Marketing: Szájbolt Nyomtatás
2010. május 04. kedd, 03:00
szájhagyomány útjánEgyik ismerősöm úgy fogalmazott, hogy elég könnyű helyzetben van: a boltja mindig nyitva, ha nyitva van a szája - értsd: amikor csak beszélget valakivel, egyúttal a boltját is tudja promotálni, ha beszél, az értékesítés is meg van oldva.


Fordítsa ezt le a saját tevékenységére és lehetőségeire: csak munkaidőben, csak munkatársakkal és üzleti partnerekkel beszélget arról, amit Önök nyújtanak, illetve arról, milyen partnereket keres Ön?
Egy üzleti közösség lényege például éppen az, hogy az üzleti partner keresés, a bevétel és haszon szerzés mellett az emberek azzal is törődnek, hogy segítsenek egymáson. Ezt viszont csak akkor tudják megtenni, ha nem csak arról szól az üzleti kommunikáció, hogy milyen új vevő lehet érdekes, vagy hogy hogy alakul az eladás, hanem ha a profit mellett az egymás iránti személyes érdeklődés is megvan. Véleményem szerint többet ér egy jó beszélgetés, mint akármennyi marketing, hiszen ha megismerjük egymást, sokkal többe vonalon tudunk együtt gondolkozni. Számtalanszor láttam már kiállításokon, hogy a gazdaság szereplői összekönyökölnek a büfében, és bizony nem csak az üzleti információk, hanem a jó beszélgetés, a személyes sztorik is elhangzanak. Ez két szempontból is fontos: egyrészt ha több témáról beszélgetünk, jobban megismerem a másik felet, és meg tudom ítélni, a gondolkodása, az értékrendszere mennyire passzol az enyémhez, fogunk-e tudni jó üzleti kapcsolatot ápolni. Másrészt soha nem lehet tudni, hogy akár egy újonnan megismert üzletember nem tud-e segíteni benne, hogy a gyereknek hol kapni jó áron biciklit, vagy hogy melyik csapat kezeli legjobban a pénzügyeit. Nem elhanyagolható az sem, hogy alaposabban megismerve egymást, a cégem, a céljaim, a terveim sokkal több vetületét tudom megmutatni, így jelentősen nő az esélyem, hogy valamelyik részben együtt fogunk tudni működni. Ha kizárólag azokra az adatokra szorítkozom, amik az adott, eladásra szánt termék / szolgáltatás jellemzői, ha csak az értékesítés forog a fejemben, komolyan csökkentem az esélyeimet más üzleti kapcsolatokra, más üzlet megvalósulására. Még a legjobb cégtár, vagy szakmai tudakozó sem ad annyit, mint egy üzleti közösség, vagy egy személyesen megismert partner, hiszen lényegesen többet tudunk meg így egymásról.
Azt javaslom, gondolja át, hogy tudna olyan egyéb élethelyzetekben, amikor emberekkel (=potenciális kapcsolati forrásokkal) beszélget, ismertebbé tenni cégét, törekvéseit, illetve hogy milyen partnereket keres! Mindenki szeret szájhagyomány útján terjedni, a kérdés csak az: hogy tudna Ön elöl járni a jó példával, és szájhagyományt indítani cégéről?

Németh Zoltán
A kisvállalkozások üzleti partnerkeresési felelőse
Lépéselőny Média Kft.
 

Weboldalunk cookie-kat használ annak érdekében, hogy jobb felhasználói élményt biztosítson azáltal, hogy a cookie-k megjegyzik a személyes beállításait. További információkért olvassa el az Adatkezelési Szabályzatunkat.

A fentiekket egyetértek.