Előretolt Marketing Helyőrség |
2010. december 13. hétfő, 03:00 |
Állítólag a marketing költségek 50 (más források szerint 70) százaléka ablakon kidobott pénz. Mégis, én azt gondolom, marketing nélkül nem megy – hogy máshogy szerezne tudomást egy potenciális új vevő arról, amit nálunk szerezhet be? Erre a múlt héten is találtam egy kiváló példát. Mégis, a legtöbb kisvállalkozó egy nem is annyira titkos fegyvert próbál bevetni a marketingben, ami lehet, hogy költségmegtakarításnak tűnik elsőre, de borzasztó hatékonytalan! Marketing, te drágaAzt semmiképp sem lehet állítani, hogy a marketing olcsó dolog lenne, bár erre is igaz, mint oly sok mindenre: attól, hogy valami elsőre kevésbe kerül, később még erősen ráfizetésessé válhat. Hiszen egy pusztán ár alapján kiválasztott csatorna, hirdetési forma, amelytől az értékesítés sikerét várjuk, lehet, hogy egyáltalán nem éri el a célpiacot, így hiába volt olcsó, minden egyes fillérje ablakon kidobott pénz volt. Nem tudom, ebbe a kategóriába esik-e, de a múlt héten egyik forgalmas budapesti utcán láttam meg egy óriásplakátot, ami engem egyből megtalált. Igaz, a cég a jó termékfotón kívül nem sok hangsúlyt fektetett az elérésre, mindössze egyetlen telefonszám van a plakáton (ami ráadásul egyáltalán nem illik a termék típusához, eszembe nem jutott volna telefonon érdeklődni e témában), a Neten is hosszasan kellett keresgélnem, mire információt találtam róluk. Mindegy, engem már megfogtak – mégis felmerül a kérdés, ez az óriásplakát elég hatékony volt-e? Értékesítők = előretolt marketing helyőrségUgyanakkor, ha nincs ez az óriásplakát, biztosan el sem jutott volna a piachoz az információ (sehol máshol nem találkoztam a hirdetésükkel: sem a Neten, sem újságban, sem TV-ben, sem rádióban…), és olyanná váltak volna, mint a CIA: nekik lennének a világon a legkiválóbb kütyüik, melyekről senki sem tudna. Így aztán biztos, hogy marketing nélkül még drágább lett volna e termék értékesítése, ami igaz minden létező termékre a világon: ha valamilyen módon nem fordítunk rá, hogy az emberek, a célközönség halljon róla, akkor minden fejlesztési, raktározási, csomagolási és adminisztrációs költség csak felesleges pénzkidobás volt. Rengeteg kisvállalkozás ezért két legyet szeretne ütni egy csapásra, és értékesítőit tekinti a marketing költségének. Ez mind szép és jó, viszont egy dolgot nem szabad elfelejteni: nem fog működni. Első 10 vállalkozó évemben küzdöttem ezzel rengeteget, hiszen az értékesítők mindig panaszkodtak, hogy nem ismerik eléggé a céget, a terméket, a szolgáltatást az emberek, és hogy jéghideg kapcsolatokból kell új vevőket varázsolniuk. Sok időbe telt, míg rájöttem, mennyire igazuk van, és bár nem szeretnék önjelölt marketing tanácsadó lenni, azt leszögezhetem: nem csak érdemes, inkább muszáj marketingből kikupálódnia egy kisvállalkozónak. Németh Zoltán
Szeretne akár több ezer céget Excel formában, kényelmesen megkapni, feldolgozni? A Lépéselőny hatalmas, mintegy 21.000 céget tartalmazó adatbázisából több szempont szerint (földrajzi elhelyezkedés, árbevétel, létszám, tevékenységi kör, kapcsolattartó beosztása) gyűjthet ki Önnek megfelelő partnereket.
|