Diákmunka-gyakornoki program Nyomtatás
2011. május 15. vasárnap, 00:00
Számos esetben tapasztalható, hogy a Diákmunka szó hallatán a piaci szereplőknek két dolog jut eszükbe; a szórólapozás és a nyár. A kezdeti időkben valóban a Diákmunka jellemzően a fiatalok nyári elfoglaltsága volt, és a szórólapozási, illetve bizonyos te

Számos esetben tapasztalható, hogy a Diákmunka szó hallatán a piaci szereplőknek két dolog jut eszükbe; a szórólapozás és a nyár. A kezdeti időkben valóban a Diákmunka jellemzően a fiatalok nyári elfoglaltsága volt, és a szórólapozási, illetve bizonyos terjesztési munkák voltak a legjellemzőbb munkalehetőségek.  Az elmúlt évek során az Iskolaszövetkezeten keresztül munkát vállaló diákok ugyanolyan értékű munkaerőnek bizonyultak, mint a főállású munkavállalók. Bizonyos esetekben még felül is múlták a főállású munkaerőt, hiszen a friss ismereteikkel és lendületességükkel felpezsdítik az adott cég életét.

A cégvezetőkben gyakran felmerül a kérdés: „Miért és mikor alkalmazzak diákot?”. Nos, a lehetőségek elég szélesek. Legyen szó akár szezonális, akár kampány jellegű munkáról, szabadságolásról, vagy csak költséghatékony működésről, a diákmunka minden esetben ideális lehetőséget nyújthat minden szervezet számára. A diákmunka, mint szolgáltatási forma alkalmazása jelentős költségmegtakarítást jelent az igénybe vevő cégek számára. Emellett fontos szempont, hogy diákmunkások foglalkoztatásával a munkaerő-állomány is frissíthető lendületes, frissen képzett, az aktuális piaci viszonyokhoz alkalmazkodni tudó fiatal munkatársakkal. Érdemes megemlíteni azt a tényt is, hogy a diákmunka igénybevételével a cégek támogatják a következő generációk szakmai fejlődését, a munka világával való ismerkedésüket, valamint eredményes tanulmányaikat is.

A hatályos törvényi szabályozás értelmében az iskolaszövetkezetek kedvező feltételekkel tudják megvalósítani a munkát vállaló, nappali tagozatos hallgatói jogviszonnyal rendelkező diákok foglalkoztatását, bérezését. A diákmunka alkalmazásával a megbízó cég mentesül számos járulék illetve adó, továbbá a toborzási költségek megfizetése alól. Ezen felül megtakarítható az összes adminisztrációs költség (bérszámfejtés, könyvelés, személyenként az éves jövedelemigazolás készítése). A tevékenységet ellátó iskolaszövetkezet a szolgáltatásáról ÁFA-s számlát állít ki, mely egy összegben költségként elszámolható. A vállalkozói díj a bruttó bérre vetített szorzóval is meghatározható, ekkor az igénybe vevő cég pontosan tudhatja a diák munkavállaló juttatását is. A legtöbb esetben az aktuális szolgáltatási díj a ledolgozott órák alapján kerül meghatározásra, így a tényleges munkavégzés alapján a költségek pontosan nyomon követhetők, illetve tervezhetőek.
A diák-munkaerő alkalmazása célszerű váratlanul jelentkező munkaerő-igény, hosszabb-rövidebb idejű projektek lebonyolítása esetén, továbbá nagyobb volumenű rendelésállomány, szabadságolás, de akár létszám-korlátozás, létszámstop idején is. Az alkalmas diák-munkaerő felkutatását, kiválasztását, illetve az adminisztrációs feladatokat (munkaszerződés kötése, jelenléti ívek összesítése, bérszámfejtés, kifizetés) a megbízott iskolaszövetkezet teljes körűen ellátja. Igény esetén természetesen a kiválasztásban a fogadó cég, avagy szervezeti egység munkatársai is részt vehetnek (főleg komolyabb elvárások esetén célszerű, pl. szakmai gyakorlatosok, gyakornokok, projektfeladatban résztvevők kiválasztásakor).

A diákmunka a saját munkaerő-állomány eredményes bővítéséhez is megfelelő alapot szolgáltathat. Egy jól működő cég számára elengedhetetlen, hogy szakmailag kiválóan képzett és kellően motivált munkatársak alkossák a munkaerőgárdát. A diákmunka alkalmazásával lehetőség nyílik arra, hogy a cégek a későbbi főállású munkaerő-állomány bővítése céljából előzetesen teszteljék a leendő munkavállalóikat. A diákok a tanulmányaik befejeztével a munkaerő-piac újdonsült tagjaivá válnak, és a jó szakemberek iránt továbbra is erőteljes a kereslet. A diákmunkásokat alkalmazó cég lépéselőnybe kerülhet, mert az esetleges pozitív tapasztalat fényében már főállású állományába is veheti az általa kipróbált immár „ex-diák” munkavállalót. Ezzel minimalizálható az előzőekben említett toborzási költség, illetve a beválás bizonytalansága és a fluktuáció is.

Előfordulhat olyan eset is, hogy az adott diák munkavállaló nem az iskolaszövetkezet által kerül a foglalkoztató cég látókörében. A legtöbb felsőoktatási képzés szakmai gyakorlati időt határoz meg a hallgatók számára. Minden cég számára fontos, hogy a tanulmányaik befejeztével a munkaerő-piacra frissen kikerülő munkavállalókat foglalkoztasson, hiszen az új, lendületes szakemberek alkalmazásával jelentős versenyelőnyre tehet szert. A gyakornokok alkalmazása, a cég mostani és későbbi eredményes működésének elengedhetetlen tényezőjévé válhat. A gyakornoki időre történő foglalkoztatásuk számos esetben problémát okoz. A legegyszerűbb megoldás, hogy a gyakorlati időre alkalmazotti státuszba helyezik a programban résztvevő diákokat. Ezzel viszont a cég jelentősen rontja a későbbi munkavállalási esélyeiket, mert a főállásban való foglalkoztatásukkal megfosztják a Start Kártya jogosultságuktól a diákokat. Ez azzal a veszéllyel jár, hogy a későbbi főállású munkakereséskor nehezebben tudnak elhelyezkedni, mert a foglalkoztató cég nem tudja igénybe venni a foglalkoztatásukkal járó kedvezményeket. A gyakornokok költséghatékony foglakoztatására is igénybe vehetőek az iskolaszövetkezetek szolgáltatásai. Amennyiben egy adott cég nem foglalkoztat gyakornokokat, de szeretne ilyen irányban nyitni a fiatal munkavállalók felé, avagy a megfelelő kvalitású leendő munkaerő megtalálása, kiválasztása nehézségeket okoz, akkor az iskolaszövetkezetek közreműködésével is felkutathatók a megfelelő gyakornokok.

A diákmunka a foglalkoztatott hallgatók számára is előnyökkel jár. A munkát vállaló diákoknak ugyanis nem kell megküzdeniük a munkakeresés gyötrelmeivel, mert az iskolaszövetkezetek felkutatják és le is ellenőrzik helyettük a munkalehetőségeket. És ami a legfontosabb: amikor munkát vállalnak, az iskolaszövetkezet köt velük egy munkaszerződést, melyben rögzítik a pontos munkafeladatodat, annak helyszínét, és a munka elvégzéséért járó munkabért. Ebben az esetben a diák munkavállaló biztos lehet abban, hogy amennyiben az általa elvállalt munkát a munkaszerződésedben leírtaknak megfelelően elvégzi, és a jelenléti ívet leigazoltatja, az érte járó fizetését biztosan meg fogja kapni.

A fiatalok a Munka Törvénykönyve alapján általánosan 16 éves koruktól dolgozhatnak. Munkát a 15. és 16. életév között szülői engedéllyel, legfeljebb napi 4 órában, és csak a nyári szünetben vállalhatnak. Iskolaszövetkezeten keresztül minden 16. életévét betöltött, magyarországi oktatási intézményben érvényes nappali tagozatos hallgatói jogviszonnyal rendelkező diák vállalhat munkát. (Érdekes, hogy a törvény szerint a külföldi állampolgárok is dolgozhatnak iskolaszövetkezeten keresztül, ugyanakkor a külföldi egyetemen tanuló magyar állampolgárságú diákok nem). Az életkori sajátosságok következtében, illetve a megrendelői elvárásokhoz igazodva az iskolaszövetkezetek döntő többsége a 17 éves kor feletti diákokat foglalkoztatja. Tapasztalati tények igazolják, hogy a 17 év felettiek sokkal magabiztosabban, lelkiismeretesebben és megbízhatóbban végzik el a rájuk bízott feladatokat. Ahhoz, hogy valaki diákként vállalhasson munkát, csak egy nappali tagozatos hallgatói jogviszonyt igazoló iskolalátogatási igazolás, egy saját bankszámlaszám, illetve az adóazonosító jel szükséges. A diák munkavállalók esetenként a főállású munkavállalóknál jobban is végezhetik a rájuk bízott feladatokat, hiszen lelkesek, és friss ismereteik illetve élethelyzetük, felfogásuk miatt jobban alkalmazkodnak a piaci viszonyokhoz, avagy a megrendelői igényekhez. Másrészt számukra sokkal fontosabb a helytállás, hiszen a diákmunkán keresztül megszerezhetik a szükséges munkatapasztalatot és elismerést ahhoz, hogy tanulmányaik végeztével már ezek birtokában váljanak a munkaerő-piac teljes jogú szereplőivé.

A diákmunka keretében ellátható tevékenységek tekintetében a kínálat széles skálán mozog. Az egyszerű betanított munkától (csomagolás, címkézés, borítékolás), az irodai munkákon keresztül (irodai adminisztráció, telemarketing, adatrögzítés, call center, archiválás), a promóciós tevékenységeken át (hostess, termékbemutatás, polcellenőrzés, próbavásárlás), egészen a komoly szakmai tudást igénylő munkákig (programozás, adatbázis-kezelés, építészeti tervezés, műszaki felmérés, vegyészi tevékenység) minden megtalálható a palettán. A sokrétű alkalmazhatóságnak köszönhetően mind a megbízók, mind a diákok számára biztosított a lehetőség, hogy megtalálják az igényeinek legmegfelelőbb megoldást, illetve feladatkört.

A diákmunka által a pályakezdő diplomásoknak is nagyobb esélyük nyílik arra, hogy a tanulmányaik végeztével sikeresen elhelyezkedjenek. A megbízó cégek jelentős része a diákmunkán keresztül történő foglalkoztatást már a főállású munkaerő kiválasztási folyamat részeként, munkakipróbálásként alkalmazza, használja. A tanév ideje alatt végzett diákmunka pedig elég időt biztosít számukra, hogy a kiválasztott jelöltet több munkafázisban is alávessék a tesztelési folyamatnak.

Forrás: MŰISZ Iskolaszövetkezet
www.muisz.hu




A Lépéselőny Virtuális Irodaház üzleti közösség, az üzleti partner keresésre alkalmas cégtár, szakmai tudakozó. Legyen a célja új vevő szerzés, értékesítés – a Lépéselőnnyel a bevétel és a haszon nem marad el. A magyar gazdaság szereplői közti üzleti kommunikáció, a gazdasági ismeretek gyakorlati alkalmazásának terepe. Lényeges, gyakorlatban használható információk egy helyen a fő HR és munka témákban: munkaerő, erőforrás fejlesztési, bérszámfejtés, munkaügy, TB. A szakügyintézők, szakmenedzserek, ügyintézők, fejlesztési tanácsadók kincsesbányája, akik a gazdálkodási kar, illetve a menedzsment kézikönyvek elvégzése után gyakorlati ötletek tárházát találják a tréning, állás interjúk, önéletrajz kezelés, munkaerő-felvétel, képzések, coaching, teljesítmény menedzsment témákban.

 

Weboldalunk cookie-kat használ annak érdekében, hogy jobb felhasználói élményt biztosítson azáltal, hogy a cookie-k megjegyzik a személyes beállításait. További információkért olvassa el az Adatkezelési Szabályzatunkat.

A fentiekket egyetértek.