Hogyan motiváljunk? Nyomtatás
2010. április 21. szerda, 03:00

04_21hr1Egy tanácsadó blogján azt olvastam épp legutóbb, hogy ne motiváljuk az alkalmazottat pénzzel, hiszen a vezetőt sem motiválja senki, csak saját maga. Adjuk meg neki a kialkudott fix fizetését havonta, ez az ő jutalma a minőségi munkavégzéséért cserébe, a profitot pedig rakja zsebre a tulajdonos, hiszen övé az üzleti kockázat.


A motiváció jelentése, késztetni, serkenteni – a mozgás (angolul: motion) szóból származik, azaz mozgatni.
Sajnos, vagy nem sajnos, motiválni kell. Mozgatni, dolgoztatni kell az embereket célok kitűzésével, játékok, versenyek kitalálásával, pénzzel, elismeréssel, stb. bármilyen eszközzel, de késztetni kell őket, hogy a munkát elvégezzék.

A vállalkozó szellemű ember illetve az alkalmazotti munkatárs két különböző embertípus.

Amíg a vállalkozó a nagyobb siker, profit reményében akár mindenét képes kockára tenni, addig az alkalmazotti típus a biztonságot, a kiszámíthatóságot szereti. Vagyis csak annyit hajlandó dolgozni, ami feltétlenül szükséges az életszínvonala megtartásához. Erre mondják a cinikusok, hogy a tulajdonos annyit fizet az alkalmazottjának, amit minimálisan szükséges, cserébe az alkalmazott annyit hajlandó dolgozni neki, amit minimálisan szükséges.

Az érdekeket közelíteni kell, az alkalmazottat érdekeltté kell tenni, azaz motiválni kell.

Motivációs eszközök

Motiválás alatt nem csak pénzbeli motivációt értünk. A felmérések szerint az alkalmazottakat nem pénz motiválja elsősorban, hanem
1. elismerés („időnként veregessék meg a vállam”),
2. biztonság, kiszámíthatóság, és végül
3. a pénz.

Motivációs típusok tehát:

- külső (anyagi) motivációs eszköz, pl. pénz, jutalmak, jutalomüdülések, stb.
- belső (pszichés) motivációs eszköz, pl. erkölcsi elismerés, példamutatás, előléptés, díjak, közös kirándulás, stb.

Forrás: Gera László
Cégdoktorok
www.hatekonycegvezetes.hu