Vezetői tekintély- Velünk született vagy meg kell dolgozni érte? Nyomtatás
2010. március 31. szerda, 03:00
03_30hr1Minden vezetőnek többé-kevésbé problémát okozhat elérni, hogy az utasításait teljesítsék. Mivel az embernek megadatott a szabad akarat, ezért nem várhatjuk el, hogy beosztottjaink robot módjára cselekedjenek, csak azért, mert mi úgy kívánjuk.

Egyetlen intelligens ember sem szeret a erőszakos főnök szerepében tetszelegni, de mégis, mit tehetünk, hogy a szavunknak súlya legyen?

Az emberek iránti tolerancia és megértés fontos vezetői erények, de jó lenne, ha nem mi lennénk az ügyeletes jó fej főnök, akin mindenki átgázol vagy hülyére vesz.

Az utasítás súlya kizárólag az utasítást kiadó személy tekintélyén múlik. A tekintély elnyeréséhez nyilván hozzáértés szükségeltetik, de önmagában ez nem elég. A szakmai tiszteletet ezzel megalapozod, de bizony az is szükséges, hogy igenis használd a pozíciódból adódó erélyt és hatalmat - élned kell vele, ha tetszik, ha nem.

A hatalommal való élés nem feltétlenül nyers, fizikai. Előfordulhat, hogy bizonyos szinteken a „beletaposlak a földbe, ha nem csinálod meg most azonnal" működik, de azért kultur lények között nem ez a nyerő. A hatalom éreztetése inkább ennyi - én irányítok, vagyis enyém az utolsó szó. Ha ezt bárki megkérdőjelezheti, oda a tekintély.

Az első ballépés

A tekintélyed ott kezd elúszni, amikor szemet húnysz az első apró nem-teljesítés fölött.
Aztán ez szépen feltornyosul kisebb-nagyobb határidő csúszásokig, halasztgatásokig, kimagyarázásokig, majd következik a nem-teljesítés.

Aminek a végén vagy üvöltesz és megalázol, vagy meghunyászkodsz, és mindenki rajtad röhög. Egyik sem az igazi.

A megoldás egyszerűen hangzik: ha kiadsz egy utasítást, határozottan tedd, és ami a lényeg: következetesen kérd számon. Azaz hajtsd be a teljesítést. A számonkérésnek megvannak az eszközei, de most hadd említsek egy egyszerű példát.

Személyes kontroll

Van egy egyszerű eszköz, amit én szerettem alkalmazni, mivel nem szeretek kiabálni vagy követelőzni, viszont határozottan utálom, ha valami, amiben megállapodtunk nem teljesül.

Alapfeltevésünk, hogy a kiadott utasítás megalapozott, és pusztán lustaság vagy hanyagság miatt nem teljesült.

Példa: Személyesen odamész az asztalához: „Józsikám, felhívtad már az xy ügyfelet?"
„Jaj, még nem volt rá időm."
„Tedd meg légy szíves" helyett vagy „Mikor fogod megtenni?" helyett (ami jobb, mint a szemet hunyás) ülj le mosolyogva mellé egy székre, és elegánsan mondd azt: „Megvárom." És nyugodtan várd meg, amíg megteszi, amire kérted. (Ha ez nem sarkalja teljesítésre, nagyobb a baj.) Lényeg: szemtől szembe kéred. Ott és most.

Vagy lehet ilyen:
„Mooost?"
„Igen, mostanra beszéltük meg, nem?"
„De most van egy SOS feladatom, hadd fejezzem már be."
„Oké, 10 perc elég befejezni?" „Igen." 10 perc múlva visszamész, és behajtod rajta teljesítést.

Erre lehet, hogy nem lesz mindig időd. Csináld szúrópróba szerűen a „laza gyerekeknél". Nyilván ha valaki egyszer-egyszer megcsúszik, vagy nem készül el valamivel, de jellemzően jól teljesítő munkatárs, nem mászunk a nyakára.

A módszernek ezer és ezer variációja van, lehet nagyon profin, nem bántóan és intelligensen csinálni.

Ha valaki egy hosszabb munkával van elmaradva, akkor csak elindítani tudod, nem ülhetsz ott mellette: „Mi lenne, ha hozzáfognál most?", és majd később ellenőrzöd, hogy teljesítette-e. A lényeg, hogy nincs kibúvó.

Kérd, amiben megállapodtatok. Kérd, amíg meg nem kapod. Kérd, ha kell személyesen, szemtől szemben, ott és azonnal. Ha nagyon megértő vagy, adj neki még fél órát vagy egy órát. De ne engedd meg, hogy elsumákolja. Ha ez sem működik, jöhetnek az erőteljesebb eszközök.

A teljesítést be kell hajtani. Nem elég kiadni egy utasítást.
Gera László
Company Doctors



A Lépéselőny Virtuális Irodaház üzleti közösség, az üzleti partner keresésre alkalmas cégtár, szakmai tudakozó. Legyen a célja új vevő szerzés, értékesítés – a Lépéselőnnyel a bevétel és a haszon nem marad el. A magyar gazdaság szereplői közti üzleti kommunikáció, a gazdasági ismeretek gyakorlati alkalmazásának terepe. Lényeges, gyakorlatban használható információk egy helyen a fő HR és munka témákban: munkaerő, erőforrás fejlesztési, bérszámfejtés, munkaügy, TB. A szakügyintézők, szakmenedzserek, ügyintézők, fejlesztési tanácsadók kincsesbányája, akik a gazdálkodási kar, illetve a menedzsment kézikönyvek elvégzése után gyakorlati ötletek tárházát találják a tréning, állás interjúk, önéletrajz kezelés, munkaerő-felvétel, képzések, coaching, teljesítmény menedzsment témákban.