Hírlevél vagy SPAM - hol a különbség? (I. rész) Nyomtatás
2008. április 17. csütörtök, 06:10

Hírlevél vagy SPAM






A hírlevelek küldői gyakran néhány alapvető szabályt sem tartanak be.

Így könnyen abban a helyzetben találhatják magukat, hogy üzenetükkel pont ellentétes hatást váltanak ki címzettből, mint amit szeretnének.


Minden reggel, amikor kinyitom a levelezőmet, bosszankodva tapasztalom, hogy akad jó néhány olyan levelem, amiben különféle termékeket vagy szolgáltatásokat kínálnak néha számomra is teljesen ismeretlen cégek.

Itt most nem a különféle kihagyhatatlan befektetési lehetőségeket, vagy potencianövelő csodaszereket  "népszerűsítő" klasszikus külföldi SPAM üzenetekre célzok, amelyekkel valószínűleg mindannyian találkoztunk már, hanem azokra az akciós köremailekre, amikkel egyes hazai vállalkozások remélik felfuttatni rövidtávon az értékesítésüket.

Mivel ezen üzenetek küldői néhány alapvető szabályt sem tartanak be, könnyen abban a helyzetben találhatják magukat, hogy üzenetükkel pont ellentétes hatást váltanak ki címzettből, mint amit szeretnének.
 
Azt előre kell bocsájtanom, hogy mindenképpen dicséretes azon törekvése a vállalkozásnak, hogy megpróbál minél többet kommunikálni környezetével. A mai "túlkommunikált" világunkban azonban már nem elegendő pusztán a kommunikáció megléte - oda kell figyelni a kommunikáció minőségére és pontosan meg kell tervezni a kommunikáció mikéntjét.
Visszatérve az eredeti témánkhoz, az email marketinggel kapcsolatos problémák forrását abban látom, hogy valaki gyors értékesítést remélve eldöntötte ezeknél a cégeknél, hogy most azonnal, kiküld valamit - lehetőleg minél több címre. Valamilyen hosszúságú címlistát össze lehet kaparni a levelezők szoftverekből, névjegytartókból és táblázatokból, így a közönség máris adott. Egy cégnél mindig van valaki, aki meg tud fogalmazni egy reklámlevelet, netán pár képet is bele tud szúrni a szövegbe, így hip-hop elő is állt az akciós e-mail hírlevél.

Sajnos ezzel a gondolatsorral több baj is van, vegyük ezeket sorra.

Hírlevél vagy SPAMCímlista minősége: kik is fogják megkapni a hírlevelet?

Ezt a kérdés nem kap túl nagy hangsúlyt a kiküldés előtt: általában azt az egyszerű szabályt követik a kiküldők, hogy minél több címet sikerül összeszedniük vagy vásárolniuk, annál nagyobb lesz az elért eredmény. Ez részben igaz is, mert aki nagy mennyiségben kommunikál, az nagyobb figyelmet is fog kapni a nagy számok törvénye alapján. Valójában ez az alapja az egész SPAM iparágnak.

Viszont van egy gond is ezzel a szabállyal: a megírt és kiküldött szöveg csak a címlista egy kis részének figyelmét fogja felkelteni és még kisebb részénél éri el eredeti célját. Egy termék teljesen más előnyöket kínálhat egy férfinek, mint egy nőnek. Ugyanígy teljesen más előnyöket nyújthat egy szolgáltatás egy cégvezetőnek, mint egy asszisztensnek. Ha túl általános a szövegezés, mert mindenkihez szólni szeretne, akkor valójában senkihez sem fog szólni. Ezt pedig senki sem szeretné, sem a hírlevél küldője, sem a címzettje.

Ennek a problémának az elkerülése egyszerű, bár viszonylag sok munkával jár.

Az értékesítési vagy ajánlattételi céllal kiküldött levelek esetében a címlistát szét kell válogatni a termék előnyei, felhasználási területe vagy akár a partneri viszony erőssége szerinti csoportokba. Az így létrejövő csoportoknak pedig testre kell szabni a hírlevél mondanivalóját - használja a csoport nyelvét, szakszavaikat és az ő szempontjaik szerint emelje ki mondanivalója lényegét a hírlevélben. Bár így több, akár egy tucatnyi különböző hírlevelet is készíthet ugyanannak a terméknek az eladásához, viszont az üzenete célba jutásának esélyét is csaknem annyi szorosára emelte, ahány különböző csoportot  és hírlevél változatot létrehozott.

A számok nyelvén ez azt jelenti, hogy egy olyan listát, amelyik eddig 50 jelentkezőt eredményezett Önnek egy-egy akciós hírlevél kiküldésekor, szétbontja 3 csoportra és egy-egy jól megfogalmazott, csoportra szabott hírlevelet készít el az eddigi egyenhírlevél helyett, könnyen elérhet 100 - 130 jelentkezőt is ugyanakkora listával.
Címlista minősége: miért is kapják hírleveleinket a címzettek?

Egy hírlevél kiküldése előtt feltétlenül szükségünk van azokra az email címekre, ahová elküldhetjük üzenetünket. Amint érdemes megfontolnunk, hogy valóban azok szerepelnek-e ezen a listán, akik tudnak annyit rólunk, hogy hajlandóak legyenek fogadni és kinyitni az üzenetünket. Érdemes azon is elgondolkodni, hogy azok a címzettek, akikkel nem tartjuk szorosan a kapcsolatot, mit fognak szólni, ha egyszer csak derült égből villámcsapásként kapnak egy „Tisztelt partnerünk!” kezdetű hírlevelet.

A legjobb gyakorlat előre egyeztetni a potenciális címzettekkel mielőtt bármilyen tömeges üzenetet küldenénk, illetve a honlapon lehetőséget biztosítani az érdeklődők számára a hírlevél listára való érdeklődők számára a hírlevél listára való feliratkozásra. Ha nem kérdeztük meg a címzetteket, hogy szeretne-e egyáltalán további vagy rendszeres információkat kapni tőlünk, a kiküldött hírleveleink nagyobb része olvasatlanul kerül törlésre vagy SPAM listára és ez az arány az újabb hírlevelek küldésével csak egyre nagyobb és nagyobb lesz.

Ezzel a két alapvető szabállyal már nagymértékben növelhető egy e-mail hírlevél eredményessége és elfogadottsága, de még csak a felszínt karcolgatjuk. :-)

A cikkem következő részében arról írok majd, milyen formában és tartalommal érdemes elkészíteni ezeket a hírleveleket, tovább növelve eredményességüket.

Addig is hosszú és jól csoportosított címlistákat és sok olvasót kívánok Önöknek! :-)

Szép Roland
bevételnövelési tanácsadó


Forrás: Ügyfélgyár

Kérdése van a cikkhez? Írja meg az Ezt a címet a spamrobotok ellen védjük. Engedélyezze a Javascript használatát, hogy megtekinthesse. e-mailcímre!

Szeretne díjmentesen konzultálni szakértőnkkel? Érdekli, hogy lehet ezt gyakorlatba ültetni a saját cégében?

Üzleti Közösségünk tagjaként erre IS jogosult egész évben! Részletekért kattintson ide →

 

A Lépéselőny Virtuális Irodaház üzleti közösség, az üzleti partner keresésre alkalmas cégtár, szakmai tudakozó. Legyen a célja új vevő szerzés, értékesítés – a Lépéselőnnyel a bevétel és a haszon nem marad el. A magyar gazdaság szereplői közti üzleti kommunikáció terepe, az online marketing gyakorlati kipróbálására tökéletes helyszín. Keresőmarketing és marketing képzések, weboldalkészítés és keresőoptimalizálás, e mail szolgáltatások profi színvonalú kivitelezéséhez szükséges tudásanyagok mind megtalálhatók a Lépéselőnyben.
 

Weboldalunk cookie-kat használ annak érdekében, hogy jobb felhasználói élményt biztosítson azáltal, hogy a cookie-k megjegyzik a személyes beállításait. További információkért olvassa el az Adatkezelési Szabályzatunkat.

A fentiekket egyetértek.