A fél reklámszakma odébbállna |
2009. május 28. csütörtök, 05:00 |
A legtöbben legalább hat éve dolgoznak a szakmában, nagy a cserélődés, és 50 százalékuk tervezi, hogy munkahelyet, vagy akár szakmát is vált – ez derül ki a Szonda Ipsos és a Kreatív a reklámszakma szereplőiről készült átfogó kutatásának második részéből. A reklámszakmában fele-fele arányban oszlik meg a kreatív, illetve az ügyfélkapcsolati oldalon dolgozók aránya (43, ill 44 százalék), míg az ügyvezetéshez 18, a stratégiai tervezéshez 5 százalékuk tartozik. A megkérdezettek átlagosan 8 éve dolgoznak a szakmában, legtöbbjük (62 százalékuk) legalább 6 éve tevékenykedik ezen a területen, és lényegében mindenki a rendszerváltást követően került be a szakmába. Kezdő azonban viszonylag kevés van. Rutinos kreatívok, friss accountok A kreatív folyamatokban résztvevő munkatársak között – korukból adódóan – többen vannak a szakmában régebb óta jelenlevők: 36 százalékuk több mint tíz éve, négytizedük 6-10 éve van a szakmában. Ezzel ellentétben az ügyfélkapcsolatokért felelős válaszadók hattizede kezdőnek számít: négytizedük 1-3 éve, kéttizedük maximum 5 éve van a szakmában. A menedzsment tagjai és a stratégiai tervezők jellemzően vagy több mint 10 éve vannak jelen a szakmában, de legalábbis hat éve foglalkoznak ezzel a területtel. A stratégiai tervezők 80 százaléka több mint 10 éve foglalkozik marketing-kommunikációval. Ez az arány a vezetők körében 52 százalékos. A network dolgozók fiatalabbak A kutatás alapján megállapítható, hogy míg a magyar tulajdonú ügynökségek az átlagnál nagyobb arányban foglalkoztatnak több, mint 10 éves szakmai tapasztalattal rendelkezőket, addig a teljes egészében külföldi tulajdonban lévő ügynökségeknél dolgozók vagy 6-10 éves tapasztalattal rendelkeznek, vagy kezdőnek számítanak. Viszonylag sokan, a megkérdezettek négytizede más szakmában is dolgozott. Közülük legtöbben a gazdaság, kereskedelem, IT területéről érkeztek. A többiek a nyomtatott sajtó, oktatás, szakfordítás, a nem nyomtatott média, állami vagy civil szervezetek, film, művészet, dekoráció területéről érkeztek. A kreatív folyamatokban részt vevők körében különösen magas azoknak az aránya, akik más szakmából érkeztek (49 százalék). Gyorsan mozognak A jelenlegi ügynökségnél átlagosan 4 éve vannak a válaszadók, átlagosan 3 éve ugyanabban a beosztásban. A válaszadók 30 százaléka nem ugyanabban a beosztásban dolgozik jelenleg, mint amikor belépett az ügynökséghez. Átlagosan 3 év után adódik lehetőségük a váltásra. Ügynökségen belül leginkább mobilnak a szakmában 6-10 éves tapasztalattal rendelkezők bizonyulnak: 44 százalékuk nem ugyanabban a beosztásban dolgozik, mint amilyenben kezdett. A kreatív folyamatokban résztvevő válaszadókra kevésbé jellemző (22%), hogy beosztást váltanának egy ügynökségen belül. Beszédes szám, hogy a megkérdezettek 66 százaléka a jelenlegi ügynökség előtt dolgozott más ügynökségnél, ügyféloldalon, vagy külföldön, azaz nem ez az egyedüli munkahelye a szakmában A 6-10 éves munkatapasztalattal rendelkezők 80 százaléka, a több mint 10 év szakmai tapasztalatúak 88 százaléka dolgozott máshol is, leginkább a kreatív folyamatokban résztvevők és a férfiak. Menni kéne, menni kéne A válaszadók csupán egynegyede nem tervezi, hogy máshova (akár más szakmába is) megy dolgozni. Egynegyedük bizonytalan e kérdésben, és közel felük tervezi, hogy a közeljövőben munkahelyet vált. A jövőbeni váltási szándék és a szakmában eltöltött idő fordított arányban áll egymással: minél régebb óta van valaki a szakmában, annál kevésbé tervezi, hogy munkahelyet vált. Forrás Kreatív Online |