A Budapestieknek 40%-a akkor is becsületes, ha más nem látja Nyomtatás
2011. szeptember 26. hétfő, 00:00
Megvannak a Sopron Bank becsületkasszáinak eredményei

Három hete egy izgalmas kezdeményezés kezdődött a fővárosban. A nyugat-dunántúli becsületkasszák régi hagyományát hozta el a Sopron Bank, hogy játékosan vizsgálja meg, miként állunk a becsületességgel Budapesten. Az ásványvizet tartalmazó italautomatákba nem kötelező pénzt bedobni, fizetés nélkül is el lehet vinni a vizet, de ezzel a "vásárló" a beteg gyerekeket segítő Csodalámpa Alapítványt rövidíti meg. A kampány első három hete alatt korántsem reprezentatív, mégis érdekes eredmény született. A belvárosban és Óbudán, a Sopron Bank két budapesti fiókja közelében kihelyezett kasszák szinte hajszálpontosan ugyanazt az eredményt hozták.


Ahogy azt a becsületkassza.hu oldalon követni lehetett, a budapesti "becsületkasszák" valóban megosztották a járókelőket. A két  italautomatából összesen közel 8 ezer palack víz fogyott el eddig, mely mennyiség alapján már tendenciáról is beszélhetünk: a kampány harmadik hete után kiderült, hogy a vízért a "vásárlók" közel 40%-a fizetett, 60%-uk pedig fizetés nélkül távozott vele. 


Az automatákat nem egy vidéki városban helyezték el, ahol szinte mindenki ismeri egymást, hanem az ennél sokkal személytelebb fővárosban. A kísérlet egyik szemléleti alappillére az volt, hogy az automatákat nem őrzik. A szervező a negyven százalékos fizetési hajlandóságot a körülményekhez képest elfogadható eredménynek tekinti. A “hűség városából” érkező Sopron Bank ezzel a kezdeményezéssel arra a következtetésre jutott, hogy a számára fontos általános alapértékek, mint a becsületesség és a tisztesség, a budapestiek jelentős része számára szintén fontosak.

Nemcsak a végeredmény, hanem a használatban tapasztalható változás is figyelemre méltó. A kampány indulásakor a meglehetősen nagy sajtóérdeklődés közepette az arány épp a végeredmény fordítottja volt. Eleinte sokan figyelték az automatákat és az azokat használókat, vélhetően ezért az emberek inkább fizettek, mint nem. A médiazaj csökkenésével együtt a vásárlókedv ugyan nem, a fizetési hajlandóság azonban csökkent. A szervezők azt feltételezik, hogy az arra járók megszokták a gépeket és úgy érezték, a figyelem lanyhultával ők is lazíthatnak. 


Kérdés volt az is, hogy lesz-e különbség a pesti és a budai automata eredményei közt. Ahogy ez a naprakész becsület indexen is látszik (becsuletkassza.hu), nem volt számottevő eltérés a két városrész közt, mindössze 1% eltérés mutatkozik Buda javára.


A kampány szeptember 23-áig még tart, így a Sopron Bank további lehetőséget ad a járókelőknek, hogy egy-egy palack víz megvásárlásával hozzájáruljanak a bank jótékony céljához. A szervezők az italautomatákból befolyt összeg dupláját ajánlják fel a Csodalámpa Alapítvány részére. A bank támogatásával és vezetőinek közreműködésével egy zalaegerszegi beteg kislány kérésére játszótér épül az otthonában.



A Lépéselőny Virtuális Irodaház üzleti közösség, az üzleti partner keresésre alkalmas cégtár, szakmai tudakozó. Legyen a célja új vevő szerzés, értékesítés – a Lépéselőnnyel a bevétel és a haszon nem marad el. A magyar gazdaság szereplői közti üzleti kommunikáció terepe, az online marketing gyakorlati kipróbálására tökéletes helyszín. Keresőmarketing és marketingképzések, weboldalkészítés és keresőoptimalizálás, e-mail szolgáltatások profi színvonalú kivitelezéséhez szükséges tudásanyagok mind megtalálhatók a Lépéselőnyben.