Árpolitika: vevő és eladó eredményes kompromisszuma! 1. rész |
2010. május 18. kedd, 03:00 |
A Magyar Marketing Szövetség gondozásában megjelenő könyv fejezeteiből mazsoláztunk az Lépéselőny Virtuális Irodaház olvasói számára. Az árak meghatározása a vállalkozó számára minden esetben talán a legfontosabb üzleti döntés. Minden vállalkozó tudatában van annak, hogy ezzel egy fontos döntést hoz, amellyel a piacot – vevőinek keresletét és versenytársainak viselkedését jelentősen befolyásolhatja. Ugyanakkor az árral való foglalkozás a leghálásabb marketingdöntésnek is számít, mert a jó ármeghatározás után egyértelműen jelentkezik a nyereségnövekmény. Az árpolitika lényege a „jó ár kialakítása”. Ez már csak azért is egyre fontosabb kérdés, mert a műszaki fejlődés gyorsulása, az új termékek piacon való követési idejének mérséklődése miatt egyre rövidebb idő marad arra, amíg egy új termék egyedül van a piacon, és kellő extraprofitot lehet nyerni rajta. Ez egyben azt is jelenti, hogy lerövidül a termékfejlesztés és a piaci bevezetés folyamatába való pénzügyi befektetések megtérülésének időtartama. Azt is tapasztaljuk, hogy a fogyasztási, vásárlási szokások is elég gyorsan változnak, ami jelentősen befolyásolja az árak elfogadásának folyamatát. A verseny kiterjedése, a piacok telítődése a kínálat bővülésében is jelentkezik, míg a 2008-ban kezdődő gazdasági válság a kereslet általános visszaesését eredményezte. Ennek következménye az, hogy az árverseny rendkívüli mértékben felerősödött. Ne feledjük, hogy amikor árról beszélünk, nem csak a termékek és a szolgáltatások árát értjük, hanem ugyanezek a tulajdonságok és funkciók jellemzők a különféle díjakra (közüzemi díjak, autópályadíj, stb.), honoráriumokra (ügyvédé, művészé, közreműködőé), a jutalékokra (ügynöké, közvetítőé, brókeré), a kamatra (a pénzhasználat ára), vagy akár az illetékekre (az állami szolgáltatások ára).
Mielőtt azonban elkezdjük a vállalkozó árral kapcsolatos döntési lehetőségeinek bemutatását, célszerű előbb alaposabban megismerni azt, hogy mi az ár szerepe a gazdaságban és a vállalkozásban, és hogy milyen feltételeknek kell megfelelniük az, un. „jó” áraknak.
Az ár funkciói
Az ár akkor jó, ha fedezi költségeket és nyereséget is biztosít. Ez azt jelenti, hogy a kialakított, és a piacon kinyilvánított árban a megtérülnek a vállalkozás szükséges ráfordításai, és emellett bizonyos nyereséget jelent a vállalkozó számára. Az elvárt nyereségnek is van közgazdasági meghatározottsága, ami függ a gazdaság egészének állapotától, de azért a nyereség elvárt nagyságát általában a tulajdonos, a befektető, a vállalkozó jelöli meg, és a vevők árelfogadásától, és a versenytárs reakcióitól függ, hogy megvalósul-e. Ez mindjárt azt is jelenti, hogy a jó árban tükröződnek a piaci viszonyok. Ha észrevehetően nagyobb a kínálat a keresletnél, akkor a vevők az alacsonyabb áron kínált termékeket veszik meg, és ez összességében árcsökkentő tendenciához vezet. Ha a kereslet nagyobb a kínálatnál, vagyis hiány van a piacon, akkor a vásárlási szándékkal rendelkező vevők hajlandók magasabb árat is adni a számukra fontos és kívánatos termékért, szolgáltatásért.
Az ár harmadik fontos funkciója, hogy kifejezze a társadalmi preferenciákat. Ezen azt értjük, hogy a társadalom értékrendje – bizonyos termékek, szolgáltatások fogyasztásának támogatása vagy korlátozása – az parlamentben elfogadott adózási jogszabályokkal meghatározott adómérték eltérésekben mutatkozik meg, ami beépül az árba.
Miután az előbbi összetevők figyelembevételével a vállalkozás meghatározza a terméke, szolgáltatása árát, ennek az árnak van egy negyedik funkciója is: az ár az, ami a vevőket orientálja a vásárlási döntéseikben. A vásárlóknak ugyanis – sok éves vásárlási tapasztalataik alapján – az árhoz valamilyen minőségtudatuk kapcsolódik.
Az árak fajtái és az árpolitikaAmikor egy vállalkozás egy adott üzleti időszakra meghatározza az árpolitikáját, akkor a fentiek közül megfogalmazhat irányelveket a beszerzési árakra és az eladási árakra vonatkoztatva is. Az árképzés elvei és formáiAz árkialakításának három különböző szemléletéről beszélhetünk aszerint, hogy az árképzésnek mi a kiinduló pontja. Ennek megfelelően az ár alapja lehet a költség, a versenytársak ára, vagy a fogyasztói értékítélet. A költségalapú árképzés a legelterjedtebb, mert ehhez rendelkeznek a vállalkozások a legtöbb információval. A versenyalapú árképzés gyakorlatilag árbearányosítást jelent. A fogyasztói értékítélet figyelembevétele az árképzésnél a modern marketing egyik legfontosabb követelménye.
Forrás: a részlet a "Marketing nélkül nem megy" c. gyakorlati kézikönyvből, mely a Magyar Marketing Szövetség gondozásában jelent meg 2009. év végén
|
Ügyfélszolgálat, bejövő híváskezelés, túlcsorduló hívások kezelése, kampányvonalHogyan tud úrrá lenni a folyamatosan csöngő telefonokon?Üzembiztos módszert mutatunk: munkatársai helyett mi fogadjuk cége beérkező hívásait (vagy azok egy részét, igényei szerint), nyugodt mederbe terelve feladatait.Érdekel |
|
|
|
Hideghívások, telemarketingLead generálás, időpont-egyeztetés, piackutatás, közvélemény-kutatásÉrtékesítők, cégvezetők számára aranybányaSikerdíjas tárgyalási időpont egyeztetés friss és szűrt cégadatbázisból Érdekel |
|
|
|
Adatbázis, e-mail lista, telefonszám listaLépéselőny Önnek, a konkurensei előtt - Tessék, válasszon vevőt magának!Marketing adatbázis, amire szüksége van ahhoz, hogy végre beinduljon a cégeÉrdekel |
|
|
|
Hírlevél kampányok, tömeges és célzott eDM küldésA tömeges DM levél küldés bizonyítottan hatékony módja annak, hogy növelje a forgalmát!Ne bajlódjon az adatbázis építéssel! Csoportos e-mail küldés, eDM marketing szolgáltatásunkkal állunk rendelkezésére.Érdekel |
|
|
|
SMS kampányokÉrjen el egyszerre több ezer ügyfelet azonnal! Az olcsó és kiemelkedően hatékony kampány, amire eddig várt!Tegyük fel, hogy időszakos akciója hírét gyorsan szeretné potenciális vagy már meglévő ügyfelei ezreihez eljuttatni. Milyen módszert választ?Érdekel |
Kapcsolódó cikkek
- A biztos bevételhez vezető egyszerű út
- 2014-ben a SEO fontos része lesz az online marketing
- Gerilla üzletkötés
- Adatbázis vásárlási lehetőség
- eDM vásárlási lehetőség
- Ismét költenek kutatásra a vállalatok
- Kártérítést kaphatnak az erőgazdálkodók a természeti károk után
- Mi lesz a magyar kkv-kkal 2012-ben?
- 90 nap - Ennyi időre előre látni
- MEGHÍVÓ Ghánai Szakmai Nap és Üzleti találkozó
Lépjen kapcsolatba a Virtuális Irodaház Tagjaival - egy kattintással!
Regisztrációhoz kattintson ide..
Regisztrációhoz kattintson ide..
Regisztrációhoz kattintson ide..
Regisztrációhoz kattintson ide..
Regisztrációhoz kattintson ide..
Regisztrációhoz kattintson ide..
Regisztrációhoz kattintson ide..
Regisztrációhoz kattintson ide..
Regisztrációhoz kattintson ide..
Regisztrációhoz kattintson ide..
Regisztrációhoz kattintson ide..
Regisztrációhoz kattintson ide..