Álláspiaci változtások |
2010. május 05. szerda, 03:00 |
A Workania.hu internetes állásportál (www.workania.hu) legutóbbi kutatása a munkaerő-piaci kereslet és kínálat - a meghirdetett állások és az álláskeresők számának - elmúlt évben bekövetkezett változásait vizsgálta.
Az állásportál adatai szerint 2009-ben 4,5%-kal nőtt az álláskeresők száma, miközben összességében 28%-kal kevesebb állást hirdettek meg, mint egy évvel korábban. Az elmúlt év során a legnagyobb mértékben, 76%-kal a biztosítás területén nőtt az elhelyezkedni kívánók száma, míg az álláshirdetések számában a legnagyobb mértékű, 65%-os csökkenés a mezőgazdaság és élelmiszeriparban történt. A gépiparban állást keresők száma 27,5%-kal nőtt 2009-ben, az álláshirdetések száma eközben 51%-kal csökkent. A gyártás, termelés területen állást keresők száma 26%-kal nőtt, az álláshirdetések száma 16%-kal volt kevesebb 2009-ben. Az építőipar és ingatlan területen 19%-kal többen kerestek állást tavaly, de 55%-kal kevesebb álláshirdetésre jelentkezhettek. A szolgáltatási területeken elhelyezkedni kívánók száma 19%-kal nőtt, a területen meghirdetett állások száma viszont 26%-kal csökkent. A vendéglátóipar, idegenforgalom területén 11%-kal többen kerestek állást 2009-ben, mint egy évvel korábban, a meghirdetett állások száma pedig 43,5%-kal csökkent. PR Herald: ÁLLÁSPIACI VÁLTOZÁSOK - Workania.hu Az autóiparban elhelyezkedni akarók száma 18%-kal nőtt, az állások száma eközben 58%-kal csökkent. A biztonság és védelem területén 27%-kal nőtt az álláskeresők száma, de 47%-kal kevesebb volt a meghirdetett munkakör. A textil-, bőr és cipőiparban 23%-kal többen kerestek állást 2009-ben, de szintén jelentős mértékben, 75%-kal csökkent a hirdetések száma. 12%-kal nőtt az elektrotechnika és elektronika területén elhelyezkedni akarók száma, de 42%-kal csökkent a területen meghirdetett munkakörök száma. Az egészségügy és szociális szféra területén 26,5%-kal kevesebb munkakört hirdettek, miközben 11%-kal nőtt a területen elhelyezkedni kívánók száma. A pozíciókat a hierarchiában elfoglalt helyek alapján vizsgálva azt látjuk, hogy 51%-kal kevesebb hirdetés vonatkozott a szakképzett munkaerő, szolgáltatási alkalmazottak keresésére 2009-ben, miközben 14%-kal többen pályáztak ilyen munkakörökre, mint egy évvel korábban. Adminisztratív területen elhelyezkedni kívánók száma 6,4%-kal csökkent, a meghirdetett munkakörök száma 7,4%-kal volt kevesebb, mint 2008-ban. A műszaki területen szakképzettséget kívánó munkakörökre vonatkozó hirdetések száma 20,8%-kal csökkent, a meghirdetett középvezetői állások száma 26,6%-kal, a felsővezetői állások száma több, mint 41%-kal csökkent. Az adatok életkor szerinti vizsgálata azt mutatja, hogy 2009-ben 6,2%-kal többen pályáztak állásra a legfiatalabb, 17-24 év közötti korcsoportból, 1,4%-kal csökkent a 25-34 éves álláskeresők száma, 10,7%-kal nőtt az állásra pályázók száma a 35-44 év közötti korcsoportban. Legjobban a két felső korosztályban nőtt az álláskeresők száma: a 45-54 év közöttiek közül 17,4%-kal többen voltak aktív munkakeresők 2009-ben, az 55 év felettiek közül 30%-kal többen kerestek állást. A Workania internetes állásbörze (www.workania.hu) a győri Lapcom Kft. tulajdonában van. Az állásportál 2006-ban jelent meg az internetes álláspiac hazai mezőnyében, s havi 270 ezres látogatottságával mára a magyar piac egyik meghatározó szereplőjévé vált: 2008 januárja óta a hirdetések száma csaknem megduplázódott. A társaság szlovák testvéroldala - a www.profesia.sk-, hazájában piacvezető. A Workania kéthetente ad közre kutatási adatokat, abból kiindulva, hogy a vállalati protokoll sok esetben nem teszi lehetővé (még a közvetlen kollégák körében sem) a munkabérekről folytatott diskurzusokat. Bár semmi nem tiltja, a magyar szokásrend alapján nem illő ezeket a kérdéseket firtatni. A témával foglalkozó, komolyan vehető fórumok korábban nem léteztek, ezért a napi 42.000 látogatottságú Workania létrehozta az aktív Állás Fórumot (http://www.workania.hu/allas-forum), a munkapiaccal összefüggő vélemény- és tapasztalatcsere érdekében, amit az álláskeresők és a szakmai nyilvánosság véleményformálói ma már egyaránt igénybe vesznek. Az oldal új hirdetői: Audi Hungária, Danone, Lidl, Nokia Komárom és a Tesco. A Workania egyre népszerűbb és ismertebb fizetés-összehasonlító portáljának (www.merces.hu) adatbázisai is naponta frissülnek. Forrás: News4Business
|