Munkahelyi tanácsok vezetőválasztáshoz Nyomtatás
2007. április 21. szombat, 19:26
Egyet előre, kettőt hátra

Gyakorlati tippek a viselkedés előrelátásához

ImageFiatal szakemberként az ember könnyen csábul kihívást jelentő, jó fizetéssel és további előrelépéssel kecsegtető álláslehetőségekre. Kis szerencsével a lehetőségek valóban adottak, és a leendő főnök is támogatja az ifjú titán további előrelépéseit. Amíg a vezetők nagy többségére jellemző ez a hozzáállás, addig ugyanakkor az esetek növekvő részarányában tapasztaljuk, hogy a beígért kezdeti támogatás a felvett fiatalabb szakember előrelépéseivel egyre csökken, vagy éppen negatívba fordul: ahonnan eddig a védelmező segítséget kaptuk, onnan most támadások, kritikák érnek. Ahelyett, hogy az ember figyelmének nagy részét a munkájára, ügyfeleire irányíthatná, kénytelen azt „belsőleg” elpazarolni. Ráadásul az ilyen és hasonló történetek nem egyszer érnek véget csúfosan – kitalálható, hogy ki húzza a rövidebbet. 


Mondhatjuk, ez teljesen „emberi”, a szakmai féltékenység, az irigység öltött testet a vezetőben, ez ellen nincs védekezés. Azonban, ha jó néhány ilyen esetet alaposabban szemügyre veszünk, mindig azt találjuk, hogy ez elkerülhető lett volna, mert az effajta „emberi” hozzáállás már a kezdetekben – sőt, akár felvételi interjún is – felfedezhető. Hogy hogyan, íme tíz gyakorlati módszer a fejvadász tollából, amely már a felvételi interjún is alkalmazható!
Image1. Általánosságok. Figyeljük a vizsgált személy kommunikációját. Nézzük meg, mennyire fogalmaz konkrétan az egyes helyzetekről, emberekről. Csak azok a dolgok kérhetők számon (valamennyire), amit az ember konkrétan meg is fogalmazott („várható, hogy ez a pozíció hamarosan a regionális ügyvezetés alá kerül” - „az a tervem, hogy jövő év januárjáig a jelenlegi értékesítési igazgatót kinevezem regionális ügyvezetőnek”). Minél konkrétabb valaki, annál kevesebb a hátsó gondolat, és annál kevésbé fog egy beígért lépésből kifarolni. 

2. Megfélemlített munkatársak. Ez biztos kiindulópontja vizsgálódásainknak. Vegyük alaposan szemügyre leendő munkahelyünkön dolgozó kollégáinkat. Mennyire önállóak? Mennyire tudnak felszabadultan tevékenykedni? Milyen a hangulat? Több személyen vett minta alapján dolgozunk. Fejlődést támogató környezetben az emberek kiegyensúlyozottak, nyugodtak, vidámak, eredményesen dolgoznak, és nagyon ritkán hibáznak. Image

3. Befejezetlen feladatok. Néha látványos tünetei vannak (asztalon tornyosuló irathalmaz, rendetlenség), néha csak alaposabb megfigyelés után derül ki: vannak itt hónapok, esetleg évek óta húzódó, megkezdett és soha be nem fejezett, le nem zárt projektek, el nem ért célok. Az, hogy mennyire képes valaki befejezni a megkezdett feladatait, mutatja, hogy mennyire képes irányítani saját dolgait, vagy épp mennyire van mások befolyása alatt.

4. Felelősség. Mennyire képes látni a felelősségét a cégét érintő kérdésekben? Elfogadja-e, hogy fejétől bűzlik a hal? Ha képes érzékelni az ok-okozat összefüggéseit, akkor látja, hogy mennyiben játszik ő maga szerepet az eredmények alakulásában. Vagy hajlamos külső tényezőket (piac, versenytársak, anyacég, stb.) okként beállítani. Ha így tesz, akkor később se lepődjünk meg, ha azzal állít elénk, hogy: „Kedves Kolléga, az anyacégnél úgy döntöttek, hogy az értékesítési vezetői pozíciót egy ideig nem kívánják betölteni.”

5. Mások segítése. Igazából a legbelső alapmotivációra vagyunk kíváncsiak. Hogyan áll hozzá másokhoz (munkatársak, ügyfelek)? Mi a legbelső szándék? Képes-e valamilyen hasznos dolgot nyújtani valaki másnak, ami annak segítségére van? Teljesen emberi gesztusokat érdemes figyelni, semmi mást. Képes-e egy papírzsebkendőt nyújtani egy másik embernek, ha szükség van rá, vagy elvinni a villamosmegállóig, ha együtt indultak el?

6. Tulajdonnal bánás. Egyfelől: úgy gazdálkodik-e a cége vagyonával, mintha az övé volna? Másfelől: ami szigorúan véve nem az ő saját tulajdona, azzal mennyire bánik bőkezűen? Mi az, ami még „belefér” neki? Nyilván, alaposabb ismeretség után deríthetjük ki mindezt.

7. Kommunikációs szünetek. Egy jó teszt, bárhol, és bármikor. Felteszünk egy kérdést, és figyeljük a kérdést feltevése és a kérdés tényleges, konkrét megválaszolása között eltelt időt. (A „Főnök, sikerült-e a jövő évi büdzsé elfogadtatása?” kérdést a „Hát, nagyon nagy vitáink voltak a vezérigazgatóval” mondat nem válaszolja meg!) Az az idő számít, amíg a kérdésünket ténylegesen megválaszoló válasz meg nem érkezik. Ha ez hosszú, akkor a téma körül rejtett, ki nem mondott gondolatok vannak, amiről amúgy jó lenne tudnunk (pláne, ha a kérdés mondjuk ez volt: „Ön személy szerint mennyire számol hosszú távon velem, mint munkatárssal?”).

Image8. Szemkontaktus. Fontosságával mindannyian tisztában vagyunk. Azonban nézzük a kritikus pillanatokat, és nagyon figyeljünk: a kérdés megválaszolása közben képes-e folyamatos szemkontaktusra? Ha minden gondolat napvilágra kerül, akkor igen. Ha van még ott valami, amit tudnunk kellene, akkor nem képes folyamatos szemkontaktusra: félrenéz, keresgél.
Végül két módszer a felvételi interjú utáni időszakokra:

Image9. Kritikák. A tartós együttműködés szakaszában nagyon jól használható elv: aki túlzottan kritizál, annak vaj van a füle mögött. A kritika a célpont kisebbítésére, súlyának és fontosságának csökkentésére szolgáló mechanizmus. Pontosan amiatt, amit a kritizáló a célpont ellen elkövetett vagy mulasztott.
10. Nevető harmadik. Sajnos nem csak társasjátékok játékmódszere, hanem az életben is megfigyelhető. Tartós, elhúzódó konfliktus esetén érdemes körülnézni, hogy kinek állhat érdekében a két érintetten kívül a fennálló szituáció. Mindig találunk egy olyan harmadikat, aki látszólag pártatlan, de mindkét féllel kapcsolatban áll, és szítja a vitát.Fenti módszerek alkalmazása sok csalódástól kímélheti meg az amúgy nyitott, pozitív és építő gondolkodású embert. Mert nem mindenki ilyen. Úgyhogy: tessék használni!

Fenti módszerek alkalmazása sok csalódástól kímélheti meg az amúgy nyitott, pozitív és építő gondolkodású embert. Mert nem mindenki ilyen. Úgyhogy: tessék használni!

Tokár Péter

Forrás: Tesk Tanácsadó Kft.

Kérdése van a cikkhez? Írja meg a Ezt a címet a spamrobotok ellen védjük. Engedélyezze a Javascript használatát, hogy megtekinthesse. e-mailcímre!

Szeretne díjmentesen konzultálni szakértőnkkel? Érdekli, hogy lehet ezt gyakorlatba ültetni a saját cégében?

Üzleti Közösségünk tagjaként erre IS jogosult egész évben! Részletekért kattintson ide →

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



A Lépéselőny Virtuális Irodaház üzleti közösség, az üzleti partner keresésre alkalmas cégtár, szakmai tudakozó. Legyen a célja új vevő szerzés, értékesítés – a Lépéselőnnyel a bevétel és a haszon nem marad el. A magyar gazdaság szereplői közti üzleti kommunikáció, a gazdasági ismeretek gyakorlati alkalmazásának terepe. Lényeges, gyakorlatban használható információk egy helyen a fő HR és munka témákban: munkaerő, erőforrás fejlesztési, bérszámfejtés, munkaügy, TB. A szakügyintézők, szakmenedzserek, ügyintézők, fejlesztési tanácsadók kincsesbányája, akik a gazdálkodási kar, illetve a menedzsment kézikönyvek elvégzése után gyakorlati ötletek tárházát találják a tréning, állás interjúk, önéletrajz kezelés, munkaerő-felvétel, képzések, coaching, teljesítmény menedzsment témákban.
 

Weboldalunk cookie-kat használ annak érdekében, hogy jobb felhasználói élményt biztosítson azáltal, hogy a cookie-k megjegyzik a személyes beállításait. További információkért olvassa el az Adatkezelési Szabályzatunkat.

A fentiekket egyetértek.