Kutya, karaván és az üzlet |
2010. augusztus 03. kedd, 03:00 |
Egy vállalkozó számára jól ismert tény, hogy aki új vevő, bevétel vagy profit szerzés céljából üzleti partnerkereső tevékenységbe fog, előbb-utóbb találkozik majd hivatásos lebeszélő-emberekkel, vélemény(át)formálókkal. Van erre egy szenzációs mondás: a kutya ugat, a karaván halad: egy vállalkozónak képesnek kell lennie a gazdaság minden akadálya ellenére haladnia, hogy sikeres legyen, elérje céljait. Lássuk, milyen tulajdonságok szükségesek hozzá, hogy az ember kiemelkedően sikeres legyen?
A kitartás az értékesítés (egyik) kulcsaAkárhány sikeres emberrel van szerencsém beszélgetni, mindegyikük szótárában szerepel kiemelt fontossággal a „kitartás” szó. Folyamatosan fenntartott erőfeszítés egy cél elérése érdekében, így lehetne összefoglalni – márpedig az eladás, a marketing útjába mindig kerülnek akadályok. Szinte mindegy, hogy az ember milyen tevékenységbe fog, számos külső hatással kell számolnia: a piac esetleges érdektelensége, a versenytársak erőfeszítései, a bekezdésben már említett véleményosztók „áldásos” tevékenysége mind-mind hajlamosak rá, hogy legalábbis nehezítsék az üzleti partner keresés és bevételteremtés mindennapjait. Kitartani azonban nem csak a nehézségek ellenében kell, de sokszor azt is meg kell tudni állni, hogy egy még újabb, még csillogóbb, még kecsegtetőbb lehetőség ne vigye el az ember figyelmét, amíg cége nem áll betonbiztos lábakon, és amíg el nem éri, hogy a főnökre már nincs is szükség – minden egyéb esetben az új és új irányokba belekapkodás végül jóval kevesebb realizált haszon és jóval több ősz hajszál lesz az eredménye. A Gladiátor lehetne az üzleti kommunikáció mintájaA Gladiátor elején, Russel Crowe csapatai így köszöntik vezérüket: „Tisztesség és becsület” (ha pontatlanul idézném, kérem, nézze el nekem). A vállalkozók hosszú távú létének és gondolkodásának két alapvető szava: ha így gondolkozik, ha folyamatosan a vevő érdekei vezérlik az üzleti partnerkeresés során, nem fogja tudni elkerülni a sikert. Nincs az a piac, ahol tényleg sikeres lehetne az a vállalkozó, aki csak a maga érdekeit nézi, minden tévhit ellenére ez egy nagyon is rövidtávú gondolkodás, amely holtbiztosan visszaüt. Bár kialakult az emberekben egy téves kép a vállalkozókról, valójában a mindenkit „lenyomó”, csak a maga hasznát leső ember nem jut sokra az életben. Rengeteg szakma képviselői panaszkodják el nekem, hogy egy cégtár vagy szakmai tudakozó (ritkábban egy üzleti közösség) nem tudja érdemben kiszűrni egy iparág kóklereit, így aki ilyen nagy minta alapján szeretné megítélni a vállalkozókat, találkozhat mindenfélével. A tartósan eredményeket elérő, a piacon megkerülhetetlenné váló vezetők mindegyike magáénak vallja azonban a filmbéli gondolkodásmódot: tisztesség és becsület a vevőkkel, piaci szereplőkkel, alkalmazottakkal szemben vezet túlélésre. Delphoi vs. kockás füzetVégül, de legkevésbé sem utolsósorban az üzlet sava-borsa: amit az ókoriak Delphoiban, a modern vállalatvezetők akár egy kockás (esetemben vonalas) füzet lapjain kutatnak: a jövő megtervezése, vállalkozói példával az üzleti tervezés. Aki nem tervez, az nem tudja, merre tart. Cél nélkül viszont a fenti tételek mind érvénytelenek, hiszen ha nincs cél, akkor nincs mihez képest kitartónak, tisztességesnek, vagy becsületesnek lenni. Határozza meg pontosan célját a vállalkozással, bontsa le részletesen, milyennek szeretné látni a céget, ezen belül önmagát, piaci helyzetét. Akkor aztán a karaván nyugodtan haladhat a kijelölt irányba, bármit ugassanak is a kutyák útközben.
|