Egyedülállók új kocsival Nyomtatás
2009. május 27. szerda, 05:00

Reklámarcok  
 
Legtöbbjük budapesti, egyedülálló, gazdasági diplomája van és lényegesen többen rendelkeznek 3 évnél fiatalabb kocsival, mint az átlag – ez derül ki a Szonda Ipsos és a Kreatív a reklámszakma szereplőiről készült átfogó kutatásából.


Hányan vannak? Hol élnek? Mit gondolnak a szakmáról, a munkahelyükről? Milyen a munkával kapcsolatos attitűdjük, mennyit dolgoznak? Mi a végzettségük és mit csináltak  a szüleik? – Többek  közt ezekre a kérdésekre kereste a választ a Kreatív és a Szonda Ipsos közös kutatása a reklámügynökségeknél dolgozó szakemberekről. A kutatás eredményeit nyolc részben közöljük. Az első részből megtudhatja, hogy mik a szakmabeliek legjellemzőbb demográfiai tulajdonságai és milyen vagyontárgyakkal rendelkeznek.

„Az ügyfélkapcsolatos fiatal, maximum harmincas csaj, mindig jól néz ki, gazdasági főiskolát végzett, tipikus szingli, sokat dolgozik vagy legalábbis mindig ezt mondja, bár nem úgy tűnik, hogy ez a munka volna az életcélja. Határozott és sznob, és néha úgy néz ki, mint aki nem ült még metrón, ha érted mire gondolok.”

„A kreatív húszas évei végén járó srác, bölcsész, nincs családja, de nagyon markáns elképzelései vannak a világról, laza, menő és nagyképű, jókedvű, főleg, ha nem kell dolgozni. Mindennél fontosabb, hogy díjat nyerjen.”

A fenti két idézettel Gulyás János, a Szonda Ipsos vezérigazgatója a Nagy Kreatív Napon tartott prezentációjában azt illusztrálta, hogy a megbízók hogyan képzelik el az ügynökségeknél dolgozó accountokat és kreatívmunkatársakat. Az első átfogó iparági kutatás [a kutatás hátteréről lásd keretes írásunkat! – A Szerk.] eredményei csak részben igazolták ezeket az előfeltevéseket, és jócskán tartogatottak meglepetéseket is.

A tipikus reklámos
Bár az nem derült ki, hogy az ügyfélkapcsolatos mindig jól néz-e ki, vagy hogy a kreatívok lazák-e, de összességében az alábbiak mondhatók el róluk a kutatás alapján:

Az ügynökségi oldalon dolgozók 52 százaléka férfi, 48 százaléka nő, átlagéletkoruk 33 év. Legtöbbjük a 30-39 év közötti korosztályból kerül ki, de jelentős arányban vannak köztük a harminc évnél fiatalabbak is. Míg a kreatívfolyamatokban résztvevők között nagyobb arányban vannak férfiak (76 százalék), addig az ügyfélkapcsolati munkatársak között felülreprezentáltak a nők (70 százalék).  A kreatívok a kutatás alapján idősebbek a többieknél (az átlagéletkor 35 év), az ügyfélkapcsolatosok fiatalabbak (átlagosan 31 évesek). A vezető beosztásúak átlagosan 37 évesek.

Ehhez a viszonylag exkluzív szakmához tartozók [összesen 1100-1500 emberről van szó – lásd keretes írásunkat! – A Szerk.] fele budapesti származású, húsz százalékuk megyeszékhelyről, ugyanennyien kisebb városokból származnak. A külföldről származók (4 százalék) a szomszédos országokból (Románia, Szerbia, Szlovákia) érkeztek, a határon túli magyar közösségekből. Nem jelentett meglepetést, hogy a szakma Budapest-központú, erre utal az is, hogy a válaszadók nyolctizede Budapesten, egytizedük Budapest vonzáskörzetében él.

A válaszadók negyven százaléka egyedülálló. A hasonló korú budapestiekhez képest nincs lényeges eltérés az egyedülállók arányában, de kevesebben élnek házasságban (28 százalék a célcsoport, 46 százalék a budapesti átlag), és többen élettársi kapcsolatban (24 szemben a budapesti 11 százalékkal). Az ügynökségi szakemberek 34 százalékának van gyereke, relatív többségük kétgyermekes családban él.

A szakmában dolgozók többsége (58 százalék) nem tekinthető első generációs értelmiséginek, azaz olyan családból származik, ahol valamelyik szülő legalább egyetemi végzettségű. A szakemberek döntő többségének felsőfokú végzettsége van (76 százalékuk egyetemi vagy főiskolai diplomával rendelkezik), legtöbbjük gazdasági (47 százalék), kommunikáció- és médiatudományi diplomát szerzett (20 százalék), valamint bölcsész szakon végzett (16 százalék). A megkérdezettek 24 százaléka külföldön is tanult.

Míg egyes vagyontárgyakkal (mp3 lejátszó, DVD lejátszó, szélessávú internet-hozzáférés) majdnem mindenki rendelkezik, addig a nyaraló, az értékesebb műtárgyak, vagy értékesebb sporteszközök meglehetősen ritkán fordulnak elő. 3 évnél fiatalabb autóval 30 százalék rendelkezik (a hasonló korú budapestiek körében ez az arány 13 százalék), 3 évnél idősebb autója 52 százalékuknak van (az általános minta adata 45 százalék).

Magyarországon az értelmiségi szakmákat művelők körében sokan önfoglalkoztatók, azaz saját vállalkozásban vállalnak munkákat. Ennek következménye lehet, hogy a kutatásban résztvevők 36 százalékának van valamilyen vállalkozásban tulajdonrésze.

Forrás
Kreatív Online

A Lépéselőny Virtuális Irodaház üzleti közösség, az üzleti partner keresésre alkalmas cégtár, szakmai tudakozó. Legyen a célja új vevő szerzés, értékesítés – a Lépéselőnnyel a bevétel és a haszon nem marad el. A magyar gazdaság szereplői közti üzleti kommunikáció terepe, az online marketing gyakorlati kipróbálására tökéletes helyszín. Keresőmarketing és marketing képzések, weboldalkészítés és keresőoptimalizálás, e mail szolgáltatások profi színvonalú kivitelezéséhez szükséges tudásanyagok mind megtalálhatók a Lépéselőnyben.
 

Weboldalunk cookie-kat használ annak érdekében, hogy jobb felhasználói élményt biztosítson azáltal, hogy a cookie-k megjegyzik a személyes beállításait. További információkért olvassa el az Adatkezelési Szabályzatunkat.

A fentiekket egyetértek.