Utánpótlás híján Nyomtatás
2008. április 14. hétfő, 15:24

 Hová tűnnek a szakemberek?

Nem is olyan régen, a nyolcvanas – kilencvenes években, amikor gyerek voltam , valahogy teljesen természetesnek tűnt, hogy elmentünk a pékhez kenyérért, a cipészhez cipőt javítani, az asztaloshoz bútort készítetni. És lévén, hogy falun, kertes házban nőttem fel, mindig adódott olyan tevékenység, javítani való, amihez valamilyen szakember segítségét kellett igénybe venni. De ebből sosem adódott probléma, hiszen mindenhez volt hozzáértő kéz.

De mi a helyzet manapság?
Ma bemegyünk egy bevásárló központba, ahol igyekszünk mindent egy helyen beszerezni. A rengeteg és sokféle árunak köszönhetően abban gondolkodunk, hogy egyből kész terméket vásároljunk, ne kelljen várni, amíg elkészül.
De vajon belegondolunk-e abba, hogy mi történik, ha javíttatni szeretnénk valamit, vagy valami egyedi dolgot készíttetnénk esetleg pont olyan dologra van szükségünk, amit csak olyan szakember tud előállítani, akinek ez a szakmája.
Az elmúlt években az oktatási rendszer átalakítása miatt a szakképző iskolák szinte teljesen megszűntek. Ami megmaradt ott inkább az elméleti oktatás kap szerepet szemben annak gyakorlati részével. Pedig ezeknél a szakiskoláknál pont ez lenne a lényeg. Hogy gyakorlatban is tudják alkalmazni, amit megtanulnak a diákok, hogy a későbbiekben a sok-sok gyakorlás után átlássák az egészet és az adott területnek kiváló szakemberei legyenek.
Az a generáció, aki még őrzi egy-egy szakma csínját – bínját lassan kiöregszik és magával viszi átadatlanul az évek során összegyűlt know-howt. Azzal, hogy szinte teljesen megszűntek a gyakorlati oktatóhelyek, a fiatalok nem tudják átvenni ezt a tudásanyagot. Pedig amiről a magyar emberek mindig is híresek voltak – az a hozzáértés, szaktudás és az ezzel kapcsolatos kreativitás – nagyon nagy érték.

Lehet-e tenni valamit ezzel kapcsolatban?
Természetesen lehet. Az iskolában megtanult anyag mellé sokat segíthetünk azzal, ha a cégnél régebben dolgozó szakembereinkkel leíratjuk tudásukat. Mit hogyan kell csinálni. Kitől mit kapnak  és kinek mit továbbítanak egy munkafolyamat során. Írassunk le mindent a legapróbb részletekig. Ebből már megtudhatjuk azokat az alaptevékenységeket, melyeket egy adott munka során megcsinálnak. Ehhez még hozzátehetnünk szakkönyveket, esetleg videofelvételeket egy-egy folyamatról. Ezek alapján sokkal könnyebben megtaníthatjuk ifjú munkatársainknak. Így megőrizhetjük és továbbadhatjuk az idősebb társadalom szakmai tudását.

Rádóczi Edina
Comline Budapest Kft.
www.comline.hu

Kérdése van a cikkhez? Írja meg a Ezt a címet a spamrobotok ellen védjük. Engedélyezze a Javascript használatát, hogy megtekinthesse. Ez az e-mail cím védett a spamkeresőktől, engedélyezni kell a Javascript használatát a megtekintéshez.  e-mailcímre!

Szeretne díjmentesen konzultálni szakértőnkkel? Érdekli, hogy lehet ezt gyakorlatba ültetni a saját cégében? 

Üzleti Közösségünk tagjaként erre IS jogosult egész évben! Részletekért kattintson ide →





A Lépéselőny Virtuális Irodaház üzleti közösség, az üzleti partner keresésre alkalmas cégtár, szakmai tudakozó. Legyen a célja új vevő szerzés, értékesítés – a Lépéselőnnyel a bevétel és a haszon nem marad el. A magyar gazdaság szereplői közti üzleti kommunikáció, a gazdasági ismeretek gyakorlati alkalmazásának terepe. Lényeges, gyakorlatban használható információk egy helyen a fő HR és munka témákban: munkaerő, erőforrás fejlesztési, bérszámfejtés, munkaügy, TB. A szakügyintézők, szakmenedzserek, ügyintézők, fejlesztési tanácsadók kincsesbányája, akik a gazdálkodási kar, illetve a menedzsment kézikönyvek elvégzése után gyakorlati ötletek tárházát találják a tréning, állás interjúk, önéletrajz kezelés, munkaerő-felvétel, képzések, coaching, teljesítmény menedzsment témákban.
 

Weboldalunk cookie-kat használ annak érdekében, hogy jobb felhasználói élményt biztosítson azáltal, hogy a cookie-k megjegyzik a személyes beállításait. További információkért olvassa el az Adatkezelési Szabályzatunkat.

A fentiekket egyetértek.