A munkavállalók értékteremtéséről Nyomtatás
2007. április 21. szombat, 19:26
Hogyan szúrjam ki, ha valaki nem dolgozik?

Avagy mit tehet egy vezető, hogy a munkát elvégezzék

ImageAz igazi munkavégzés mindig valamifajta értékteremtés. Nem tekinthetünk valamit munkának, ha annak eredményeképp nem áll elő valamilyen érték. Ha egy munkatársad egész nap lót-fut, ügyintéz, de nem sikerül nyélbe ütnie semmit, akkor nem mondhatjuk, hogy érdemleges tevékenységgel töltötte ki a munkaidejét. Rád is igaz – ha Te, vezetőként, egész nap rengeteget dolgoztál, de a nap végén mégsem érzed, hogy bármit is elvégeztél volna, akkor akár azt is mondhatjuk, hogy aznap nem dolgoztál. Te egész biztosan így fogod érezni!


Munkavégzés szempontjából ezért három fő csoportra bonthatjuk a munkavállalókat. Vannak 1. lógósok, 2. tevékenyek, 3. termelékenyek.

ImageLógós remélhetőleg már nincs nálad, bár biztos vagyok benne, hogy találkoztál ilyennel. Van, aki egész egyszerűen nem szeret dolgozni, nincs tehetsége hozzá. Őket be kell indítani, mint a lendkerekes autót, és ha kifogy a lendület, akkor szépen meg is állnak, egészen addig, amíg újból fel nem húzzák őket. Ha valakit nógatni kell, nem éri meg képezni, nem éri meg fegyelmezni, jobb, ha megszabadulsz tőle.

Sok ember végez látszattevékenységet, hogy megfeleljen a munkahelyi elvárásoknak. Valljuk be, velünk is előfordul, hogy lekötjük magunkat egy csomó kevésbé fontos teendővel, mert nincs kedvünk nekilátni a fontos, sürgős, ráadásul „nagyon nem szeretem” feladatoknak. Tehát ha magadon is megfigyelted, legyél nyitott észrevenni az embereiden is! Ők is emberből vannak, és nem robotok. De légy résen azokkal, akiknek a munkája nyomán valahogy soha nem áll elő semmi értékes.

A termelékeny munkatárs igazi kincs.

Minden munkájának produktuma, TERMÉKE van. Mindezt ösztönösen teszi – nem szereti félbehagyni a dolgokat, nem szereti a rendetlen munkakörnyezetet, szeret úgy hazamenni, hogy minden el van végezve, amit aznapra kitűzött, és így tovább. Amit javasolni tudok, hogy olyan rendszered legyen, ahol minden egyes munkakörnek pontosan definiált TERMÉKE, azaz végeredménye van, és erre tanítsd meg legelőször is a munkatársaidat. Segítsd őket termelékennyé válni!

Vannak munkakörök, ahol elengedhetetlen, hogy eredményeket érjünk el. Ilyen például az orvos vagy a mérnök. Itt könnyű megfogalmazni a produktumot, hiszen kézzel fogható, hogy valaki termelékeny-e vagy sem (lásd, páciensben felejtett szike vagy összedőlt híd). De a „kevésbé látványos” munkakörök produktumait éppúgy pontosan definiálni kell.
ImagePl. a „te leszel a recepciós, felveszed a telefonokat, fogadod a vendégeket” sablon helyett mindig pontosan magyarázd el az illetőnek, hogy „azt várom tőled, hogy bárki, aki ide bejön, úgy érezze, hogy udvariasan és gyorsan fogadták, korrektül megválaszolták a kérdéseit, és jó érzésekkel távozzon. Azt szeretném, ha minél előbb megtanulnád a cég munkatársainak nevét, telefonmellékeit, hogy mindig pontosan és gyorsan kapcsolni tudd a bejövő hívásokat. Ezek a te munkád termékei: Az udvariasan fogadott, elégedetten távozó vendégek; a pontosan és időben megválaszolt és postára adott levelek; a pontosan és gyorsan a megfelelő munkatárshoz továbbított telefonhívások. Ezért fizetlek.”

Egy jó recepciósnak vagy tanult irodavezetőnek ezek evidens dolgok, de azért csak tudatosítsd.
És végig ugyanígy az összes munkatársnál. Mit vársz tőle, mitől hasznos ő számodra? Ha alkalmazod az illetőt, azt szeretnéd, hogy terheket vegyen le a válladról. Tehát az előbbi kérdéseket meg kell tudnod válaszolni. Ha valakinél kétségeid vannak, hogy azt nyújtja-e, amit elvársz, ülj le vele, és magyarázd el neki. Ha ez sem elég, adj neki írásban lefektetett, behatáridőzött célokat, és ellenőrizd a teljesítést. Erre biztosan összekapja magát. Ha pedig nincs kedved állandóan nevelgetni, és fejet mosni, akkor jöhet a – divatos szóval – „minőségi csere”.

Nincs túl nehéz dolgod tehát, ha:
1. Pontosan tudod, hogy milyen eredményt vársz el minden egyes munkakörtől (termék)
2. Ezeket írásban le is fekteted a munkatársak munkaköri leírásában.

És ezzel megtetted az első lépést, hogy lásd, kivel van a gond a cégben.

Gera László

Professzionális Konzultánsok Szövetsége



Kérdése van a cikkhez?
Írja meg a Ezt a címet a spamrobotok ellen védjük. Engedélyezze a Javascript használatát, hogy megtekinthesse. e-mailcímre!

Szeretne díjmentesen konzultálni szakértőnkkel? Érdekli, hogy lehet ezt gyakorlatba ültetni a saját cégében?

Üzleti Közösségünk tagjaként erre IS jogosult egész évben! Részletekért kattintson ide →

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



A Lépéselőny Virtuális Irodaház üzleti közösség, az üzleti partner keresésre alkalmas cégtár, szakmai tudakozó. Legyen a célja új vevő szerzés, értékesítés – a Lépéselőnnyel a bevétel és a haszon nem marad el. A magyar gazdaság szereplői közti üzleti kommunikáció, a gazdasági ismeretek gyakorlati alkalmazásának terepe. Lényeges, gyakorlatban használható információk egy helyen a fő HR és munka témákban: munkaerő, erőforrás fejlesztési, bérszámfejtés, munkaügy, TB. A szakügyintézők, szakmenedzserek, ügyintézők, fejlesztési tanácsadók kincsesbányája, akik a gazdálkodási kar, illetve a menedzsment kézikönyvek elvégzése után gyakorlati ötletek tárházát találják a tréning, állás interjúk, önéletrajz kezelés, munkaerő-felvétel, képzések, coaching, teljesítmény menedzsment témákban.
 

Weboldalunk cookie-kat használ annak érdekében, hogy jobb felhasználói élményt biztosítson azáltal, hogy a cookie-k megjegyzik a személyes beállításait. További információkért olvassa el az Adatkezelési Szabályzatunkat.

A fentiekket egyetértek.