Diákmunka-gyakornoki program Nyomtatás E-mail
2011. május 15. vasárnap, 00:00
Számos esetben tapasztalható, hogy a Diákmunka szó hallatán a piaci szereplőknek két dolog jut eszükbe; a szórólapozás és a nyár. A kezdeti időkben valóban a Diákmunka jellemzően a fiatalok nyári elfoglaltsága volt, és a szórólapozási, illetve bizonyos te

Számos esetben tapasztalható, hogy a Diákmunka szó hallatán a piaci szereplőknek két dolog jut eszükbe; a szórólapozás és a nyár. A kezdeti időkben valóban a Diákmunka jellemzően a fiatalok nyári elfoglaltsága volt, és a szórólapozási, illetve bizonyos terjesztési munkák voltak a legjellemzőbb munkalehetőségek.  Az elmúlt évek során az Iskolaszövetkezeten keresztül munkát vállaló diákok ugyanolyan értékű munkaerőnek bizonyultak, mint a főállású munkavállalók. Bizonyos esetekben még felül is múlták a főállású munkaerőt, hiszen a friss ismereteikkel és lendületességükkel felpezsdítik az adott cég életét.

A cégvezetőkben gyakran felmerül a kérdés: „Miért és mikor alkalmazzak diákot?”. Nos, a lehetőségek elég szélesek. Legyen szó akár szezonális, akár kampány jellegű munkáról, szabadságolásról, vagy csak költséghatékony működésről, a diákmunka minden esetben ideális lehetőséget nyújthat minden szervezet számára. A diákmunka, mint szolgáltatási forma alkalmazása jelentős költségmegtakarítást jelent az igénybe vevő cégek számára. Emellett fontos szempont, hogy diákmunkások foglalkoztatásával a munkaerő-állomány is frissíthető lendületes, frissen képzett, az aktuális piaci viszonyokhoz alkalmazkodni tudó fiatal munkatársakkal. Érdemes megemlíteni azt a tényt is, hogy a diákmunka igénybevételével a cégek támogatják a következő generációk szakmai fejlődését, a munka világával való ismerkedésüket, valamint eredményes tanulmányaikat is.

A hatályos törvényi szabályozás értelmében az iskolaszövetkezetek kedvező feltételekkel tudják megvalósítani a munkát vállaló, nappali tagozatos hallgatói jogviszonnyal rendelkező diákok foglalkoztatását, bérezését. A diákmunka alkalmazásával a megbízó cég mentesül számos járulék illetve adó, továbbá a toborzási költségek megfizetése alól. Ezen felül megtakarítható az összes adminisztrációs költség (bérszámfejtés, könyvelés, személyenként az éves jövedelemigazolás készítése). A tevékenységet ellátó iskolaszövetkezet a szolgáltatásáról ÁFA-s számlát állít ki, mely egy összegben költségként elszámolható. A vállalkozói díj a bruttó bérre vetített szorzóval is meghatározható, ekkor az igénybe vevő cég pontosan tudhatja a diák munkavállaló juttatását is. A legtöbb esetben az aktuális szolgáltatási díj a ledolgozott órák alapján kerül meghatározásra, így a tényleges munkavégzés alapján a költségek pontosan nyomon követhetők, illetve tervezhetőek.
A diák-munkaerő alkalmazása célszerű váratlanul jelentkező munkaerő-igény, hosszabb-rövidebb idejű projektek lebonyolítása esetén, továbbá nagyobb volumenű rendelésállomány, szabadságolás, de akár létszám-korlátozás, létszámstop idején is. Az alkalmas diák-munkaerő felkutatását, kiválasztását, illetve az adminisztrációs feladatokat (munkaszerződés kötése, jelenléti ívek összesítése, bérszámfejtés, kifizetés) a megbízott iskolaszövetkezet teljes körűen ellátja. Igény esetén természetesen a kiválasztásban a fogadó cég, avagy szervezeti egység munkatársai is részt vehetnek (főleg komolyabb elvárások esetén célszerű, pl. szakmai gyakorlatosok, gyakornokok, projektfeladatban résztvevők kiválasztásakor).

A diákmunka a saját munkaerő-állomány eredményes bővítéséhez is megfelelő alapot szolgáltathat. Egy jól működő cég számára elengedhetetlen, hogy szakmailag kiválóan képzett és kellően motivált munkatársak alkossák a munkaerőgárdát. A diákmunka alkalmazásával lehetőség nyílik arra, hogy a cégek a későbbi főállású munkaerő-állomány bővítése céljából előzetesen teszteljék a leendő munkavállalóikat. A diákok a tanulmányaik befejeztével a munkaerő-piac újdonsült tagjaivá válnak, és a jó szakemberek iránt továbbra is erőteljes a kereslet. A diákmunkásokat alkalmazó cég lépéselőnybe kerülhet, mert az esetleges pozitív tapasztalat fényében már főállású állományába is veheti az általa kipróbált immár „ex-diák” munkavállalót. Ezzel minimalizálható az előzőekben említett toborzási költség, illetve a beválás bizonytalansága és a fluktuáció is.

Előfordulhat olyan eset is, hogy az adott diák munkavállaló nem az iskolaszövetkezet által kerül a foglalkoztató cég látókörében. A legtöbb felsőoktatási képzés szakmai gyakorlati időt határoz meg a hallgatók számára. Minden cég számára fontos, hogy a tanulmányaik befejeztével a munkaerő-piacra frissen kikerülő munkavállalókat foglalkoztasson, hiszen az új, lendületes szakemberek alkalmazásával jelentős versenyelőnyre tehet szert. A gyakornokok alkalmazása, a cég mostani és későbbi eredményes működésének elengedhetetlen tényezőjévé válhat. A gyakornoki időre történő foglalkoztatásuk számos esetben problémát okoz. A legegyszerűbb megoldás, hogy a gyakorlati időre alkalmazotti státuszba helyezik a programban résztvevő diákokat. Ezzel viszont a cég jelentősen rontja a későbbi munkavállalási esélyeiket, mert a főállásban való foglalkoztatásukkal megfosztják a Start Kártya jogosultságuktól a diákokat. Ez azzal a veszéllyel jár, hogy a későbbi főállású munkakereséskor nehezebben tudnak elhelyezkedni, mert a foglalkoztató cég nem tudja igénybe venni a foglalkoztatásukkal járó kedvezményeket. A gyakornokok költséghatékony foglakoztatására is igénybe vehetőek az iskolaszövetkezetek szolgáltatásai. Amennyiben egy adott cég nem foglalkoztat gyakornokokat, de szeretne ilyen irányban nyitni a fiatal munkavállalók felé, avagy a megfelelő kvalitású leendő munkaerő megtalálása, kiválasztása nehézségeket okoz, akkor az iskolaszövetkezetek közreműködésével is felkutathatók a megfelelő gyakornokok.

A diákmunka a foglalkoztatott hallgatók számára is előnyökkel jár. A munkát vállaló diákoknak ugyanis nem kell megküzdeniük a munkakeresés gyötrelmeivel, mert az iskolaszövetkezetek felkutatják és le is ellenőrzik helyettük a munkalehetőségeket. És ami a legfontosabb: amikor munkát vállalnak, az iskolaszövetkezet köt velük egy munkaszerződést, melyben rögzítik a pontos munkafeladatodat, annak helyszínét, és a munka elvégzéséért járó munkabért. Ebben az esetben a diák munkavállaló biztos lehet abban, hogy amennyiben az általa elvállalt munkát a munkaszerződésedben leírtaknak megfelelően elvégzi, és a jelenléti ívet leigazoltatja, az érte járó fizetését biztosan meg fogja kapni.

A fiatalok a Munka Törvénykönyve alapján általánosan 16 éves koruktól dolgozhatnak. Munkát a 15. és 16. életév között szülői engedéllyel, legfeljebb napi 4 órában, és csak a nyári szünetben vállalhatnak. Iskolaszövetkezeten keresztül minden 16. életévét betöltött, magyarországi oktatási intézményben érvényes nappali tagozatos hallgatói jogviszonnyal rendelkező diák vállalhat munkát. (Érdekes, hogy a törvény szerint a külföldi állampolgárok is dolgozhatnak iskolaszövetkezeten keresztül, ugyanakkor a külföldi egyetemen tanuló magyar állampolgárságú diákok nem). Az életkori sajátosságok következtében, illetve a megrendelői elvárásokhoz igazodva az iskolaszövetkezetek döntő többsége a 17 éves kor feletti diákokat foglalkoztatja. Tapasztalati tények igazolják, hogy a 17 év felettiek sokkal magabiztosabban, lelkiismeretesebben és megbízhatóbban végzik el a rájuk bízott feladatokat. Ahhoz, hogy valaki diákként vállalhasson munkát, csak egy nappali tagozatos hallgatói jogviszonyt igazoló iskolalátogatási igazolás, egy saját bankszámlaszám, illetve az adóazonosító jel szükséges. A diák munkavállalók esetenként a főállású munkavállalóknál jobban is végezhetik a rájuk bízott feladatokat, hiszen lelkesek, és friss ismereteik illetve élethelyzetük, felfogásuk miatt jobban alkalmazkodnak a piaci viszonyokhoz, avagy a megrendelői igényekhez. Másrészt számukra sokkal fontosabb a helytállás, hiszen a diákmunkán keresztül megszerezhetik a szükséges munkatapasztalatot és elismerést ahhoz, hogy tanulmányaik végeztével már ezek birtokában váljanak a munkaerő-piac teljes jogú szereplőivé.

A diákmunka keretében ellátható tevékenységek tekintetében a kínálat széles skálán mozog. Az egyszerű betanított munkától (csomagolás, címkézés, borítékolás), az irodai munkákon keresztül (irodai adminisztráció, telemarketing, adatrögzítés, call center, archiválás), a promóciós tevékenységeken át (hostess, termékbemutatás, polcellenőrzés, próbavásárlás), egészen a komoly szakmai tudást igénylő munkákig (programozás, adatbázis-kezelés, építészeti tervezés, műszaki felmérés, vegyészi tevékenység) minden megtalálható a palettán. A sokrétű alkalmazhatóságnak köszönhetően mind a megbízók, mind a diákok számára biztosított a lehetőség, hogy megtalálják az igényeinek legmegfelelőbb megoldást, illetve feladatkört.

A diákmunka által a pályakezdő diplomásoknak is nagyobb esélyük nyílik arra, hogy a tanulmányaik végeztével sikeresen elhelyezkedjenek. A megbízó cégek jelentős része a diákmunkán keresztül történő foglalkoztatást már a főállású munkaerő kiválasztási folyamat részeként, munkakipróbálásként alkalmazza, használja. A tanév ideje alatt végzett diákmunka pedig elég időt biztosít számukra, hogy a kiválasztott jelöltet több munkafázisban is alávessék a tesztelési folyamatnak.

Forrás: MŰISZ Iskolaszövetkezet
www.muisz.hu




A Lépéselőny Virtuális Irodaház üzleti közösség, az üzleti partner keresésre alkalmas cégtár, szakmai tudakozó. Legyen a célja új vevő szerzés, értékesítés – a Lépéselőnnyel a bevétel és a haszon nem marad el. A magyar gazdaság szereplői közti üzleti kommunikáció, a gazdasági ismeretek gyakorlati alkalmazásának terepe. Lényeges, gyakorlatban használható információk egy helyen a fő HR és munka témákban: munkaerő, erőforrás fejlesztési, bérszámfejtés, munkaügy, TB. A szakügyintézők, szakmenedzserek, ügyintézők, fejlesztési tanácsadók kincsesbányája, akik a gazdálkodási kar, illetve a menedzsment kézikönyvek elvégzése után gyakorlati ötletek tárházát találják a tréning, állás interjúk, önéletrajz kezelés, munkaerő-felvétel, képzések, coaching, teljesítmény menedzsment témákban.

 

Lépjen kapcsolatba a Virtuális Irodaház Tagjaival - egy kattintással!

Electrocomfort Kft.
Pethõ László

Partner ajánlása ismerősnek
További adatok >> További adatok megtekintése csak regisztrált tagjainknak lehetséges..
Regisztrációhoz kattintson ide..
Feltöltött állományok >> További adatok megtekintése csak regisztrált tagjainknak lehetséges..
Regisztrációhoz kattintson ide..
Ismerősök >> További adatok megtekintése csak regisztrált tagjainknak lehetséges..
Regisztrációhoz kattintson ide..
Bemutató üzemmód, csak az adatok egy része hozzáférhető
Filantrop Környezetvédelmi ... Filantrop Környezetvédelmi És Fûtéstechnikai Kht.
Nagy Terézia

Partner ajánlása ismerősnek
További adatok >> További adatok megtekintése csak regisztrált tagjainknak lehetséges..
Regisztrációhoz kattintson ide..
Feltöltött állományok >> További adatok megtekintése csak regisztrált tagjainknak lehetséges..
Regisztrációhoz kattintson ide..
Ismerősök >> További adatok megtekintése csak regisztrált tagjainknak lehetséges..
Regisztrációhoz kattintson ide..
Bemutató üzemmód, csak az adatok egy része hozzáférhető
AL-FA Design Kft.
Stoh Judit

Partner ajánlása ismerősnek
További adatok >> További adatok megtekintése csak regisztrált tagjainknak lehetséges..
Regisztrációhoz kattintson ide..
Feltöltött állományok >> További adatok megtekintése csak regisztrált tagjainknak lehetséges..
Regisztrációhoz kattintson ide..
Ismerősök >> További adatok megtekintése csak regisztrált tagjainknak lehetséges..
Regisztrációhoz kattintson ide..
Bemutató üzemmód, csak az adatok egy része hozzáférhető
Univerzal - Pack Kft.
Boros Barbara

Partner ajánlása ismerősnek
További adatok >> További adatok megtekintése csak regisztrált tagjainknak lehetséges..
Regisztrációhoz kattintson ide..
Feltöltött állományok >> További adatok megtekintése csak regisztrált tagjainknak lehetséges..
Regisztrációhoz kattintson ide..
Ismerősök >> További adatok megtekintése csak regisztrált tagjainknak lehetséges..
Regisztrációhoz kattintson ide..
Bemutató üzemmód, csak az adatok egy része hozzáférhető