A 66 százalékos szabály Nyomtatás
2010. október 01. péntek, 03:00

Lépéselőny/HR/HatékonytalanságLétezik egy általános megfigyelés, miszerint egy átlag cégben a munkák 66%-a felesleges munka. Vagyis minden háromból kettő pazarlás. Vezető tanácsadónk mesélte, hogy családi házukban az ablakok kicserélésével bíztak meg egy céget, akik ki is jöttek felmérni. Aztán amikor hozták az ablakokat, kiderült, hogy a felmérés nem volt tökéletes, nem tudták befejezni a munkát. Amikor másodszor jöttek ki, még mindig hiányzott valami. Végül harmadszorra sikerült feltenniük az ablakokat. Egy jó felméréssel ez elsőre is sikerülhetett volna, nem igaz?


Vajon a vevő kifizeti ezt a három alkalmat? Dehogy. Egyszer fizet. A kicserélt ablakokért. És mi van a többi kiszállással, a kieső munkaidővel, a többlet költséggel? Itt egyvalaki fizet háromszor – a cégvezető. Kifizeti az embereit azért, mert háromszor végezték el azt a munkát, amit egyszer is el lehetett volna? Persze hogy ki. Sok hasonló példa van a szervezetlenségből adódó esetekre. A 66-os szabály sajnos tipikus.

Egyik cégvezető ismerősöm rendre szapulja munkatársait. Megpróbálom élethűen tolmácsolni legutóbbi beszélgetésünket: „képtelen vagyok rávenni a marketingesemet, hogy normális munkát végezzen. Megkértem, hogy rendeljen 500 db tollat, amelyet ajándékba osztogathatnánk VIP ügyfeleinknek. A tollra rá kell tenni cégünk internetes elérhetőségét. Első nekifutásra úgy küldte volna el a megrendelést, hogy a feliratból kihagyott egy betűt. Most képzeld, ha legyártatom, mind mehet a kukába. Szerencse, hogy észrevettem. Kértem, javítsa ki. Megtette. Nézem, hát most meg a pont hiányzott (a cégnév.hu-ból)! Mondtam neki, hogy szedje össze magát, és próbáljon már három szót rendesen legépelni, de nem hiszed el, csak negyedszerre sikerült. És akkor én vagyok a hülye. Persze, hogy mindenre oda kell figyeljek.”

Egy másik cégtulajdonos a következőket mesélte enyhén túlfeszült idegállapotban: „A minap bemegyek a szervizes fiúk vécéjébe, látom, hogy villog a neoncső. Te, ezek úgy vizelnek félig sötétben! Mondom nekik, hogy vegyetek ki a raktárból egy neont, aztán cseréljétek már ki! Nem igaz, hogy sötétben kell vizelni! Erre azt mondja nekem a raktáros, hogy nem tudja kicserélni, mert nincs raktáron neon, rendelni kell. Mondom neki, akkor rendeld meg! Közben azért utánanéztem a raktárban, mert úgy emlékeztem, hogy van még valahol a raktárban egy-két darab, és valóban ott volt hátul a polcon, jól emlékeztem. Na, ilyenkor elordítom magam: így hu*ozol a vécében egy hónapja, és amikor szólok, hogy cseréld ki, könnyebb megrendelni tízet, mint utánanézni rendesen a raktárban?! Erre az csak vonja a vállát. Emlékszem, hogy vettem egy doboz neont és gyújtót, és háromszor szóltam egy hónap alatt, de ezek képesek úgy járni budira, hogy nincs rendes világítás! Van üzletvezetőm, van szervizesem, azok is odajárnak. A raktáros nem adja ki, a szervizes nem cseréli ki, üzletvezető nem követeli meg, most ki itt a felelős? Én? 5 perc munka, ehhez miért én kellek?”

Lehet, hogy ezek szélsőséges példák, és a te cégedre egyáltalán nem jellemzők. Mégis talán jól demonstrálják, hogy átgondolt szervezés és tiszta irányvonalak nélkül egy növekedésben lévő cég végül bolondokházává válik.

Hogyan szervezethetnénk meg a munkát úgy, hogy a célok és a feladatok mindenki számára egyértelműek legyenek? Hogyan építhetnénk olyan céget, amely szervezetileg inspirálja a hatékony munkavégzést, és aminek a közelébe se jönnek a munkát elkerülni vágyók?

Gera László

www.hatekonycegvezetes.hu


A Lépéselőny Virtuális Irodaház üzleti közösség, az üzleti partner keresésre alkalmas cégtár, szakmai tudakozó. Legyen a célja új vevő szerzés, értékesítés – a Lépéselőnnyel a bevétel és a haszon nem marad el. A magyar gazdaság szereplői közti üzleti kommunikáció, a gazdasági ismeretek gyakorlati alkalmazásának terepe. Lényeges, gyakorlatban használható információk egy helyen a fő HR és munka témákban: munkaerő, erőforrás fejlesztési, bérszámfejtés, munkaügy, TB. A szakügyintézők, szakmenedzserek, ügyintézők, fejlesztési tanácsadók kincsesbányája, akik a gazdálkodási kar, illetve a menedzsment kézikönyvek elvégzése után gyakorlati ötletek tárházát találják a tréning, állás interjúk, önéletrajz kezelés, munkaerő-felvétel, képzések, coaching, teljesítmény menedzsment témákban.