lényege:
1.Havi bevételedből vond le az összes működési költséged (bérleti díj, anyagköltség, alvállalkozói díjak, könyvelő, stb, munkabérek+járulékok, stb.)
2. A fennmaradó rész, cégprofit, nyereség, stb-ből számold ki, hogy mennyi az az összeg, amit motiválásra meg tudsz engedni – (30% vagy kevesebb, mondjuk 10-20%)
3.Ezt oszd szét egyenlő arányban a munkatársaid között (levonva szabadságon, betegszabadságon stb töltött időt) – havi alapon.

Ha nő vagy csökken a profit, a bőrükön fogják érezni, ahogy te. Így a munkatársak érdekeltté válnak céged nyereségessé tételében. Csapatszinten, közösen. Ez egy alapgondolat, amelyet tovább finomíthatsz, de a lényege ez: ha az alkalmazott hozzájárul a nagyobb nyereséghez, részesedjen belőle.

Személyes vezetői példamutatás

ImageEz az egyik legfontosabb pszichés motivációs eszköz. Láttál már olyan vezetőt, akiért az emberei tűzbe mennének? Hogyan alakíthat ki a vezető ilyen légkört? Személyes példamutatással. Azzal, hogy
- következetes (a számonkérésben, a jutalmazásban, döntéseiben)
- fejleszti önmagát és a cégét
- ötletekkel, kreativitással előremozdítja a dolgok menetét
- a minőség és rend iránti igénye látszik a munkakörnyezetén, megjelenésén, munkáján
- pontos, precíz, kiszámítható
- és nagyon fontos: mer döntést hozni és felelősséget vállalni stb.

Felmérések szerint az alkalmazottakat elsősorban a közvetlen vezetője tartja ott, vagy üldözi el a munkahelyről, és nem a fizetés. Ebből persze az látszik, hogy a motiválás nem egy külön alkalmanként végzett tevékenység, a jó vezető a mindennapokban tetteivel motivál.

Nagy Géza 

Forrás: Professzionális Konzultánsok Szövetsége

Kérdése van a cikkhez? Írja meg a Ezt a címet a spamrobotok ellen védjük. Engedélyezze a Javascript használatát, hogy megtekinthesse. e-mailcímre!

Szeretne díjmentesen konzultálni szakértőnkkel? Érdekli, hogy lehet ezt gyakorlatba ültetni a saját cégében?

 

Üzleti Közösségünk tagjaként erre IS jogosult egész évben! Részletekért kattintson ide →

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



A Lépéselőny Virtuális Irodaház üzleti közösség, az üzleti partner keresésre alkalmas cégtár, szakmai tudakozó. Legyen a célja új vevő szerzés, értékesítés – a Lépéselőnnyel a bevétel és a haszon nem marad el. A magyar gazdaság szereplői közti üzleti kommunikáció, a gazdasági ismeretek gyakorlati alkalmazásának terepe. Lényeges, gyakorlatban használható információk egy helyen a fő HR és munka témákban: munkaerő, erőforrás fejlesztési, bérszámfejtés, munkaügy, TB. A szakügyintézők, szakmenedzserek, ügyintézők, fejlesztési tanácsadók kincsesbányája, akik a gazdálkodási kar, illetve a menedzsment kézikönyvek elvégzése után gyakorlati ötletek tárházát találják a tréning, állás interjúk, önéletrajz kezelés, munkaerő-felvétel, képzések, coaching, teljesítmény menedzsment témákban.
 

Weboldalunk cookie-kat használ annak érdekében, hogy jobb felhasználói élményt biztosítson azáltal, hogy a cookie-k megjegyzik a személyes beállításait. További információkért olvassa el az Adatkezelési Szabályzatunkat.

A fentiekket egyetértek.