Hatékonyabban! |
2007. április 09. hétfő, 13:04 |
Hatékonyabban!Próbateszt, próbaügyfél, próbára tételKét-három millió forintot is elérhet azoknak a közepesen bonyolult próbateszteknek az ára, melyek egyre inkább keresettebbek a multinacionális vállalatok körében. A tesztek során próbaügyfeleket küldenek ki az értékesítési helyszínekre, ahol élesben tesztelik az alkalmazottak rátermettségét. A teljesítménymérés talán legkeményebb formája a próbateszt, amelyre egyre nagyobb kereslet mutatkozik a munkaerőpiacon. A próbateszt során próbaügyfelek jelennek meg az értékesítési osztályokon - például az áruházak eladóterében-, ahol élesben tesztelik az alkalmazottak hozzáállását, ügyfélközpontúságát. Bár egy közepesen bonyolult próbateszt egy-két millió forint is lehet a tapasztalatok azt mutatják, hogy ennek ellenére nagyon felkapott ez a teljesítményértékelési módszer, mivel az inkorrekt alkalmazotti viselkedés időben történő kiiktatásával rengeteg kiesett bevételt takaríthat meg a vállalat. Éppen ezért a legtöbb ilyen tesztet igénybe vevő vállalat a gyorséttermek, bankok és áruházláncok soraiból kerül ki, ahol a vásárlói tömegek nagy nyomást jelentenek az eladókra nézve és ez igen gyakran passzív, vagy éppen arrogáns viselkedést vált ki néhány eladóként dolgozó alkalmazottból. Pedig a bevétel az ügyfél elégedettségét feltételezi, az elégedettség folytán visszajáró ügyfél pedig ma már kincset ér. Hosszú távú megélhetési forrást a cég számára. Ennek tudható be, hogy a próbatesztet ma már egyre több középvállalat is igénybe veszi. Az egyik szolgáltató beszámolója szerint volt például olyan magánklinika, akinek a vezető orvosa arra kérte fel a szakértőket, hogy vizsgálják meg, hogyan bánnak az asszisztensek a rendelőben várakozó betegekkel. De akad a sorban autókereskedő vállalat is, ahol délelőtt letesztelték az alkalmazottakat, majd egy prezentáció keretében elmondták nekik zárás után, hogy mit csináltak jól és min kell mindenképpen javítaniuk. A nagyobb cégeknél ezeket a teszteket néha évente többször is elvégzik, hogy megbizonyosodjanak a vevőt érő pozitív légkörről. Így például az IKEA áruházaiban évente több ízben vizsgálják a vevő szemszögéből "az egész vásárlási folyamatot az áruházba történő megérkezéstől a ház elhagyásáig: például a várakozási időt, az eladók elérhetőségét, kedvességét, hozzáállását" - nyilatkozta Szabó Lenke a cég marketingmenedzsere. A Tesco-nál mindez kéthetente zajlik és szintén az egész áruházat felöleli a tesztelés folyamata. Náluk a vevő kiszolgálásán túl még az is szempont, hogy mennyire lehet a vásárlónak tájékozódnia a termékek megtalálhatóságát illetően. De a tesztek során alkalmazható módszerek tárháza még ennél is jóval szélesebb. A bankoknál gyakran egy egész hitelszerződést végigvisznek a próbaügyfelek hogy lássák, hogy bánnak az ügyféllel, míg az ingatlanforgalmazó cégek esetében próba-lakásvásárlásokkal tesztelik az értékesítőket. A szempontok egy ilyen próbateszt során ezeknek megfelelően az ágazati specifikációkat figyelembe véve mindenre kiterjednek, ami a vevő elégedettségét akár a legkisebb mértékben is befolyásolhatja. Így a megrendelő kérésre bármilyen próbaügyfelet ki tudnak küldeni az értékesítési helyre: családos, egyedülálló embert, érdeklődő és kifejezetten problémás ügyfelet alakító tesztelőt egyaránt. Akad olyan szolgáltató is, ahol ezeket a módszereket megtoldják azzal, hogy az adott, feltárt értékesítési problémakörre speciálisan kialakított tréninggel zárják a tesztelés folyamatát. Forrás: HR Portal - www.hrportal.hu
Kérdése van a cikkhez? Írja meg az Ezt a címet a spamrobotok ellen védjük. Engedélyezze a Javascript használatát, hogy megtekinthesse. e-mail címre!
Szeretne díjmentesen konzultálni szakértőnkkel? Érdekli, hogy lehet ezt gyakorlatba ültetni a saját cégében? Cégtárunk tagjaként erre IS jogosult egész évben! Részletekért kattintson ide →További cikkeket a témában a "HR" rovatunkban olvashat → A Lépéselőny Virtuális Irodaház üzleti közösség, az üzleti partner keresésre alkalmas cégtár, szakmai tudakozó. Legyen a célja új vevő szerzés, értékesítés – a Lépéselőnnyel a bevétel és a haszon nem marad el. A magyar gazdaság szereplői közti üzleti kommunikáció terepe, az online marketing gyakorlati kipróbálására tökéletes helyszín. Keresőmarketing és marketing képzések, weboldalkészítés és keresőoptimalizálás, e mail szolgáltatások profi színvonalú kivitelezéséhez szükséges tudásanyagok mind megtalálhatók a Lépéselőnyben. |