Fontos üzenetet hordoz a bankkártya-design Nyomtatás
2007. április 21. szombat, 19:26
A bankkártya külseje értékes többletinformációt hordoz

ImageMi határozza meg egy bankkártya kinézetét?

2007. végén első alkalommal rendezték meg „Az év bankkártyája 2007” pályázatot, melyen a különböző típusú hazai fizetőkártyák a külcsín alapján mérettettek meg. „A verseny életre hívása egyértelmű jele annak, hogy a bankkártya-design egyre fontosabb szerepet kap - mondja Zdenek Houser, a MasterCard Europe Magyarországért, Horvátországért és Szlovéniáért Felelős Igazgatója.

 


 

A MasterCard igazgatója szerint az utóbbi évek tendenciája, hogy mind a kibocsátó bankok, mind a kártyabirtokosok felismerték: a bankkártya külseje értékes többletinformációt hordoz, és a kártyák tervezésénél egyre lényegesebb szempont, hogy a plasztik külseje tükrözze a kártya célközönségének értékeit. A 2007. végén Franciaországban bemutatott, nőknek készült kártya például érdes krokodilbőr utánzatú felülettel hódít. A prémium kártyák szegmensében pedig nem egyszer neves divattervezőt kérnek fel a tervezésre, ahogy Angliában tették ezt a Coutts Bank World Card bankkártyája esetében, melyet a méret után készített öltönyeiről ismert Ozwald Boateng álmodott meg.

A klasszikus méretben létező kártya külső megjelenése majd százéves történelme alatt nagy változásokon ment át. Az egyszerű grafikai kivitelezéstől kezdve a banktematikájú designon át (banképületek rajzai, készpénzen, értékpapírokon megjelenő minták használata), mára a kreatív, művészeti grafikáig jutottunk. Természetesen vannak elemek, melyek stabilan jelen vannak a kártyán: a kibocsátó bank  és a kártyatársaság logóját és bizonyos arculati elemeit minden bankkártya hangsúlyosan viseli.

Zdenek Houser szerint manapság egyre több olyan bankkártya van forgalomban, ami nem elsősorban a logó, jóval inkább az esztétikum segítségével igyekszik megőrizni az ügyfél banki kötődését. Legfőképp azok a vizuális témák hódítanak, melyek kiegyensúlyozottságot, biztonságot, megnyugtató hatást sugároznak. A hazai gyakorlatban bőven találunk példát a természeti elemek szerepeltetésére (pl.: derűs tájkép, vízcsepp, virág), de népszerűek az embereket ábrázoló, gondtalanságot, szeretetet és boldogságot sugalló pillanatok is.

Mi határozza meg a kártya külsejét?

ImageA kártyatársaságok, így a MasterCard is bizonyos szabványokat határoz meg a kártyatervekre vonatkozóan. Mivel a kártyatársaság logója elsősorban a nemzetközi elfogadás és a biztonság garanciája, így ezek az előírások főként technikai paramétereket jelentenek.

Ami a kreatív tervezést illeti, erről a kibocsátó bank szakemberei döntenek és általában kreatív ügynökség segítségével véglegesítik a plasztik külsejét. Míg a nemzetközi bankhálózatoknál sokszor a központi, egységes kártyaterveket helyezik előtérbe, más bankoknál egyre nagyobb teret kap az egyedi tervezés is.

Zdenek Houser szerint ennek oka a piaci tendenciákban keresendő: „A hazai kártyapiac fejlődésével sok különböző bankkártya verseng egymással, így nagyobb az igény a megkülönböztetésre. Ugyanakkor a kereskedelmi partnereket is megjelenítő társmárka kártyák (co-branded kártyák) népszerűségének növekedésével kikerülhetetlen az egyedi design. Hasonló a helyzet a személyes érdeklődést kifejező, úgynevezett affinity- és a jótékonysági/ társadalmi célokat támogató kártyák esetében is.

Homa Péter, a Bankkartya.hu szakírója szerint a magyar banki gyakorlatban sok bíztató és eredményes kísérletet látunk a változatos design megalkotására: megjelentek a feltűnően egységes színű fekete illetve narancssárga kártyák, valamint az áttetsző műanyagból készült és vertikális képelhelyezéssel operáló plasztikok is. A legutóbbi évek fejleménye a sajátképes kártya, amire bizonyos megkötésekkel a kártyabirtokos saját készítésű, tetszőleges képet helyezhet fel. Ugyanakkor a szakíró szerint a prémium kártyák területén a hazai bankok nem mutatnak hasonló kísérletező kedvet, általában a minimális grafikával díszített kártyákon a presztízst jelölő szín, az ezüst vagy arany dominál.”

Forrás: MasterCard


Kérdése van a cikkhez? Írja meg a Ezt a címet a spamrobotok ellen védjük. Engedélyezze a Javascript használatát, hogy megtekinthesse. e-mailcímre!

Szeretne díjmentesen konzultálni szakértőnkkel? Érdekli, hogy lehet ezt gyakorlatba ültetni a saját cégében?

Üzleti Közösségünk tagjaként erre IS jogosult egész évben! Részletekért kattintson ide →

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A Lépéselőny Virtuális Irodaház üzleti közösség, az üzleti partner keresésre alkalmas cégtár, szakmai tudakozó. Legyen a célja új vevő szerzés, értékesítés – a Lépéselőnnyel a bevétel és a haszon nem marad el. A magyar gazdaság szereplői közti üzleti kommunikáció terepe, az online marketing gyakorlati kipróbálására tökéletes helyszín. Keresőmarketing és marketing képzések, weboldalkészítés és keresőoptimalizálás, e mail szolgáltatások profi színvonalú kivitelezéséhez szükséges tudásanyagok mind megtalálhatók a Lépéselőnyben.
 

Weboldalunk cookie-kat használ annak érdekében, hogy jobb felhasználói élményt biztosítson azáltal, hogy a cookie-k megjegyzik a személyes beállításait. További információkért olvassa el az Adatkezelési Szabályzatunkat.

A fentiekket egyetértek.