A coaching önmagában kevés Nyomtatás
2008. október 26. vasárnap, 05:30

A coaching önmagában kevés

A coaching elsősorban a vezetők fejlesztésének eszköze, már csak anyagi természetéből adódóan is...


A fejlesztő módszerek közül a coaching az egyik legnépszerűbb. Jól hangzik azt mondani, hogy találkozom a coachommal vagy megyek coachingolni. A vállalat számára is trendinek számít, ha nemcsak csúcsvezetőit fejleszti ily módon, hanem további szinteken elhelyezkedő vezetőknek is biztosít "edzőt". De mikor éri ez meg valójában az egyénnek és a vállalatnak?


Amikor fejlesztésben kezdünk el gondolkodni, van néhány alapkérdés, amit érdemes végiggondolnunk: mi a célja; kit akarunk fejleszteni; milyen módszer a legideálisabb ebben az esetben? A coaching ekkor nem más, mint egy a lehetőségek közül. Természetesen ugyanez fordítva is történhet, akár a coaching trendiségéből kifolyólag, akár bármilyen más okból utasításba foglaltatik, hogy "coachingot kell csinálni". Ebben az esetben a módszer adott és meg kell találni hozzá azokat, akiknek ez megfelelő lenne. Kik lehetnek azok, akiknek a coaching az ideális módszer és milyen célkitűzéseknél alkalmazható?

A coaching elsősorban a vezetők fejlesztésének eszköze, már csak anyagi természetéből adódóan is, hiszen egyéni, négyszemközti fejlesztésről van szó, ami sokkal költségesebb más módszereknél. Néhány éve még csak a csúcsvezetők kiváltsága volt, mára már kiterjedt további vezetői szintekre is. Az sem kizárt, hogy jelenleg még csak nem is vezető a coachingban részt vevő munkatárs, hanem egy ígéretes tehetség, akire a vállalat hosszú távon építeni szeretne, vagyis a jövő vezetője. Ami biztos, hogy a coaching a kulcsemberek módszere. Azokat a munkatársakat érdemes kiválasztani, akik kulcsfontosságúak a vállalat életében.

A coaching elsősorban megtörtént szituációkat dolgoz fel a jövőbeli hatékonyabb megoldást elősegítve, vagy egy jövőbeli kihívásra készít fel, és ennek során fejleszt készségeket. Tehát alkalmas lehet készségfejlesztésre, vezetőfejlesztésre, a szakmai személyiség fejlesztésére. Ez viszont csak egy lehetőség.

Az, hogy ténylegesen mi is történik egy coaching folyamatban, nagymértékben függ attól, ki vesz részt benne, és mit hoz bele ebbe a helyzetbe. Természetesen lehet az, például egy kitűzött cél, hogy vezetői kommunikációt fejlesztünk, de itt nem leshetünk be a kulisszák mögé. Nem ülhetünk oda harmadikként, hogy mi is zajlik a coaching megbeszélésen. Nem adhatunk ki tematikát, hogy ez és ez lesz a megbeszélés témája. A coaching személyre szabott fejlesztési módszer, így akár még az is benne van a pakliban, hogy nem úgy sül el, mint ahogyan szeretnénk.

Tovább a teljes cikkhez →


 



A Lépéselőny Virtuális Irodaház üzleti közösség, az üzleti partner keresésre alkalmas cégtár, szakmai tudakozó. Legyen a célja új vevő szerzés, értékesítés – a Lépéselőnnyel a bevétel és a haszon nem marad el. A magyar gazdaság szereplői közti üzleti kommunikáció, a gazdasági ismeretek gyakorlati alkalmazásának terepe. Lényeges, gyakorlatban használható információk egy helyen a fő HR és munka témákban: munkaerő, erőforrás fejlesztési, bérszámfejtés, munkaügy, TB. A szakügyintézők, szakmenedzserek, ügyintézők, fejlesztési tanácsadók kincsesbányája, akik a gazdálkodási kar, illetve a menedzsment kézikönyvek elvégzése után gyakorlati ötletek tárházát találják a tréning, állás interjúk, önéletrajz kezelés, munkaerő-felvétel, képzések, coaching, teljesítmény menedzsment témákban.
 

Weboldalunk cookie-kat használ annak érdekében, hogy jobb felhasználói élményt biztosítson azáltal, hogy a cookie-k megjegyzik a személyes beállításait. További információkért olvassa el az Adatkezelési Szabályzatunkat.

A fentiekket egyetértek.