Tudja, hogy kihez kell fordulni, ha fogyasztói sérelem éri? Nyomtatás
2009. szeptember 17. csütörtök, 03:00

El tud igazodni a jogszabályok útvesztőjében? Tudja, hogy kihez kell fordulni, ha fogyasztói sérelem éri? - ezekre a kérdésekre is segítenek választ találni a Fogyasztóvédelmi Tanácsadó Irodák országos hálózatának tagjai. Herczog László szociális miniszter a hálózat szekésfehérvári panaszirodájában tett látogatást kedden.


Fogyasztóvédelmi Tanácsadó Irodák országos hálózata

09_17_hrKözel egymilliárd forint támogatást kapnak 2009-ben a fogyasztóvédelmi szervezetek, a tavalyi 260 millió forinthoz képest. Jövőre hazai forrásból 308 millió forintot, uniós forrásból pedig egymilliárd forintot tervezünk szétosztani a fogyasztóvédelmi szervezetek között a különböző fogyasztóvédelmi programokra.

A kiemelkedően fontos fogyasztóvédelmi tevékenység összehangolt ellátása érdekében 2008-ban kialakítottuk a Fogyasztóvédelmi Tanácsadó Irodák országos hálózatát és egységes adatbázisban elérhetővé tettük működésük fontosabb adatait a fogyasztóvédelemért felelős Szociális és Munkaügyi Minisztérium honlapján (www.szmm.gov.hu). A fogyasztóvédelmi társadalmi szervezetek - egyre inkább átvállalva a hatóságoktól a fogyasztói tájékoztatást, a panaszügyintézéshez kapcsolódó tanácsadást - a megyeszékhelyeken és a városokban irodákat, képviseleteket működtetnek. A cél az volt, hogy minden megyében és a fővárosban legalább egy helyen biztosított legyen egy olyan tanácsadó iroda a fogyasztók számára, amelyben a hét minden hétköznapján segítséget kaphatnak az érdeklődők.

Az országosan lefedett irodahálózat tagjai biztos technikai feltételekkel és felkészült szakembergárdával tudják fogadni a fogyasztókat folyamatos működés mellett. Ezáltal az a nem kívánatos tény is elkerülhetővé válik, hogy egy-egy településen, illetve megyében akár 8-9 civilek által állami forrásból működtetett iroda is létrejöjjön, míg más településen, illetve megyében egy sem. A hálózat tagja Fejér megyében a Székesfehérvári Fogyasztóvédelmi Egyesület irodája, amelyet a régiós fogyasztóvédelmi felügyelőség mellett a helyi önkormányzat is támogat.

Háttér:

A fogyasztóvédelem társadalmasításával az állam egyre nagyobb mértékben ad át fogyasztóvédelmi feladatokat a társadalmi szervezeteknek. Ebben követi az Európai Unió tagállamainak gyakorlatát, rendszerét. Az állampolgárok által létrehozott fogyasztóvédelmi társadalmi szervezetek a fogyasztók önvédelmében nélkülözhetetlenek. A cél elérése érdekében jelentős mértékben bővítettük a társadalmi fogyasztóvédelemre fordított és fordítható támogatásokat. Egyrészt törvényi szinten deklaráltuk és biztosítottuk a fogyasztóvédelmi bírságbevétel 30%-át a fogyasztóvédelmi civilek számára, másrészt a bővülő állami és fogyasztói elvárások érdekében a Nemzeti Fejlesztési Tervben elhelyeztünk egy fogyasztóvédelmi konstrukciót, amely milliárdos nagyságrendű támogatást biztosít a fogyasztóvédelmi civil szervezetek számára.

Az új fogyasztóvédelmi politika elfogadásával egy erős fogyasztóvédelem alapkövét helyeztük el 2007-ben. A kormány III. középtávú fogyasztóvédelmi stratégiája 2007-2013 közötti időszakra szól. A stratégában felsorolt prioritások között szerepel, hogy erősítjük a civil szféra fogyasztóvédelemben betöltött szerepét; el kell érni a fogyasztóvédelem társadalmasítását, a tudatos fogyasztói magatartás erősödését, valamint a fogyasztók kiszolgáltatottságának csökkenését. Célunk, hogy a fogyasztóvédelem össztársadalmi üggyé váljon, segítsünk, hogy az emberek tudatos, önálló érdekérvényesítésre képes fogyasztók legyenek, valamint növeljük a civil fogyasztóvédelmi szervezetek érdekérvényesítő képességét, a gyártók, forgalmazók, szolgáltatók ez irányú társadalmi felelősségvállalását.

A tételes jogi szabályozáson túlmenően fontos feladat, hogy ideális feltételeket teremtsünk a fejlett európai országokban már bevett gyakorlat, az önszabályozás kialakítása, megerősítése érdekében. A kormányzat ennek elősegítésére a Fogyasztóvédelmi Tanács keretein belül idén tárgyalja a Fogyasztóvédelmi Chartát. A charta a fogyasztóvédelem területén érintett valamennyi szereplő, azaz a vállalkozások érdekvédelmi szervezetei, fogyasztóvédelmi társadalmi szervezetek és a kormányzati oldal konszenzusán alapuló össztársadalmi elvi nyilatkozat, amelyben valamennyi aláíró oldal önkéntes jelleggel, a jogszabályi előírásokon túlmutató kötelezettségvállalásokat tesz a hazai fogyasztóvédelem megerősítése érdekében.

A Fogyasztóvédelmi Tanács munkájának segítésére döntés született arról, hogy a hatáskörébe tartozó különböző ágazati kérdések megvitatására, az ágazatot jellemző problémák, nehézségek megoldására Ágazati Szakkollégiumokat hozunk létre. A fogyasztói érdekvédelem szempontjából legérzékenyebb területek mentén kezdeményeztük az élelmiszeripari, a kereskedelmi és a pénzügyi szakkollégium felállítását, amelyek szeptemberben tartják alakuló ülésüket.

Forrás:
SZMM Sajtótitkárság

www.szmm.gov.hu



A Lépéselőny Virtuális Irodaház üzleti közösség, az üzleti partner keresésre alkalmas cégtár, szakmai tudakozó. Legyen a célja új vevő szerzés, értékesítés – a Lépéselőnnyel a bevétel és a haszon nem marad el. A magyar gazdaság szereplői közti üzleti kommunikáció, a gazdasági ismeretek gyakorlati alkalmazásának terepe. Lényeges, gyakorlatban használható információk egy helyen a fő HR és munka témákban: munkaerő, erőforrás fejlesztési, bérszámfejtés, munkaügy, TB. A szakügyintézők, szakmenedzserek, ügyintézők, fejlesztési tanácsadók kincsesbányája, akik a gazdálkodási kar, illetve a menedzsment kézikönyvek elvégzése után gyakorlati ötletek tárházát találják a tréning, állás interjúk, önéletrajz kezelés, munkaerő-felvétel, képzések, coaching, teljesítmény menedzsment témákban.
 

Weboldalunk cookie-kat használ annak érdekében, hogy jobb felhasználói élményt biztosítson azáltal, hogy a cookie-k megjegyzik a személyes beállításait. További információkért olvassa el az Adatkezelési Szabályzatunkat.

A fentiekket egyetértek.